Környezettudatos termékek, zéro ökológiai lábnyomú csomagolások

Both Tímea, Gáspár Viktória, Gera-Mihály Zsófia és Tárnokiné Horváth Edina után Szakonyi Esztert kérdeztük a termékfejlesztéshez és gyártáshoz, a saját brand kiépítéséhez vezető útjáról, tapasztalatairól cikkünk első részében. Az alábbiakban Eszterrel az aktuális sikerekről és tervekről beszélgettünk.

Szerző: MG

Mitől függ, hogy milyen hatóanyagok kerülnek előtérbe?

Csakis a hatékonyságtól. Egyáltalán nem nézzük egy alapanyag árát, ami talán hiba. Ha hatékony, tiszta, nem kockázatos és nem kellemetlen (nem ragacsos, büdös, stb.), akkor beszerzünk belőle egy mintát és teszteljük. Ha megfelelően erősnek, hatásosnak mutatkozik, akkor felvesszük a portfólióba. Ez egyébként a legritkább esetben következik be. Ezerből egy a ténylegesen hatásos alapanyag…

Mennyire tudod követni a nemzetközi hatóanyag-, termékfejlesztéses trendeket?
Abszolút meg van adva minden lehetőség ehhez már, webszemináriumokon, kiállításokon és közvetlen megkereséseken keresztül egyaránt. Többnyire nem azt nehéz kiszűrni, amiről úgy hírlik, hogy hatásos, hiszen minden fejlesztő cég minden termékéről azt állítja. A nehézséget a hatalmas dömping, és a valóban hatékony, kellemes, mellékhatás-mentes anyagok kiszűrése jelenti. Ezért is értékes a piacon az információ egy-egy anyag kapcsán. Míg azonban kozmetikusként egy szalonban, a gyakorlatban van mód tesztelni egy-egy anyagot, úgy egy kozmetikai gyakorlattal nem rendelkező cég számára ez rendkívül nehéz lehet. A termékfejlesztéshez nagyon kevés a kémiai ismeret. Olyan, mint kóstolás nélkül főzni. A gyógyszerészek számára oktatott magisztrális kozmetikumkészítési ismeretek még nagyon messze vannak attól, amit a piac keres. Talán arra alkalmasak lehetnek, hogy ne ártsanak és manapság az is nagy dolog. A valóban jó kozmetikum első kritériuma, hogy alaposan ismerni kell a bőrök és bőrelváltozások természetét. Azután mindent tudni az anyagokról, és csak ezután jönnek a vegyészi-gyógyszerészi ismeretek. Az alapanyagok kiválasztása során az, hogy valami egy-egy esetben hatásos, de legalább nem árt, még semmit nem jelent. Min. 50-100 különböző bőr és bőrállapot, amelyen tesztelni kell egy anyagot ahhoz, hogy elmondhatóak legyenek annak az anyagnak a valódi tulajdonságai és határai. Ezután jönnek az adott alapanyag igényei, például, hogy milyen pH-n működik jól, mely anyagokkal fér össze, és melyekkel nem. Elképzelésem sincs, hogy ezt a bonyolult folyamatot hogyan csinálják azok a cégek, akik pusztán csak fejlesztenek és gyártanak, de valódi bőrökkel korlátozottan vagy nincs is módjuk érintkezni.

Ez a pálya kétségtelenül annak való, akinek a stressz, a kudarc és a kockázattűrő képessége végtelen, és némi pénzügyi ismerettel is bír.

Milyen felszerelést igényel a termékfejlesztés?
Először is néhány jó vegyészmérnököt, vegyésztechnikust, egy megfelelő labort, mérőeszközöket és műszereket, hogy a készülő minták kémiai jellemzői minél egzaktabbul körvonalazhatóak legyenek. Nem árt ezeken túl egy megbízható, külsős labor (egy külső kontroll), ahol bármilyen in vivo, in vitro teszt elvégezhető. Nagyon fontos továbbá egy szigorú adminisztrálási rend, mert vannak termékkezdemények, amelyekből 20-30 nekiugrásra készül csak valami használható. Ehhez a laborban fontos a megfelelő munkamegosztás, a felelősségi és jelentési utak kialakítása, tehát egy szervezet szervezetként való működése. Enélkül nincs eredmény.

Növényi eredetű, tiszta és hatásos termékek – kompromisszumok nélkül

Csapatban dolgozol.
Ez bizony nem one-man-show. Nem lehet egyedül valaki mindenben a legügyesebb. Fejlesztésben, a bőr szakértésében, anyagismeretben, gyártásban, piackutatásban, beszerzésben, marketingben, pénzügyekben, kommunikációban, adminisztrációban, PR-ban, HR-ben, látványtervezésben, social media-ban, stb. A kezdetektől, tehát a nulladik perctől folyamatosan szakemberekkel veszem magam körül, lehetőleg a legjobbakkal, akikben a fejlődés iránti vágy és a kíváncsiság épp úgy zubog, mint bennem. Ha valaki úgy érzi, hogy gyors a tempó, vagy nem tudunk szakmailag együtt haladni, általában kihullik a rendszerből.

Most milyen termék kifejlesztésén dolgoztok? Milyen célcsoport számára?
A 2024-es év a környezettudatos termékek és zéro ökológiai lábnyomú csomagolások felé való elfordulásunk éve. Eddig is igyekeztünk (már csak a korábbi Ecocert/Cosmos, majd a későbbi Naturix minősítésünk okán is) a zöld szempontokat priorizálni, de 2024-ben megpróbálnánk eljutni a teljesen csomagolásmentes kozmetikumokig. Elsőként a napi szinten használatos, funkcionális kozmetikumok tárgyában teszünk erre kísérleteket.
Ezen túl, izgalmas vállalásunk a hamarosan forgalomba kerülő, rosaceás, pirosodásra hajlamos bőrökre fejlesztett szérumunk, amely önmagában egyesít minden szükséges és lehetséges modern és végiggondolt hatóanyagot. Ha csak ezt, és semmi mást nem használ mellé a páciens, már akkor is megvalósítható, hogy legalább egy szintet visszalépjen a rosaceája a saját evolúciójában. Ez azért nagy dolog, mert kozmetikai eszközökkel a legtöbb termék a legjobb esetben is annyi tud elérni, hogy a rosacea állapota ne romoljon. Ami nem kis eredmény, de mi most megpróbálnánk megugrani a visszalépés bravúrját is.
Másik nagy vállalásunk a növényi gyökérporokból, kókusz- és bio banánolajból előállított stiftes, alumínium sóktól és szódabikarbónától mentes, bőrápoló dezodor, amely remélhetőleg márciusban már a polcokon lesz „DEZODOR NEM MINDENKINEK” névvel. Reményeink szerint ez a termék igazi, másolhatatlan innováció lesz.