A nr. 1 anti-aging hatóanyag – A jól hangzó újdonságok jönnek és mennek, a retinol viszont évtizedek óta a legbizonyítottabb, „arany-standard” anti-aging hatóanyag. Szakemberként érdemes beszélnünk róla a vendégekkel, és hosszú távú, otthoni használatra javasolni.
Szerző: RÁCZ JUDIT A Krémmánia, a Skinsmart és a Geek&Gorgeous alapítója, közel 10 éve a tudatos bőrápolás és a klinikai hatóanyagok elkötelezett híve és kutatója. Mérnök informatikusból lett beauty geek, jelenleg kozmetikai vegyészhallgató.
Bár a kozmetikai ipar évről évre rengeteg jól hangzó újdonsággal áll elő, kevés az olyan hatóanyag, ami valóban kiállja az idő és a független kutatások próbáját. A retinol, illetve aktív származéka a retinolsav (vagy más néven tretinoin) története az 1960-as évekre nyúlik vissza, és a mai napig is a legbizonyítottabb anti-aging hatóanyag.
Gyógyszerként elismert hatóanyag
Két híres amerikai bőrgyógyász, dr. James Fulton és dr. Albert Kligman eredetileg a pattanások kezelésére kívánt kifejleszteni egy új összetevőt, viszont a kezelt betegek az jelezték vissza, hogy nemcsak csökkent a pattanásaik száma, de a bőrük is sokkal simább és fiatalosabb lett. Ennek következtében a megkezdődtek a molekula anti-aging hatásával kapcsolatos kutatások, melynek során és olyan jó erdményeket értek el, hogy végül az amerikai gyógyszereket engedélyező hatóság, az FDA is elismerte a tretinoint a bőr nap okozta öregedésének kezelésére szolgáló hatóanyagként. Ez hihetetlenül jelentős dolog, amit jól mutat az is, hogy máig a tretinoin az egyetlen, gyógyszerként is elismert, anti-aging célokat szolgáló, aktív összetevő.
Sejtszintű hatékonyság
Dr. Leslie Baumann a Cosmetic Dermatology könyvében azt írja, hogy mintegy 125 bőrgyógyászati betegség esetén van hiteles adat arról, hogy a retinolsav tud rajta javítani. Az ok, amiért a tretinoin ilyen általános csodaszere a bőrnek az az, hogy sejtszinten működik. A bőrsejtekben vannak ún. retinolsav receptorok, melyekhez a tretinoin kapcsolódva a sejteket fiatalosabb és egészségesebb működésre programozza át.
Anti-aging téren ez például azt jelenti, hogy a retinolsav hatására a bőrsejtek több strukturális fehérjét kezdenek el előállítani, a már meglévő kollagént pedig lassabban bontják le. A két hatás eredménye, hogy a bőr kollagén-tartalma nő, ami a ráncok csökkenéséhez vezet. A retinolsav másik jelentős hatása, hogy gyorsítja a bazális rétegben lévő sejtek osztódását, és ezzel serkenti a bőr felső rétegének megújulási folyamatát. Ennek eredménye pedig az érezhetően simább és üdébb bőr.
Üröm az örömben
Ez a bőrsejtekre gyakorolt fantasztikus hatás viszont sajnos nem jár mellékhatások nélkül. A vényköteles tretinoin készítmények általában három erősségben, 0.025%, 0.05% és 0.1%-ban kaphatóak, és már a legenyhébb változatnál is jellemzőek a hámlással, pirossággal és bőrszárazsággal járó mellékhatások.
A legbizonyítottabb és legelterjedtebb, nem vényköteles változat maga a retinol, vagyis a tiszta A-vitamin molekula. Ő maga nem aktív, vagyis a bőrsejtek nem tudják közvetlenül értelmezni és dolgozni vele, viszont a bőrben lévő enzimek két lépésben (egy köztes retinaldehyde nevű molekulán keresztül) retinolsavvá alakítják. Átalakítás után pedig pontosan azt a hatást adja, amit maga a retinolsav.
Bőrünk átalakítási gépezete viszont nem a leghatékonyabb, emiatt a retinol kevésbé hatásos és egyben kevésbé irritáló is, mint a tiszta tretinoin. Az általánosan elfogadott becslések szerint a retinol mintegy 10-20x-or gyengébb molekula, mint a vényköteles változata. Ez azt jelenti, hogy egy 1%-os retinol szérum hatása egy vényköteles 0.05%-os tretinoin termékhez hasonlítható.
Kúraként alkalmazni
A használattal kapcsolatban fontos tudnunk, hogy a retinol nem egyik napról a másikra ható csodaszer, hanem hosszú távon érdemes gondolkodni benne. A kutatások jellemzően legalább 4, de sokszor 6 hónapos időintervallumot néznek, de van néhány hosszú távú, 1-2 éves kutatás is, melyek a kutatás teljes időtartama alatt tartó javulásról számolnak be. A retinolos terméket mindig az esti rutinban érdemes használni, reggelente pedig fontos a megfelelő, legalább SPF 30-as fényvédelem használata.
Fontos kérdés szokott még lenni a megfelelő erősségű termék kiválasztása.
■ A 0.1-0.3%-os intervallumba eső retinol szérumok gyengédnek számítanak, ideálisak első retinolos terméknek, érzékeny bőrre, vagy akkor, ha valaki komplex rutint követ és sok más aktív hatóanyagot is használ mellette (például kémiai hámlasztókat).
■ A 0.5% körüli erősség a közepes, míg
■ az 1%-os retinol-szérum a legerősebb, ami kapható. Ez utóbbi hatásban és mellékhatásban is közel áll a vényköteles termékekhez, ha valaki ezzel kezd, akkor fontos, hogy fokozatosan szoktassa hozzá a bőrét, először csak heti 1-2x-er használva, majd az első hónap után áttérve a heti 3-4 alkalomra. Mindennapi használatra nem is feltétlen van szükség, illetve ezt nem mindenkinek tolerálja a bőre.
Az erősebb retinolos termékekhez való hozzászokást segítik a bőr védőrétegét támogató hidratáló krémek, esetleg tiszta növényi olajok.
A retinoid család nem-vényköteles tagjai
Az A-vitamin származékok családja (vagyis retinoidok) meglehetősen nagy, és a jól ismert retinolon kívül még számos más, érdekes molekulát tartalmaz. Ezek egyre gyakrabban bukkannak fel újgenerációs retinoid készítményekben – az alábbi kisokos összefoglalja, hogy melyiknek mi a viszonya a retinolsavhoz.
■ Tretinoin (Retinoic Acid, Retinolsav) – Az aktív, FDA-által is jóváhagyott, gyógyszernek minősülő molekula, a retinoid család „feje”. Az Egyesült Államokban a vényköteles Retin-A készítmény hatóanyaga, Magyarországon jelenleg sajnos nem kapható.
■ Retinal (Retinaldehyde) – A nem vényköteles retinoid-félék talán legaktívabb változata, ami csupán egyetlen átalakítási lépésre van a retinolsavtól. Már 0.05-0.1%-ban hatásos, a francia dermokozmetikai csoport, a Pierre-Fabre (Avene) szabadalmaztatott hatóanyaga.
■ Retinol – A retinoid család leghíresebb és legelterjedtebb tagja, ami két átalakulási lépésre van a retinolsavtól. Hatásos 0.1%-1% mennyiségben, ez utóbbi már rendkívül erősnek számít, és fontos a bőrt fokozatosan hozzászoktatni.
■ Retinol észterek – A retinol és még egy másik molekula összekapcsolásával készített hatóanyagok, melyek három átalakulási lépésre vannak a retinolsavtól. A retinol észterek hatékonysága nagyban függ a másik molekulától, a legelterjedtebb, a retinyl palmitate hatékonysága vitatott, de például a retinyl propionate nevű észterről bíztató adatok vannak.
■ Retinyl Retinoate – A retinoid család viszonylag újabb, érdekes tagja, ami a retinol és a retinolsav összekapcsolásával jön létre. A molekula egyetlen átalakulási lépés után részben aktívvá válik, a fennmaradó retinol rész pedig további átalakulásokon megy keresztül.
■ Hydroxypinacolone Retinoate – A retinoid család legújabb tagja, ami nem a retinol, hanem közvetlenül a retinolsav észtere. Emiatt ezt a molekulát, a tretinoinhoz hasonlóan, közvetlenül „értik” a bőr sejtjei, nem kell átalakulnia, ugyanakkor meglepően gyengéd a bőrön. Új hatóanyag révén még viszonylag kevés kutatás és bizonyíték áll mögötte, de rendkívül ígéretes összetevő.