Nem újdonság számunkra, hogy a kozmetika története az ókorban kezdődött, és végigvonult az emberiség történelmén. Ez a folyamat azóta is tart, és a folyamatosan fejlődő szépségipar ma már szinte naponta jelenteti meg a legújabb hatóanyagokat, eszközöket és módszereket.
Szerző: Káré Andrea, kozmetikus mester, gyakorlati oktató.
Ha meghalljuk azt a szót, hogy klasszikus, akkor valamilyen örökérvényű, nagy múltú, időtálló dologra gondolunk. Ez nem véletlen, hiszen maga a szó, a jelző az ókori görög-római kultúráig nyúlik vissza a művészet, a nyelv, az irodalom területéről.
Mit jelent a klasszikus kozmetika fogalma?
Ha visszamegyünk az időben a 60-70-80-as évekbe, az akkor újnak és modernnek számító eljárásokon ma már csak mosolygunk, hiszen tudjuk, látjuk, hogy milyen ütemben fejlődik a kozmetikai ipar mind az anyagok, mind a technológiák területén, és ami akkor új volt, ma már klasszikusnak mondható.
Azokban az időkben arányaiban sokkal több nő járt rendszeresen kozmetikába, fodrászhoz, manikűröztetni, mint manapság. A szövetkezeti kozmetikákban a helyiség méretétől függően (egy vagy több) kozmetikus több ágyon is dolgozott egyszerre. Nem volt bejelentkezés, a vendégek vártak a sorukra, és közben megvitatták az élet dolgait, tehát egyfajta agóra volt a kozmetika a szocialista érában.
A klasszikus kozmetika elsősorban a manuális arckezeléseket, a masszázst, a szempilla- szemöldökfestést, szemöldökigazítást, gyantázást jelentette. Hatóanyag-bevitelre az iontoforézis állt rendelkezésre, ezért nagy hangsúly volt a masszázson, az érintésen.
Az ultrahang a 90-es években kezdte meg pályafutását a kozmetikában. Sokkal kevesebb és kevésbé korszerű termékcsalád állt rendelkezésre, mint manapság. A kozmetikusok maguk készítették, főzték a krémeket, pakolásokat, még a gyantát is. Zöldségeket, gyümölcsöket és ezek leveit, konyhai alapanyagokat is felhasználtak, hiszen ami a testünket ellátja tápanyagokkal, az a bőrünkkel is jót tehet. Irigylésre méltó kreativitással rendelkeztek, hogy a legjobbat nyújtsák vendégeiknek.
Megváltozott szokások
- Régen teljesen természetes volt, hogy a nő ápolja a kezét, a haját, az arcát.
Amíg a vendég akár hetente is megengedhette magának időben, anyagilag a szolgáltatást a szocializmusban, addig a prevenció is nagyobb hangsúlyt kapott. A rendszeres tisztítás, masszázs, hatóanyag-bejuttatás nemcsak a bőrre volt jó hatással, hanem a nők lelkére is. - A környezeti ártalmak, a rohanó, egészségtelen életmód, a stressz, a lelki problémák, a nem megfelelő bőrápolás vagy egyáltalán a bőrápolás, a rendszeres kabinkezelés hiánya miatt napjainkban sokkal több a problémás bőr.
- Ma a magyar és külföldi webáruházakban bárki vásárolhat hatóanyagokat, termékeket, a professzionális kozmetikában használt gépekhez hasonló, otthoni használatra ajánlott gépeket. Ezek minősége és hatásfoka kétesélyes. Sok forgalmazó saját webáruházat üzemeltet, ahol a vendégek a kozmetikus kihagyásával tudnak maguknak termékeket rendelni.
- Az internet térhódításával egyre több önjelölt „szakember”, influencer ad bőrápolási tanácsokat, azonban minden bőr más és más ápolást igényel, és ami az egyiknél beválik, az a másiknak nem biztos, hogy jót tesz, ezért kell megbízható szakemberre hallgatni.
- Napjainkban már nagyon kevés kozmetikus dolgozik egyszerre több ágyon, a legjellemzőbb a kabinrendszer, ahol kettesben van a vendéggel.
A mai pörgős világban a nők is mást igényelnek, ha eljutnak hozzánk. Ahogy régen a „piactér” hangulatát kedvelték, manapság inkább arra vágynak, hogy a nálunk töltött idő csak róluk szóljon.
Legtöbb esetben a csendet, a pihenést, az intimitást vagy a beszélgetést preferálják a szépülés mellett. Hiába igyekeznek több időt fordítani a szépségápolásra, ez nem mindig adatik meg, és a mindennapok rohanó tempója komoly értékké emeli a kozmetikában töltött énidőt. Felértékelődött a hely atmoszférája és a kozmetikus személye is. Ez a ráhangolódás intenzív figyelmet igényel a kozmetikus részéről is a vendégek felé. Akik a kezelés után szeretik érezni, hogy üde, friss, feszes, feltöltött a bőrük, és kisimult a lelkük. Ebben nagy szerepe van a manuális technikáknak, a masszázsnak, hiszen az érintés erejét semmi sem tudja pótolni.
- Amíg a „békeidőkben” csak egy alapellátást kapott a vendég, manapság a kezeléseket illetően is nagyobb a választék, a kozmetikusok is specializálódnak, az idő is szűk keresztmetszet, így a választás is nehezebb.
- A rendszerváltás után nagyon sok új anyag és gép érkezett hazánkba, a kozmetikai ipar, a szakmai élet elkezdett szárnyalni. Ma már természetes, hogy nemcsak a hazai szakmai rendezvényekre lehet ellátogatni, hanem a nagy, külföldi kiállításokra is eljuthatunk. Sok termékforgalmazó cég biztosít lehetőséget kozmetikusai számára, hogy az anyagcég külföldi székhelyére eljuthassanak tanulmányútra.
- A mai, magasan képzett kozmetikusok sem a pénzt, sem az időt nem sajnálják a továbbképzésre, rengeteg lehetőség van tanulásra, fejlődésre. Az egyre magasabb szintű tudás kiemelkedik a többi közül, az internet segítségével gyorsan terjed a szép munka híre. A vendég is értékelheti a kozmetikus munkáját, ezáltal sokkal gyorsabban, több ember szerezhet tudomást újdonságokról, mint régen, amikor csak szájról szájra terjedt a kozmetikus híre.
(Folytatjuk….)