A digitális bennszülöttek már a kozmetikában vannak

Szerző: Szakonyi Eszter kozmetikus mester, egészségügyi szakkozmetikus

A Z-generáció tagjai (Zoomerek/GenZ) az Y-generációt követő, 1995-től 2009-ig született fiatalok, a „globális falu” első nemzedéke. Olyan 14-28 éves fiatal felnőttek, akik „digitális bennszülöttként” belenőttek az internet virtuális kozmoszába, és ezek mentén alakították ki sajátságos preferenciáikat, a szépségápolás terén is.

A szüleik még az X-generációból származnak, a gyermekeik már az alfa-generációt bővítik majd. Jellemzőjük, hogy az életet lassabban szeretik élni, ritkább a tinédzser terhességek aránya, később létesítenek szexuális kapcsolatot, kevesebb alkoholt, de több pszichoaktív szert fogyasztanak.
Az UNICEF 2021-es globális felmérése szerint 13%-uk szenved valamilyen mentális betegségben (ADHD, depresszió, szorongás, stb.), ami összefügghet a digitális eszközök és a rajtuk elérhető közösségi felületek gyakori fogyasztásával. A generációra jellemző a túlzott aggodalom és felelősség érzése a jövő, a globális természeti környezet, de akár a saját egyéni sorsuk, életük iránt is. Talán ennek köszönhető, hogy a fiatalok a munkaerőpiacra lépés előtt már 5-7 évvel a leendő munkalehetőségeken szoronganak.
A GenZ tagjai között egyre nagyobb probléma az alváshiány, ami állandó ingerlékenységet, vagy agresszivitást generálhat. Talán emiatt, talán más miatt, de például a 15-19 éves brit kamaszok között a 4. leggyakoribb halálok az öngyilkosság.

A Z-generáció tagjainak 48%-a számára alapvető fontosságú, hogy egy kozmetikai termék ne tartalmazzon környezetkárosító anyagokat.

Túlsúly, elhízás és allergia

Az elmúlt 20-25 évben egyre nőtt a gyakran bőrtüneteket is okozó ételallergiások száma, ami egyenes arányban áll az adott országok fejlettségével. Az okok talán a túlzott feldolgozottságú, adalékanyagokkal tarkított ételekben keresendőek. Amerikában a Z-generáció 36%-a szenved valamilyen ételallergiában. Az elhízás hasonlóan sarkalatos probléma: egy 2022-es felmérés alapján a Z-generáció magyar tagjainak 46%-a túlsúlyos vagy elhízott. Mindez annak ellenére is igaz, hogy élelmiszer-választásukban már megjelennek a fenntarthatósággal, éghajlattal és az állatok jólétével kapcsolatos aggodalmak. 79%-uk a növényi alapú és vegán ételeket egyenrangúnak tartja más élelmiszertípusokkal. Kevesebb vörös húst fogyasztanak, helyette a csirkehúst részesítik előnyben.

Gen Z

Okostelefon, jogosítvány és érettségi

A fent említett zárt és szorongó létforma mellett érdekes ellentmondás – legalábbis a nyugati világban – a felfedezhető „gyerekkultusz”. A Z-generációt nevelő anyák kétszer, az apák pedig négyszer annyi időt töltöttek, töltenek gyermekeikkel, mint a 60’-as években. A generáció jelentős hányada kerüli a felelősségvállalást, amelyet validál, sőt felerősít a túlzott szülői aggodalom. A szülők sok esetben szinte „beletolakodnak” a gyerekek életébe, rájuk projektálva félelmeiket. Ez, és a digitális eszközök zárt világa olyan teher, amely mellett a generáció tagjai egyre kevesebb valódi, élő kapcsolatot ápolnak egymással. Szociális kapcsolataik zártsága a jellemfejlődésüket is befolyásolja. Egy 2017-es magyar kutatás szerint kifejezetten irritálónak tartják, ha nem tisztelik őket, illetve, ha feltétel- és kritika-mentes tiszteletet várnak el tőlük.
Egy jellegzetes Z-generációs állampolgár három fő prioritást tart szem előtt: okostelefon, jogosítvány és érettségi. Megítélésük szerint ez a három dolog az életben maradás alappillérének számít.

Szolgáltatóként hogyan szólhatunk a GenZ tagjaihoz? Cikkünk következő részében eláruljuk.