Bőrünkön az örömeink, bánataink, valamint az idő múlása és a környezeti hatások is látható elváltozásokat okoznak. Ezek a bőr megereszkedése, pigmenthibák és ráncok formájában válnak nyilvánvalóvá. A korszerű kozmetika fegyvertárában azonban számos lehetőség van a bőr fiatalosságának megőrzésére, ezek között is előkelő helyet foglalnak el a peptidek.
Szerző: Halmos Judit, vegyészmérnök
A peptid név a görög „pepton” szóból származik (peptos = emésztett). Az emberi szervezetben előforduló, azaz humán peptidek fiziológiai folyamatok sokaságában játszanak szerepet, ilyenek például többek között az immunitás, a homeosztázis, a védekezés, a növekedés vagy a szaporodás.
Kémiailag a peptidek aminosav-építőkövekből felépülő molekulák, amelyek mérete az aminosav-egységek számától függően sokféle lehet. Mivel az aminosavak kettős természetű molekulák, bennük a savas természetű karboxil-csoport és a lúgos természetű amino-csoport egyaránt megtalálható, így két vagy több aminosav képes egymással víz kilépése mellett egy speciális, ún. peptid-kötéssel összekapcsolódni, így kisebb-, közepes-, nagy-, sőt óriásmolekulák keletkezhetnek. Az összekapcsolódott aminosavak száma szerint megkülönböztetünk oligopeptideket (tíznél kisebb számú építő aminosav), polipeptideket (tíz és száz közötti számú építő aminosav), makropeptideket, azaz fehérjéket (száz vagy annál több, építő aminosav).
Természetes és szintetikus peptidek
A tudósok mind több és több természetes peptidet ismertek meg és azonosítottak az eddigi évszázadok alatt. Az első szintetikus peptideket a 20. század legelején állították elő, azóta már sok-sok mesterséges peptidet szintetizáltak. A kutatás és az ipar így számos kismolekulájú, stabil szintetikus peptidet fejlesztett ki, amelyek szerepet játszhatnak a bőrünkben, akár az extracelluláris mátrix szintézisében, a pigmentációban, az immunerősítésben és a gyulladáscsökkentésben. Ezeket a peptideket tehát széleskörűen, kollagén-stimulációra, sebgyógyításra, „Botox-szerű” ráncsimításra, bőr-világosításra, valamint antioxidánsként is használhatja a kozmetika. Vizsgáljuk meg részletesen ezeket az ígéretes hatóanyagokat!
A peptidek kozmetikai alkalmazásai
A poli- és makropeptidek (azaz a fehérjék) bőrbe való penetrációja molekulaméretük miatt rossz, mivel a bőr pórusain nehezen vagy egyáltalán nem jutnak át. Néhány újabb vizsgálat azonban kimutatta, hogy még ezek a nagy molekulák is képesek valamennyire a bőrbe jutni, különösen száraz, idősödő bőrök esetében. Mivel nagy vízmegkötő képességű, bőrrokon anyagok, fő szerepük hidratáló, védő hatásukban van.
Az oligopeptidek viszont kisebb molekulájuknál fogva jól bejutnak a bőrbe, különösen, mivel ezeknek a szintetikus peptideknek az aminosav-láncai a jobb penetráció, a stabilitás vagy a megfelelő oldhatóság céljából kémiailag könnyen módosíthatóak is. Például a zsírban való oldhatóság céljából jól kombinálhatóak akár zsírsavakkal (leggyakrabban palmitinsavval) is.
A helyileg alkalmazható kozmetikai peptidek csoportjai funkció szerint:
- szignálpeptidek (jelzőpeptidek),
- hordozópeptidek,
- neurotranszmitter inhibitor peptidek,
- enzim inhibitor peptidek.
Szignálpeptidek
Bőrünkben a kollagén lebomlási és felépítési folyamatai ideális esetben egyensúlyban vannak. A kollagénből a lebomlás során keletkező molekulatöredékek, peptidek (matrikinek) stimulálják a felépítés folyamatát, vagyis jelzőpeptidként viselkednek. A kollagén az elasztinnal és más glikoproteinekkel együtt az úgynevezett extracelluláris mátrix részét képezi. Ez a hálózat „tartja” a bőrt, és biztosítja annak tónusosságát, rugalmasságát és feszességét. Nagyjából a húszas-harmincas éveinktől azonban bőrünk évente minimum 1%-ot veszít kollagén-tartalmából, amelyet még tovább ronthat a fényöregedés, a dohányzás, a helytelen étrend vagy a légszennyezés. A kor előrehaladtával a belső és külső okok folytán tehát bőrünk merevvé, rugalmatlanná válik, megereszkedik, és megjelennek rajta a ráncok is.
Ez a folyamat azonban lassítható, ha a kollagén lebomlása során természetes úton keletkező peptidekhez hasonló szintetizált molekulákkal (tehát mesterséges szignálpeptidekkel) stimuláljuk a kollagén termelődését.
A leggyakoribb szignálpeptidek
Karnozin és N-acetil-karnozin: antioxidáns, öregedés-késleltető, hidratáló, regeneráló, ránctalanító hatású dipeptid.
Trifluor-acetil-tripeptid-2: kollagéntermelést stimuláló, bőrfeszesítő, rugalmasító, ránctalanító, öregedés késleltető hatású tripeptid.
Tripeptid-10 citrullin: öregedéskésleltető, rugalmasító tripeptid, a kollagénrostok szerkezetét javítja.
Palmitoyl-tripeptid-1: kollagéntermelést serkentő, palmitinsavhoz kapcsolt, így zsírban oldódó tripeptid. Palmitoil-tetrapeptid-7-tel kombinált változata a MatrixylR3000 nevű ránctalanító hatóanyagkomplex.
Palmitoyl-tripeptid-3/-5: kismolekulájú tripeptidek, amelyek segítik a kollagén szintézisét, gátolják lebomlását, és gyulladáscsökkentő hatásúak.
Palmitoyl-tripeptid-38: A MatrixylR Synthe6R nevű hatóanyag egyik fő összetevője, serkenti a kollagén termelődését, hatékonyan simítja a ráncokat és a szarkalábakat.
Palmitoyl-pentapeptid-4: kollagén-pentapeptidnek is nevezik, mivel ez a molekula nem más, mint a bőrszerkezetet adó I-es típusú kollagén résztöredéke. Fokozza a kollagén és elasztin termelődését, ránctalanító, bőrsimító hatású.
Palmitoyl-tetrapeptid-7: a MatrixylR3000 nevű ránctalanító hatóanyagkomplex alkotója a Palmitoil-tripeptid-1 mellett. Gyulladáscsökkentő és védő hatású, valamint jelentősen fokozza a kollagéntermelődést.
Palmitoyl-hexapeptid-12: Palmitinsavhoz kapcsolt hexapeptid, amely javítja a bőr rugalmasságát, tónusát, feszességét.
Palmitoyl-hexapeptid-14: serkenti a kollagéntermelést és gátolja a lebomlást, ezáltal ránctalanító, regeneráló hatású.
Acetil-tetrapeptid-96/-11: az Acetil-tetrapeptid-9 segíti az I. típusú kollagén- és a lumikán szintézist, az Acetil-tetrapeptid-11 serkenti a keratinocita sejtek növekedését. Mindkét hatóanyag feszesebb, vastagabb és rugalmasabb bőrt eredményez.
Tetrapeptid-21: serkenti a kollagénszintézist, simítja, ránctalanítja a bőrt.
Tetrapeptid PKEK: Más néven Tetrapeptid-30, tirozináz inhibitorként is működő bőrvilágosító, és gyulladásgátló hatású tetrapeptid.
Hexapeptid-11: hatékonyan növeli a bőr feszességét és rugalmasságát. Serkenti a kollagéntermelést, csökkenti a ráncokat, növeli a bőr vízmegtartó képességét. Világosítja az arcszínt.
Hordozópeptidek
Bőrünk (és szervezetünk) számára bizonyos nyomelemek, mint például a réz és a mangán igen fontosak. Ezek a nyomelemek lényeges szerepet játszanak például a sebgyógyulásban vagy az enzimműködésben. A hordozópeptidek ezeket a nyomelemeket tartalmazzák és egyben szállítják a bőrsejtekhez, így fontos szerepet játszanak bőrünk egészségének megőrzésében.
A leggyakoribb hordozópeptidek
Réz-tripeptid: más néven Cu-GHK, szignál- és hordozó peptidként is működik, elősegíti a kollagén- és az elasztinszintézist, valamint gyulladásgátló és antioxidáns hatású. Öregedésgátló, ránctalanító, bőrmegújító, bőrhidratáló, napozás utáni és hajnövekedést serkentő termékekben használják.
Mangán-tripeptid-1: fénykárosodott, hiperpigmentált bőrök kezelésére eredményesen alkalmazható hatóanyag.
Neurotranszmitter inhibitor peptidek
A neuropeptidek olyan, idegsejtek által termelt, kismolekulájú peptidek, amelyek például mimikai izmainknál neurotranszmitterként (ingerület-átvivő anyagként) is működhetnek. Mimikai izmaink rendszeres összehúzódásai nyomán alakulnak ki hosszú távon a mimikai ráncaink, amelyeket ezekkel a neurotranszmitter inhibitor peptidekkel sikeresen (és veszélytelenül) tudunk csökkenteni. (A legismertebb neurotranszmitter inhibitor pl. a Botulinum Toxin, röviden Botox, amely azonban súlyos méreg. Ráadásul molekulaméreténél fogva bőrön át be sem juttatható, csak szigorúan orvosilag alkalmazva, helyileg injekciózható a mimikai ráncok csökkentésére, valamint hosszú távú verejtékcsökkentésre.) Azok a kismolekulájú, zömmel szintetikus Botox-hatású anyagok, amelyeket neurotranszmitter-gátlóként a kozmetikában alkalmazunk, nem mérgezőek, hatékonyak és a bőrbe jól felszívódnak.
A leggyakoribb neurotranszmitter-gátló peptidek
Acetil Hexapeptid-3: más néven ArgirelineR, csökkenti a mimikai ráncok mélységét, ránctalanít, hidratál.
Pentapeptid-3: más véven VialoxR, a templomi vipera mérgét utánzó pentapeptid, amely gátolja az ingerületátvitelt, ezáltal a mimikai ráncok mélységét csökkenti, öregedéskésleltető hatású.
Pentapeptid-18: Botox-szerű hatású, így csökkenti a mimikai ráncok mélységét, hidratálja és feszesíti a bőrt.
Tripeptid-3: más néven SynR-Ake, kígyóméreg-utánzat, amely egészen különleges bőrsimító tulajdonsággal rendelkezik, és jelentősen csökkenti a mimikai ráncok mélységét.
Enzim inhibitor peptidek
A kollagén és elasztin lebontása bőrünkben enzimatikus folyamat. Az enzim inhibitor peptidek ezeket a lebontó folyamatokat lassítják a bőrben, a lebontást aktiváló enzimek gátlásával. Különösen szerencsés ezeket a peptideket jelzőpeptidekkel együtt alkalmazni, így a lebomlás gátlása párosul a felépítés stimulálásával.
A leggyakoribb enzimgátló peptidek
Szójabab-peptidek: szójabab-fehérjékből nyerhető 3-6 aminosavból álló oligopeptidek, melyek hatékonyan védik a bőrt a fénykárosodástól.
Selyem(fibroin)-peptid: a Bombyx Mori selyemhernyó által termelt peptid, amelynek penetrációja kiváló, hatékony antioxidáns és gyulladásgátló.
Rizs-peptidek: A feketerizs-oligopeptidek gátolják a bőrben az MMP (mátrix metalloproteináz) és a tirozináz enzim aktivitását, így antioxidáns, öregedéskésleltető és halványító hatásúak.
A korszerű kozmetika sokfajta megoldást kínál bőrünk fiatalságának megőrzésére. Nagyon sokféle, korszerű, hatékony kezelés és hatóanyag közül tudunk választani – köztük sok olyan található, melynek hatása szinte azonnal látható. A peptidek hatása a bőrben viszont általában hosszú idő alatt alakul ki, mivel bőrünk építő folyamatai általában lassúak. Ezeket segítik és erősítik a peptidek, így hosszú idő kell ahhoz, hogy kifejthessék hatásukat. Sok esetben megéri azonban türelmesnek lenni, mivel ezek a hatások, bár lassabban alakulnak ki, igen tartósak lehetnek.