Profizmus és szakmai elhivatottság: a Móravárosi Szakképző Iskolában példa nélküli volt az év

A Szegedi SZC Móravárosi Szakképző Iskolában is véget ért a tanév. Végzős diákok, a szakmai vizsga vizsgafelügyelője és a kozmetikusképzés elméleti és gyakorlati tantárgyakat tanító munkaközösségének gondolatai alapján elevenítjük fel a járvány miatt rendkívülire sikerült hónapokat.

Iskolánkban, a Szegedi SZC Móravárosi Szakképző Iskola jogelődjében 1967-ben már folyt kozmetikusképzés neves szegedi bőrgyógyászok vezetésével. Az új iskolaépület 1983 januárjára készült el, amelyben napjainkig folyamatos a kozmetikus szakma oktatása.

Sok változatos tanévet megéltünk, alkalmazkodtunk a szakma tanításának fordulataihoz, reformokhoz, struktúraváltáshoz. De ilyen izgalmakat hozó évet még soha nem éltünk át.

A napokban szakmai vizsgát tevő másodéves kozmetikustanulók 2020 március közepe óta az Internet és a Microsoft Teams segítségével részesültek az elméleti, majd a Covid vírus adta helyzet súlyosbodásával a gyakorlati képzésben.

Pár gondolat, amelyet tanítványaink megosztottak velünk a tanév értékelése során:

  • Annak ellenére, hogy a videoértekezletek segítségével minden jelenlevő hallhatta/láthatta egymást, nagyon hiányzott a személyes jelenlét, a közösség, a társakkal való találkozás, a kiscsoportos beszélgetések. Mivel gyakorlatukat különböző kozmetikákban töltik, elestek az eset-eljárás-kozmetikai anyagokkal kapcsolatos élményeik megvitatásától.
  • A bizonytalanság érzése volt talán a legszorítóbb, a rövid idő alatti változásokhoz való alkalmazkodás és a várakozás, a mi lesz és hogyan tovább? kérdése.
  • Az Internet és egyéb technikai eszközök működése okozott fennakadásokat: hallom-nem hallom, lemerült, kérdés-felelek játéka, a visszacsatolás nehézsége.

Ugyanakkor vidám pillanatokat is hozott a helyzet, például amikor egy éppen felelő diákunk háta mögött egy birkanyáj vonult át. Ugyanis házukban akadozott az internetkapcsolat, és ezért laptoppal az ölében kiült a tanyájuk udvarára. Persze a nevetéstől percekig megakadt a felelése, majd mindenki elmesélte, hogy milyen háziállat van a közelében.

Ezek a spontán helyzetek, amelyek iskolai körülmények között talán fel sem vetődnének, hozták egymáshoz közelebb az órán résztvevőket.

  • De több idő is jutott beszélgetésre, a személyes problémák, élethelyzetek megvitatására.
  • Elmaradtak iskolánkra oly jellemző, a végzős diákjaink számára szervezett kozmetikai cégek bemutatkozásai, amelyek több évtizedes múltra tekintenek vissza. Ezek nagy veszteségek, próbáljuk pótolni a következő tanév elején.
  • Komoly szakmai segítséget jelentettek a különböző kozmetikai cégek előadásai, a Zoom segítségével pedig hallhattuk a neves szakemberek gondolatait.
  • A Beauty Fórum szervezte szakmai konferenciák, beszélgetések üdítő színfoltjai voltak képzésünknek. 
Beszélgetés Ágoston Ottiliával és Bernátsky Dorottyával

A Szakma Kiváló Tanulója Verseny írásbeli fordulójában elért eredményükkel – ha folytatódott volna a verseny – továbbjutottak volna. Így a pontszámuk alapján mentesültek a vizsga írásbeli része alól. Azóta mindketten kiváló eredménnyel végeztek.

Érdekesség, hogy mindketten /harmadik társuk Kovács Karina/ tagjai voltak az ősszel megrendezésre kerülő 2020-as Diákolimpián III. helyezést elért iskolai csapatnak.

Bernátsky Dorka mindezek mellett 2. helyezést ért el a 14. Országos Ilcsi Tanulmányi  Versenyen.

  • Nehéz évet zártak, sokat tanultak. Nagy szerencse volt számukra, hogy mivel Szegeden élnek, ezért könnyebb volt tartani a kapcsolatot mind az elméleti tárgyakat tanító tanárokkal, és a gyakorlati hellyel. Szükségük volt nemcsak a szakmai, hanem a lelki támogatásra, a motiváció erősítésére az otthoni felkészüléshez, a  szorgalom fenntartásához.
  • A kozmetikák bezárása erősítette a magára utaltság érzését bennük. A társak hiánya az együtt gondolkodás lehetőségétől fosztotta meg őket. Nagy energiabefektetést kívánt a napi rendszeres, már-már monotonná váló tanulás.

[stextbox id=’kiemeles’]Jövőképük segítette őket át ezen az időszakon, és rendkívül hálásak valamennyi őket támogató, segítő, buzdító tanárnak, oktatónak.[/stextbox]

Szakmai tájékozottságukat nagyban erősítette és különleges élményt is jelentett a Nemzeti Tehetség Program keretében megnyert „Szépség-tudományos alapon” című pályázat segítségével megvalósult tanulmányi kirándulás 2020 szeptemberében. Ennek eredményeképpen 1-1 napot tölthettek el 20 osztálytársukkal együtt a Dr. Derm és az Iontocomed kozmetikai cégeknél.

A bemutatók-foglalkozások naprakész, rövid és hosszútávon hasznosítható elméleti és gyakorlati tudással, információval segítették a csoportot. A látogatás során test­- és gépközelből tapasztalták meg a különböző technikákat, eljárásokat. Sikeres és jó hangulatú programnak lehettek részesei társaikkal együtt.

Bagó Ágnes, a 2021. évi szakmai vizsga vizsgafelügyelőjének gondolatai

A sokévnyi, több megyében is végzett vizsgáztatási munkám tapasztalatai alapján mondhatom, hogy a Szegedi SZC Móravárosi Szakképző Iskolában a profizmus, a szakmai elhivatottság és kiváló pedagógiai munka jellemzi a kozmetikus tanulók felkészítését.

Az elmúlt évek vizsgáztatási tapasztalataim alapján joggal állítom, hogy a Szegedi SZC Móravárosi Szakképző Iskola dolgozóinak előkészítő háttér és pedagógusi munkája, hozzájárul ahhoz, hogy elnöki munkámat a vizsgabizottsági tagokkal együtt, jogszerűen és gördülékenyen végezhessem a szakmai vizsgákon.

Az iskolai kozmetikusképzés elméleti és gyakorlati tantárgyakat tanító munkaközösségének pár gondolata az elmúlt egy évről

A pandémia idején felerősödtek azok a tulajdonságok, amelyek ugyan eddig is jellemezték munkánkat, de most kiemelt jelentőséget kaptak a tanítás során:

  • A tanítást segítő PPT készítés, az internet akár tanári, akár tanulói egyéni vagy csoportos használata, a kozmetikai cégek online anyagainak felkutatása és alkalmazása, a saját, belső használatra készített videóanyagok az eljárások és elektrokozmetikai gépek használatáról-működéséről;
  • A gyakorlati oktatókkal való mind szorosabb kapcsolat kialakítása, együttműködés-tanácsadás, közös ötletelés, a felmerülő problémák hatékony kezelése a problémamentes oktatás érdekében;
  • Az emberi tulajdonságok tekintetében az empátia, a másik helyzetének megértése, a nehézségek viselése, az egymásra utaltság, egymás segítésének attitűdje;
  • Nem hiányozhatott a rugalmasság, tudni kellett váltani és alkalmazkodni a kialakult helyzethez. A munkaközösségi összefogás biztos hátteret jelentett a tanév gördülékeny bezárásához és a vizsgákra való felkészüléshez.

Összeszerkesztette: Dr. Simoncsics Jánosné

Kozmetikus tanulók, az őszi DiákOlimpián is mutassátok meg, mit tudtok!

Idén is keressük az év legfelkészültebb kozmetikustanulóit az őszi Beauty kiállításon, információ és jelentkezés itt:

  • Fejlesszétek tudásotokat, és szerezzetek hírnevet az iskolátoknak!
  • Profitáljatok a részvételből; a felkészülés során átgondolt tudásanyag mindig a Tiétek marad!
  • Találkozzatok, ismerkedjetek, szakmázzatok!
  • Szálljatok versenybe a győzelemért és az értékes nyereményekért!

A Diákolimpia célja, hogy segítsük a kozmetikustanulók ismereteinek elmélyülését és önbecsülésük növelését, teret kapjanak a megszerzett tudásuk bemutatására, nyilvánosan bemutatkozhassanak a szakma többi képviselőjének és a szakképzést biztosító iskolák minőségi nevelő-oktató munkája elismerést kapjon.

A Beauty szakkiállításon megrendezésre kerülő Diákolimpia megmérettetésen minden kozmetikusoktatást nyújtó iskola részt vehet. (Iskola- és nem iskolarendszerű képzést nyújtó intézmények egyaránt nevezhetnek), iskolánként maximum 3 csapat A diákcsapatok 3 fősek. A Diákolimpia elméleti jellegű verseny, ahol tesztkérdésekre kell válaszolni.

A döntő időpontja: 2021. november 5. péntek