A szépségipar egy kisvállalkozókra épülő iparág, ahol mindenki vállalkozó akar lenni. Emiatt egyre nehezebb szalonüzemeltetőként sikereket elérni, ha a csapat alkalmazotti pozícióban dolgozik. Összeszedtem néhány tanácsot, hogyan tudsz szimpatikus, meggyőző munkáltatói márkát kialakítani.
Szerző: Barna Alexandra Beauty marketing specialista, kozmetikus, tréner, a Beauty Marketing Experts megalapítója
Már régen elmúlt az az idő, amikor a munkáltató könnyedén sakkban tarthatta az alkalmazottait elbocsátással vagy bérlevonással fenyegetőzve. Ma olyan szintű munkaerőhiány van a szépségiparban, hogy gyakran még a kevésbé agilis és tehetséges alkalmazottakat is kénytelenek vagyunk megtartani, mert félünk, hogy nem találunk mást.
Fordult a kocka
Ma már az a mérvadó, hogy mit akar az alkalmazott. Ezt némi tudatos stratégiával remekül ki is tudod használni tulajdonosként. Ha olyan munkaadóvá válsz, aki képes valódi munkavállalói élményt biztosítani, akkor sok kockázattól és nem várt felmondástól kímélheted meg magad. Arról nem is beszélve, hogy az alkalmazottaid ezentúl önszántukból követik majd az utasításaidat és nem azért, mert félnek a negatív következményektől.
A munkavállaló boldogságának a kulcsa a tiéd is!
Egy 2015-ös Randstad kutatás szerint azoknál a cégeknél, ahol az őszinte és hiteles munkaadói márka által a munkavállalók boldogok, 10 százalékkal kevesebbet költenek bérekre, 28 százalékkal kisebb a fluktuációjuk és 46 százalékkal kevesebbe kerül számukra egy pozíció feltöltése.
1. lépés: elemezd a jelenlegi helyzetet!
Őszintén, mikor végeztél utoljára felmérést az alkalmazottaid között? Mikor kérdezted meg tőlük utoljára, hogy miért szeretnek nálad dolgozni vagy miért nem?
Ha félsz, hogy nem vállalnák a véleményüket, akkor töltess ki egy anonim kérdőívet.
2. lépés: A figyelem, mint béren kívüli juttatás
A munkavállalók jelentős része úgy gondolja, hogy a vezetőség nem figyel rá kellőképpen. Te tudod, hogy pontosan mik a dolgozóid igényei? Mi motiválja őket?
Elárulok egy titkot, ami valójában nem is titok: apró figyelmességekkel (pl. finomabb személyzeti kávé, ajándék szabadnap), óriási változásokat érhetsz el az alkalmazottak hozzáállásában.
A jó fizetés nem minden, az Y-generáció többet akar, mint egy egyszerű béremelés!
Ők egy tudatosabb generáció, akik szeretnek részt vállalni a szalon sikeréből, és azt érezni, hogy hatással van a munkájuk a szalon folyamataira, eredményeire. Igénylik a bizalmat, és ezen keresztül a fejlődést is. Ha pedig ezt nem kapják meg, akkor bizony tovább állnak. Kérd ki a véleményüket, ha változtatni szeretnél valamin!
A marketing könnyen megtanulható – te is így látod? Olvass erről a témáról még többet! ⇒ KATTINTS!
3. lépés: Munkáltatói filozófia, közös értékek
Csapatépítés szempontjából, és annak érdekében, hogy az alkalmazottaid tudjanak kapcsolódni valamihez, nagyon fontos, hogy megfogalmazd a saját filozófiádat. Írd le, hogy mit tartasz fontosnak a szalonoddal kapcsolatban, mi számít értéknek neked, mit szeretnél nyújtani a vendégeknek és a dolgozóknak! Egy nyilvánosan megosztott és a kommunikációdban is aktívan használt munkáltatói filozófiával felemelheted a dolgozóidat. Fontos, hogy a filozófiád őszinte legyen, ne találj ki olyan dolgokat, amelyek egyáltalán nem jellemzőek a csapatodra vagy rád, csak azért, mert jól hangzik.
3. lépés: Kiszámíthatóság és példamutatás
Van egy tényező, ami észrevétlenül, de az idő előrehaladtával egyre nagyobb mértékben rontja a munkamorált: a főnök kiszámíthatatlansága, hirtelen reakciói.
Gondolj bele, ha az alkalmazottaid sosem tudhatják, hogy mikor kapod fel a vizet, vagy a legnagyobb gondot miért veszed félvállról, akkor egy állandó bizonytalanságban élnek majd.
Vezetőként nem egyszerű folyamatosan higgadtan és megfontoltan viselkedni, de ha legalább ez a dolgozóid előtt sikerül, akkor azzal könnyedén elérheted, hogy nyugodtak és kiegyensúlyozottak legyenek.
Mindig gondolj rájuk úgy, mint a gyermekeidre (akkor is, ha ez néha nehéz). Ha te feszült vagy, ők is azok lesznek, ha te elégedett vagy, akkor ők is átveszik ezt az attitűdöt – ez ilyen egyszerű.
Nagyon fontos, hogy felelj meg te is az általad támasztott elvárásoknak! Nincs kiábrándítóbb vezető, mint az, aki úgy támaszt elvárásokat, hogy közben ő sem felel meg ezeknek.
Ne várd, hogy az alkalmazottaid pontosan érkeznek majd, ha te sosem teszed. Ne reméld, hogy tisztességesen és szorgalmasan dolgoznak majd a távollétedben, ha azt látják, hogy minden héten más wellness központban „pihensz”.
5. lépés: Vedd tudomásul, hogy meddig számíthatsz egy alkalmazottra!
Ne áltasd magad azzal, ahogy egy életen át meg tudsz tartani egy jó szakembert. A tapasztalat az, hogy a legjobb szakemberek egy idő után úgyis kiválnak a csapatból, és a saját útjukon indulnak el. Ez így van rendjén.
Az egyetlen dolog, amit tehetsz, hogy kiismered eléggé a saját embereidet ahhoz, hogy a lehető legtovább meg tudd őket tartani. A vendégeid egy részét el fogja vinni, ezt nem tudod megakadályozni. Viszont, ha sikerül egy olyan szalont működtetned, ahová a vendég az élményért jár, és nemcsak a szakemberek miatt, akkor csökkentheted a lemorzsolódást.
Fizess elő a magazinra!
Érdekelnek az innovációk? Mindent szeretnél tudni a szakmáról? Fizess elő a Beauty Forum magazinra, és a sok hasznos információ mellé még egy meglepetést is kapsz!
Kattints az ajándékért!