Linhart Ritával való ismeretségemet a Beauty kiállítások Diákolimpiájának köszönhetem. Az elsők egyike volt, aki a diákjaival indult ezen a megmérettetésen. Azóta pedig világ- és Európa-bajnokságokra készíti fel a hazai, fiatal versenyzőket, mert szívügye a Skills-mozgalom.
Szerző: MG
A napokban aranykoszorús mester lettél, de nem ez az egyetlen szakmai elismerésed…
2015-ben a Zala Megyei Közgyűlés Zalai Pedagógus Díjat adományozott, 2018-ban a Beauty Forum Szakmai Díját vehettem át, idén pedig a 30 évet meghaladó mester pályafutásomért az aranykoszorús mester díszoklevelet kaptam.
Három hatalmas elismerés, ebből kettő szakmai, a harmadik pedig nevelő-oktatói. Mérhetetlenül jó érzés ezeket a magaménak tudni, hisz elismerik és tisztelik a munkámat.
1993-ban mestervizsgáztam, utána vállalkozásokat vittem Keszthelyen és Bécsben, majd a hazatérésem után főállásban pedagógusként-oktatóként iskolai keretek között segítem a jövő kozmetikus-nemzedékének képzését.
2007-től szívügyem a Skills-mozgalom, világ- és Európa-bajnokságokra készítek fel szépségápoló versenyzőket, illetve részt veszek a mesterképzésben, vizsgáztatásban.
Ezt a szakmai tevékenységet emelték ki, mutatták be az idei mesterlevél átadó ünnepségen.
Mikor kerültél a szépségipar oktatásos berkeibe?
1997-ben kaptam felkérést a keszthelyi Műszaki Szakközépiskola kozmetikus csoportjának oktatására, amire egy kis unszolás után igent mondtam. Nagyon kicsi létszámmal, 7 fővel indultunk. Ez a szám jelenleg 109 fő. Jó volt látni, része lenni a folyamatos fejlődésnek. A tanulók tehetsége és érdeklődése nagyon széles skálán mozog, mindenkinek megvan a maga tanulási sémája, motiválhatósága, így a szakmai mellett a pedagógiai praktikák is kihívást jelentettek.
Ma is ezt a hivatást választanád?
Egyértelmű igen a válaszom.
Milyennek látod a mai, magyarországi kozmetika helyzetét?
A szakképzés területén mindenképpen jó lenne az ágazati alapképzés átgondolása. A 9. és 10. évfolyamon jónak tartom, azonban az érettségi utáni 13. és 14. évfolyamon a fél év borzasztóan sok időt elvesz a szakma produktív oktatásától. A felnőttképzés során pedig még kritikusabb a helyzet, de a felmentésekkel, tanulmányi, illetve gyakorlati beszámításokkal itt lehet korrigálni.
Nyilván az oktatási modellek, minták is megváltoztak, de a tanulók figyelme, érdeklődése sem hasonlítható össze a 10 évvel ezelőttivel. A mestereknek, a külső gyakorlati helyeken oktató kollégáknak – felgyorsult világunkban – a vendégek igényeinek és a szolgáltatások megemelkedett színvonalának alakulása miatt egyre kevesebb idejük van a tanulókkal foglalkozni (tisztelet a kivételnek). Szolgáltató szakterületen lassan kikopnak az oktatni hajlandó szakemberek, így át kéne gondolni a tanműhelyi képzések arányának növelését. Nyilván nem lehet minden szakmát egy kalap alatt kezelni, mert ami igaz a kozmetikus-fodrászra, az pl. az egészségügyi, építőipari, fémipari szakmákra pont nem.
Mivel az oktatás az alapja a szakma jövőjének, fontosnak tartottam ezt itt kiemelni.
A szakmánk a covid-időszak terheit még egy kicsit cipeli a vállán, de az ügyesek, szorgalmasak kitaláltak olyan praktikákat, amivel a vendégkörüket fenntartották. A környezetemben, ha körülnézek, a kozmetikusok, fodrászok és körmös szakemberek tele vannak munkával, időpontot nehéz foglalni egy hónapon belül. Nyilván vannak más példák is, de nem ez a nagy általánosság.
Mit üzensz a most pályakezdő kozmetikusoknak, mire figyeljenek?
Tanuljanak, tanuljanak és tanuljanak! A mi szakmánk folyamatosan változik, aki lemarad, az kimarad. Aki most kezdi építeni a karrierjét, azt a luxust nem engedheti meg magának, hogy csak az alapokra építkezik, és kényelmesen ott evickél több éven keresztül. A vendégek igénylik a kényeztető és határozott törődést, de emellett mindig kíváncsiak az új szolgáltatási kínálatokra, anyagokra, technikákra.
Hogyan tovább, tervek, célok?
A szakmai tapasztalataimat szeretném továbbra is átadni a fiataloknak, illetve az arra igényt tartó idősebb kollégáknak. A nemzetközi versenyekre történő kiválasztási és felkészítési folyamatban még pár évig szeretnék aktívan tevékenykedni. Ezek a fix elképzelések, de mindig akad a tervezetten felüli feladat, kihívás.