Kajtár Zsolt: A legfontosabb a vevők visszajelzése

Tizenöt év munkájának a gyümölcse – Küzdelmes, kitartó, verejtékes, viszontagságos, néha boldog és néha szűk esztendőkkel tűzdelt kemény munka, amit 2018. szeptember 11-én a Parlamentben „díjaztak”. Valahol, igazából nemcsak a Szőlőmagolajos termékcsaládnak, hanem a mögötte lévő útnak járt az Érték és Minőség Nagydíj. Beérett. Végre. Így 15 év gyümölcsét „szüretelte le” Kajtár Zsolt, a Yamuna alapítója és tulajdonosa. Vele beszélgetünk ezekről az évekről.

„A díj visszaigazolása annak, hogy 15 év óta jó irányban haladunk”

Érték és Minőség. Mit jelentenek neked ezek a szavak?
Becsületesség és jóakarat. Jó szándék. Amikor nem akarod becsapni a vásárlóid. Ez egyezik azzal, amit mi közvetítünk. Büszke vagyok rá, hogy a termékeink nem okoznak allergiát. Amikor fejlesztünk, piacra dobunk egy terméket, az vezérel minket, hogy a vevőink elégedettek legyenek. És ez mutatja az értéket és minőséget.

Az Érték és Minőség Nagydíj számomra egyfajta visszaigazolása annak, hogy az elmúlt 15 évben jó irányban haladtunk, haladunk. Hogy egy somogyi zsákfaluból, ötvenezer forintból is fel tudsz építeni valamit. Visszaigazolása 15 év becsületes munkájának.

Amikor a díj átadásának reggelén, a családoddal Kaposvárról Budapestre indultál, majd néhány órával később a Parlament lépcsőin felfelé lépkedve…Milyen érzések kavarogtak benned?
Arra gondoltam, hogy remélem, nem felejtem el a szövegemet. Viccet félretéve, természetesen büszkeség volt bennem. Az járt a fejemben, hogy ahonnan indultam, az nem ezt az életpályát vetítette elém. Ha most visszatekintek az akkori önmagamra, akkor fogalmam sincs, hová tenném magam. Mintha egy mese főszereplője lennék.

Mese a fiúról, aki Barbacson nyulak etetéséből és kemény munkából szerzett magának némi zsebpénzt…
Ha most lennék gyermek, az akkori körülmények között valószínű állami gondozásba kerülnék. Ennek ellenére én küzdöttem. Más akartam lenni.

Más?
Igen. Onnan indul az egész, hogy azt mondod, más utat választasz. Nem akarsz tovább így élni. Keresni kezdted a helyed. Amikor körülbelül tudod, hogy milyen irányba akarsz menni, akkor elindulsz. A saját útját mindenkinek be kell járni ahhoz, hogy szépen lassan felépítse magát. De akkor még mindig nem álmodozhatsz, mert fogalmad sincs arról, hogy ki vagy és mire vagy képes.

„Az én alapvető hozzáállásom az élethez, hogy nem akarok másoknak ártani – az állatoknak sem, ezért vegetáriánus vagyok”

És az önmagunkba vetett hit?
A hit később jön. Eleinte nem hiszel magadban, hiszen semmire nem becsül a családod, a környezeted. Mínuszból indulsz. Emiatt magadban sem tudsz hinni. Aztán szépen lassan elindulsz az utadon, és egymás után szeded a lépcsőfokokat.

Azt hiszem, jó példa lehettél sokak számára…
Én ezzel a kijelentéssel kicsit finomabban bánnék. Inkább úgy fogalmaznék, ha valaki félig telinek látja a poharat, annak talán erőt adhatok ahhoz, hogy célt találjon az előrelépéshez.

A Szőlőmagolajos termékcsalád kapta az elismerést. Van ezekben a termékekben valami különleges?
Tizenöt éve szappanok gyártásával kezdtem. Abban a szortimentben nem volt szőlőmagolajos termék. Azután jöttek a masszázsolajok. Amikor már biztosak voltak az eladások, elkezdtünk nyitni a lakosság felé. Egy kisebb, bérgyártónál tett vargabetű után saját receptúrákat és technológiát kezdtünk fejleszteni. 2014-ben készültek el az első saját készítésű lakossági termékeink, olyan illatokkal, mint narancs-fahéj, levendula, sheavaj. Amit a profi ágazatban szerettek, azt átvittük a lakossági vonalra is. Figyeltük a piaci igényeket. Ma a szőlőmagolajos és a levendulás termékekből adjuk el a legtöbbet.

Mi a különlegességük?
A bázis- és az alapanyagok, amiket a gyártás során használunk. Nem irritálják a bőrt.

Nem irritál, azaz bőrbarát. Honnan jött ez a „küldetés”?
Ez egyfajta hozzáállás az élethez. Hogy nem akarsz másoknak ártani. Az állatoknak sem. Én ezért nem eszem húst 17 éves korom óta.
Fontosnak tartom azt, hogy ha valamit képviselünk, magunkat adjuk, és azzal tudjunk azonosulni is.

Van egy jó példám, amit mindig megemlítek: Egy cukorbeteg kisfiút elvisz az anyukája egy buddhistához, majd arra kéri, hogy mondja neki, ne egyen több cukrot a fia, különben meg fog halni. A buddhista szerzetes azt felelte: „Nem tudom ezt mondani neki. Gyere vissza két hét múlva.” Az édesanya nem értette, de két hét múlva újra visszament a fiával. Akkor a buddhista azt mondta a gyereknek: „Ne egyél cukrot!”

A kisfiú azt mondta, jól van, nem eszem. Ekkor az anya kérdőn nézett a szerzetesre, aki a következőt mondta: „Két hete még nem tudtam azt mondani, hogy ne egyen cukrot, mert akkor még én is ettem. Azóta azonban nem.” Ha összhangban vagy azzal, ahogyan viselkedsz, és mit csinálsz, azt érezni fogják az emberek. És nem kell győzködni őket.

Manapság a csapból is a natúr-bio-vegán szavak folynak. Olyan, mintha ezekkel mindent el lehetne adni. Hogyan lehet ebben a „viharban” fennmaradni és valódi értékeket közvetíteni?
A vevők néha már nem is tudják, mit jelent az, hogy vegán, bio vagy éppen natúr. Hallanak valamit a szomszédban vagy a barátnőtől, vagy éppen olvasnak a témában egy nem éppen hiteles forrásból származó cikket a neten. Ránéznek az összetételre és néha rossz következtetéseket vonnak le. Sokan keresik a natúr termékeket. A fa és a növények pollenje natúr. És az jó nekünk? Sok embernek nagyon nem.

Nem állítom, hogy minden termékünk jó mindenkinek. Inkább azt mondom, nézzük meg a bőrtípusod, és anak alapján megmondom, mire van szükséged. Mindenkinek más a bőre. Tapasztald meg, mi a jó neked. Ha az én termékem nem jó, visszafizetem az árát.

Nekem a legfontosabb a vevők visszajelzése. Látni, hogy aki megveszi, elégedetten jön vissza és vásárolja meg újra.

Most min dolgozol?
Az eddigi arckezelő termékek a régi igényeknek megfelelően készültek. Most jött el annak az ideje, hogy megújítsuk őket. A cél az volt, hogy olyan termékcsaládokat fejlesszünk, amelyekkel a kozmetikusok bőrtípusra hangolva hatásosan tudják a kezeléseket végezni. Emellett gondolunk arra is, hogy bizonyos termékeket kisebb, eladásra alkalmas kiszerelésben is kínáljunk, hiszen Nyugaton régóta a kozmetikus egyik fontos bevételi forrása az értékesítés.

A vendég a kozmetikustól tanácsot kér, megbízik benne. A szakember pedig plusz bevételre tehet szert, ha nem a drogériába küldi őt. Így azt a hatóanyagot juttathatja a bőrébe otthon is, amit a kozmetikusa bemasszírozott. Ráadásul nem kell „mínuszból indulni”, a következő időpont alkalmával.

(X)