Legyen 2018 a te éved!

Értékeld 2017-et, tervezd meg tudatosan az idei üzleti működésedet!  Az üzleti terv, mint olyan gyakran csak egy hangzatos név, egy elcsépelt fogalom marad. Legtöbben „csak úgy” belefognak szalonjuk megnyitásába vagy éves üzemeltetésébe és rutinból döntenek. Pedig sokkal jobb lenne, ha még a kezdetek előtt előkerülne egy profi táblázat vagy legalább egy üres papírlap és kiderülne, hogy mi az, amin változtatni kell, vagy mi az, amit meg lehet tartani a meglévő szokások, szolgáltatások, rutinok közül.

Szerző: Kovácsné Grabarics Ditta, kozmetikus-sminkes, marketing szakember.

Üzleti terv újoncoknak

Ha év elején indítod a szalonod, és korábban még sosem csináltál ilyet, akkor javaslom, hogy az alábbi tartalmakat töltsd le a netről:

■ üzleti terv minta kisvállalkozóknak
■ marketing- és közösségi média tippek szépségszalonoknak

Számos külföldi és hazai oldalon, közösségi médiafelületen és szakkönyvben találsz erre vonatkozó ingyenesen elérhető információt. Ha végigrágod magad legalább egyszer egy ilyen tervsablon kitöltésén, akkor már nyert ügyed van. Össze fog állni a kép a fejedben arról, hogy mire van szükség egy új üzlet felvirágoztatásához. Tehát, ha új vagy, akkor nincs más dolgod, mint tervezni. Ha régi motoros, akkor már más a helyzet.

Évértékelés és újratervezés régi motorosoknak

Ha már egy ideje üzemelteted a szalonod, akkor biztosan rengeteg tapasztalattal bírsz. Ezek hasznodra lesznek, főleg akkor, ha összegzed őket, és minden év végén csinálsz egy kis értékelést az elmúlt hónapokról. Hogy milyen kérdéseket tehetsz fel magadnak? Például az alábbiakat:
■ Milyen idősávban volt a legnagyobb a bevételem? – Mely évszak mely hónapjában/hetében/napjain/napszakában? Remélem, hogy pontosan vezeted a bevételeidet, ha nem, akkor jobb, ha már ma nekilátsz, így jövőre már haszonnal előveheted ezt a cikket!
Ha ezt megtudod, meglátod, hogy mikor érdemes rákapcsolnod és mikor kell hirdetned, illetve, hogy mikor van az, amikor elég, ha egyszerűen a legjobb tudásod szerint végzed a munkád.
■ Milyen szolgáltatásaim voltak a legnépszerűbbek? És a legjövedelmezőbbek?
Az, hogy egy szolgáltatás népszerű, még nem jelenti azt, hogy sok pénzt lehet vele keresni. Ha népszerű nálad a lábgyanta és sok van belőle, akkor sem biztos, hogy jól jársz öt gyantával, lehet, hogy egy darab arckezeléssel többet keresnél.
■ Milyen újdonságokat vezettem be?
Biztosan te is folyton keresed az újat, a jobbat, a hatékonyabbat. Az idén bevezetett kezeléseidet nézd át, és döntsd el, hogy megérte-e!
■ Milyen régi szolgáltatások „koptak ki” a repertoáromból?
Ha kikoptak, vajon miért? Nem jól csináltad? Korszerűtlen volt? Tudatosan cserélted le jobbra? Fontos ezeket megfogalmaznod ahhoz, hogy tisztán láss.
■ Milyen „buktatókkal” találkoztam? mi volt a legkellemetlenebb élményem?
Ne azért „vedd elő” a kellemetlen élményt, hogy keseregj rajta, hanem azért, hogy tanulj belőle. Vizsgáld meg, mit csinálhattál volna másképp! Ha pedig arra a döntésre jutsz, hogy semmit, akkor egészen egyszerűen engedd el a dolgot.
■ Mi volt a legnagyobb elismerés, a legkellemesebb élmény az évben?

Egy vendégtől kapott visszaigazolás, egy szakmai elismerés, egy kolléganő segítsége, mind-mind lehetnek kellemes élmények. Időzz el ezekkel az emlékekkel egy kicsit, és vizionáld őket a jövő évre is!
■ Hol pazaroltam sokat, mely költségeimet tudom lefaragni?
Ha például úgy érzed, hogy az otthoni mosás helyett önkiszolgáló mosodát választasz, mert ezzel spórolsz, máris tettél egy lépést a sikeresség felé. Ez persze csak egy apró példa, de biztosan mindig van olyan, amin lehet még faragni. Ha teheted, soha ne a vendégélményen vagy a minőségi anyagokon csökkents! Hosszú távon az nem éri meg.

Amennyiben megfelelően kiértékelted a 2017-es évet, jöhet a 2018-as tervezés. Bizony, teljesen tudatosan kell megalapoznod a jövőd, ez a sikeres emberek titka.
A tervezés lépései

1.       Tervezd meg a pénzügyeid!

A tavalyi eredmények alapján egy költségoptimalizált, átgondolt tervvel fuss neki az új évnek. Tudd meg, hogy emelkednek-e bizonyos árak (alapanyagok, bérletidíj stb.) és kalkulálj velük. Tegyél félre váratlan eseményekre, és köss biztosítást, ha eddig ezt nem tetted volna meg.

2.       Tervezd meg a marketinged!

Ne hagyd el, ami eddig bevált, de mindenképpen evezz új vizekre is! Próbálj ki új csatornákat, frissítsd a referenciáidat, áraidat, honlapodat, facebook képeidet. Írj meg 12 hónapra előre 12 témát, amellyel a kommunikációdban előreláthatólag foglalkozol majd. Így lesz egy sorvezetőd és emlékeztetőd, hogy mindig kommunikálj a vendégekkel.

3.       Tervezd meg a szakmai újításokat!
Előre iratkozz fel tanfolyamokra, vagy legalábbis készíts egy naptárt, ahol jelölöd azokat a fontos szakmai eseményeket, amin részt veszel, és ahol úgy ítéled meg tanulhatsz is.

4.       Tedd rendbe a vendéglistád!
Vendégeid „kartonjait” frissítsd, aki régen nem járt nálad, annak küldj emlékeztető emailt vagy smst. Foglalkozz egy picit azzal, hogy statisztikát készítesz arról, hogy vendégeid nagy átlagban milyen társadalmi helyzetűek, milyen korúak és mik a preferenciáik.

5.       Tervezd meg az időbeosztásodat!

A nyitvatartás átalakításához nincs is jobb időpont, mint az év eleje. A tavalyi eredmények alapján már biztosan tudod melyek a népszerű napok, amikor  érdemes hosszabban nyitva lenned, és mi az, amikor egész nyugodtan rövidíthetsz is.

6.       Tervezd meg a személyes pihenésed, fejlődésed!
Végül, de nem utolsó sorban pedig: pihenj! tervezd meg a szabadságod, a hétvégéid és mindazt, amire több időt szeretnél fordítani idén. Iktasd be az életedbe a sportot és a főzést, hidd el a szervezeted meghálálja majd. Merülj el jó könyvekben, szánj időt a szeretteidre, próbálj ki egy új frizurát, kirándulj, sétálj, egyszerűen csak töltekezz!

Mert vendégeket kiszolgálni is csak úgy lehet, ha van saját erőnk, amelyből merítkezhetünk!