Amikor nehéz időszak köszönt be vállalkozásunk életében, akkor első reakciónk a visszahúzódás, az ijedtség. Ha ezen az első sokkon túl vagyunk, akkor tudunk racionális döntéseket hozni. Várjuk ki ezt a pontot, majd vágjunk bele a megújulásba!
Szerző: Kovács Adrienn kozmetikus és közgazdász, az Afrodita Cosmetics oktató és bemutató kozmetikusa, szakmai vezetője
Nagyon hasznos lehet egy-egy régi vendég őszinte véleménye, hogy mit gondol a kozmetikánkról, a szolgáltatásainkról. Mi az, amit szívesen igénybe venne, de nálunk nem elérhető, van-e valami, amin változtatna. Legyünk felkészültek a nehezebb helyzetekre is!
Tudj változtatni!
Ha például eddig nem ajánlottunk otthoni ápolásra termékeket, ne hezitáljunk, hiszen többletbevételre tehetünk szert, a vendégünk pedig személyre szabottan, professzionális termékekkel ápolja a bőrét.
Jó, ha valaki kívülről lát bennünket, a környezetünket, mert ha számunkra már megszokott, rutinszerűek a dolgok, lehet, nem vesszük észre, hogy ideje változtatni, változni.
Menjünk mi is kozmetikushoz, gyűjtsünk ötleteket, inspirációt és élményt! Mert ez a kulcs: az élmény.
Tegyük fel magunknak a kérdést: milyen élményben van része a kozmetikámba érkező vendégnek? Vegyük sorra, szedjük pontokba, írjuk le, a vendég megérkezésétől kezdve:
1. A vendég fogadása – A vendég általában rohanva esik be hozzánk a munkából, a napi rutinból.
Milyen az a hely, ahová megérkezik? Van lehetősége leülni, kifújnia magát, ráhangolódni a kezelésre? Mert a kozmetikai kezelés, az élményszerzés már itt kezdődik. Ezért is fontos megvizsgálnunk, hogy mi a vendég helyében mit várnánk el? Egy lazító tea, egy-két szem gyümölcs, hűtött víz…
Ismerjük meg vendégeink igényeit!
Ha ez az első találkozás, kalkuláljunk több időt. A beszélgetés során kiderülhet, hogy milyen öröme, bánata van, milyen dolgokra kell figyelnünk vele kapcsolatban. Ez azért is fontos, mert ha pl. gyászol, akkor ne legyünk harsányak, ne próbáljuk meggyőzni erőszakosan, hogy az élet igenis szép! Hangolódjunk rá finoman, legyünk kedvesek, szelíd módon segítsük, hogy jobban érezze magát. A régi vendégeink lelkiállapota is változik, akárcsak a miénk, ezért fontos, hogy a kezelés előtt velük is egymásra hangolódjunk.
2. Törekedjünk arra, hogy egyediek, összehasonlíthatatlanok legyünk. Még ma is találkozhatunk a szalonok kínálatában a „nagykezelés” és „kiskezelés” elnevezéssel, ami nem tükrözi, hogy profik, különlegesek vagyunk – és azt sem, hogy személyre szabott kezelést nyújtunk.
Ha kis- és nagykezeléseket kínálunk, akkor a vendég az ár alapján dönt egyik vagy másik szalon között, hiszen össze tudja hasonlítani a szomszédos kozmetika kis- és nagykezeléseinek áraival. Sokkal egyedibb pl. a „Borterápiás kezelés” elnevezés a „kiskezelés” helyett.
3. A kozmetikai kezelés menetét igazítsuk a vendég igényeihez! – Ha tudjuk, hogy a vendég nem szereti a bezártságot, kerüljük a szemet, száját eltakaró maszkok használatát, mert szorongani fog a lazulás helyett.
Ugyanígy vegyük figyelembe, ha valamit a nem szeret. Vannak, akiknek pl. a gépi kezelésekkel, gyümölcssavas termékekkel fenntartásuk van egy korábbi, kellemetlen élmény miatt. Ilyen esetben alakítsuk úgy a kezeléseket, hogy csak megemlítjük a kerülendők jótékony hatását, ne győzködjük őket, hagyjunk időt arra, hogy megismerkedjenek, megbarátkozzanak ezekkel a szolgáltatásokkal.
4. A kozmetikai protokollt a vendég igényeihez, bőrtípusához kell igazítani akár egy-egy lépés kihagyásával vagy felcserélésével, a hatékonyság szem előtt tartásával.
Találkozhatunk olyan esettel, amikor a tisztításos kezelésre bejelentkezett vendég bőranalízise során világosan látszik, hogy nincs szüksége nyomkodásra. Ilyenkor – tájékoztatva erről őt – változtassunk a kezelés menetén, a bőre igényei alapján. Előfordulhat, hogy a vendégkarton alapján eltervezett kezelési sort meg kell változtatnunk, mert a vendég stresszesen, zaklatottan érkezik. Én ilyenkor aromaterapiás kezeléssel igyekszem oldani ezt az állapotot.
5. Előfordul, hogy a vendég nem szereti az erőteljesebb masszázsfogásokat, avagy éppen a lágy érintést – és van, aki nem kér masszázst, mert nem szereti.
6. Miért fontos hogy vendégünk lelke is rendben legyen? Mert a bőrét szépíthetjük, de ha szorongás, félelem, fájdalom uralja a testét, ez a szépítés nagyon gyorsan elmúlik, a tükörbe nézve mulandó a változás. Ha viszont azt érzi, hogy szép a bőre, de még a lelke is gyógyult, jobb lett a kedve, szebbnek érzi magát, jól érzi magát a bőrében, akkor biztos a sikerünk.
7. Vegyük észre, ha a vendégünk fáradt, és pár mondat után érezzük, hogy pihenni szeretne. Ezeket a helyzeteket én nagyon szeretem, mert ilyenkor alkothatok a kezelés alatt. A napi több vendéggel való beszélgetések során a sokféle energia sokszor fárasztó, ekkor viszont kiteljesedhetek a kezelésben.
8. Ha vendégünk jókedvű, örömmel teli, osztozzunk az örömében, még ha nekünk aznap ez nehezebben is megy. Mert a kezelés őróla szól. Őróla, aki a szolgáltatásunkat veszi igénybe, aki pihenni, szépítkezni, feltöltődni jön hozzánk. Személyre szólóan neki dolgozunk ki egy kezelést, hogy érezze, ez a másfél, két óra róla és neki szól. Ezért fontos, hogy minden vendégre rákészüljünk a kezelés előtt, hogy a lehető legjobbat nyújtsuk neki. Ehhez fontos, hogy a vendégkartonban minden apó részlet feljegyzésre kerüljön.
Legyünk kreatívak, sugározzon belőlünk a profizmus, az alázat! Érezze a vendég hogy egyedi és különleges, amit nyújtunk a számára, hogy a kezelés egyúttal élmény lehessen, – így a vendég ragaszkodni fog hozzánk.
A témához kapcsolódó fontos cikkeink:
Szakonyi Eszter: Minden nehézség fejleszt és nevel