Az új technológiák megjelenése és az állandó fejlődés jellemző a kozmetikus szakmára. A hatóanyaghordozó-rendszerek, valamint a glükóz-alapú pormaszkok, a kollagénlapok, a patch-maszkok és a mátrigélek után most a biológiailag aktív hatóanyagokat, a peptideket és az antioxidánsokat vesszük górcső alá.
Szerző: TÓTHNÉ HAJDU GABRIELLA Kozmetikusmester
Cikksorozatunk fókuszában az újgenerációs hatóanyagok és az ezek bejutását segítő technológiai fejlesztések állnak.
Az újgenerációs hatóanyagok a főbb csoportjai:
■ hatóanyaghordozó-rendszerek,
■ algák és glükóz-alapú pormaszkok,
■ kollagénlapok, patch-maszkok, mátrigélek,
■ antioxidánsok,
■ biológiailag aktív hatóanyagok,
■ a bőr hiányzó anyagait pótló anyagok,
■ peptidek.
Olyan oxidációs folyamatokat gátló, általában szerves anyagok, melyek képesek semlegesíteni az oxidatív stressz során keletkező szabadgyököket.
A szabadgyökök a molekuláris légzési lánc melléktermékeként keletkeznek, általában a mitokondriumban és sejt, illetve szövetkárosító hatásuk van. Kozmetikai szempontból az arcon megjelenő ráncok kialakulásában és a bőrszerkezetének megváltozásában van jelentős szerepük.
Korábban a kozmetikumokban főleg az A-, C- és E-vitaminokat használták antioxidáns tulajdonságaik miatt.
Később, a regeneráló készítmények egyik legfontosabb hatóanyaga a szőlőben és a zöld teában is megtalálható polifenol lett, azonban ez a hatóanyag a bőrön keresztül nehezen szívódott fel.
Ezért ötvözték a 2000-es években kifejlesztett és nanotechnológia segítségével előállított hatóanyaghordozó-rendszerekkel. Így jött létre az OPC – oligomer procyanidines, ami szőlőmag-kivonat liposzómába csomagolva. Védi a sejteket az öregedéstől és minimalizálja az oxidatív sejtkárosodást.
A modern kozmetikában alkalmazott antioxidánsok még – csak felsorolás szinten – a málnaőssejt-kivonat, kaviár, kolloid platina, szezámmagolaj, csokoládé, koenzim Q10, goji bogyó, máriatövis, iskolavirág.
Ezeket az anyagokat megtaláljuk ampullákban, szérumokban, krémekben, pakolásokban és algapakolásokban is. Felhasználásuk és alkalmazásuk a kozmetikai gyakorlatban gazdag és változatos. Az antioxidánsok jelenléte a kozmetikumokban igen hasznos, hiszen általános tulajdonságaik, hogy gátolják a korai öregedést és csökkentik a ráncok mélységét. Ezen felül még lehet gyulladáscsökkentő, érfal összehúzó, halványító hatásuk is.
Biológiailag aktív hatóanyagok
Azokat az anyagokat nevezzük így, amelyek a bőr felépítésében szerepet játszó sejteknek és rostoknak saját működését aktivizálja. Talán az egyik legdinamikusabban fejlődő hatóanyagcsoport, melynek számos alcsoportja van:
■ flavonoidok,
■ fitohormonok,
■ izoflavonoidok,
■ friss sejtek,
■ intelligens sejtek,
■ őssejtek,
■ vitaminok.
Használatukkal a bőrben lévő általános anyagcserefolyamatok javulnak, ezáltal a környező szövetek tápanyag ellátása is javul. A papilláris- és szubpapilláris érhálózatban, több oxigénben gazdag vér fog ezáltal kerülni és a bőr strukturálisan javulni fog. A biológiailag aktív hatóanyagok befolyásolják az intracelluláris és a szteroid- metabolizáló enzimeket, a fehérjeszintézist, ATP-át. Ezzel nemcsak a javuló anyagcsere folyamatoknak biztosítják az energiát, de stimulálják a lazarostos kötőszövetben levő kollagén- és elasztikus rostok képződését is elősegítve a bőr rugalmasságának javulását.
A peptidekről rengeteg dokumentált anyag található, így most a teljesség igénye nélkül, összefoglalva a legfontosabb tudnivalókat írom le. Az aminosavak (más néven amino-karbonsavak) olyan szerves vegyületek, amelyek molekulájában aminocsoport (-NH2) és karboxilcsoport (-COOH) egyaránt előfordul.
A peptidek aminosavakból épülnek fel peptidkötéssel. Nem fehérje aminosavak is előfordulnak, ezek utólag képződnek, pl. hidroxi-prolin a kollagénben.
Kozmetikai szempontból a peptideket csoportosíthatjuk a résztvevő aminosavak száma, illetve kozmetikai alkalmazásuk szerint:
■ A részt vevő aminosavak száma szerint megkülönböztetünk
→ dipeptideket (2 aminosav, 1 peptidkötés),
→ tripeptideket (3 aminosav, 2 peptidkötés),
→ tetrapeptideket stb.
→ Ha a molekulában tíznél kevesebb aminosav található, akkor oligopeptidekről,
→ tíznél vagy akár akár száznál több aminosav esetében polipeptidekről beszélünk.
⇓ Regisztráltál már az idei Beauty kiállításra? ⇓
■ Kozmetikai alkalmazásuk szerint, lehetnek:
→ szignál peptidek,
→ sejtjelző peptidek,
→ ingerület átvivő anyagokat blokkoló peptidek,
→ szállító peptidek,
→ enzim működését gátló-inhibítor-petidek.
■ A peptidek kutatásának egyik forradalmi pontja volt Stanley Cohen és Rita Levi-Montalcini munkássága, melyet 1986-ban orvosi Nobel-díjjal jutalmaztak.
A két tudós fedezte fel és alkalmazta először a biomimetikus, szintetikusan előállított EGF-et (epidermális növekedési faktort), amit meglepő módon az emberi bőr sajátjaként ismeri és használja fel, ezzel a megfelelő receptorokhoz csatlakozva stimulálja a bőrsejtek egészséges növekedését, csökkenti a ráncokat. Tripeptid-1 néven vált ismertté a kozmetikumokban.
Mint tudjuk a kollagén egy polipeptid. Amikor elöregszik, felbomlik dipeptidekre, tripeptidekre és tertra peptidekre. A fibroblaszt sejtek érzékeli ezeket és aktiválják a kollagén és az elasztin termelést. Így segítik a bőr természetes megújulását, rugalmasságát.
■ Később a Tripeptid -1 peptidet ötvözték a palmitinsavval és egy másik peptiddel (Palmitoyl Tetrapeptide-7) és ez lett a híres Matrixyl technológia.
■ Ezzel párhuzamosan egyre kedveltebbek lettek az ingerület átvívő anyagokat blokkoló peptidek. Ezeket a botox-analógokat (a botox- botulinum toxin, a Clostridium botulinum anaerob baktérium és rokon fajai által termelt exotoxin) a Botox-szal ellentétben teljesen biztonságosan lehetett a kozmetikumokban adagolni, és a két-, három hét használata után látványos eredményeket lehetett elérni általuk. Pl.: ArgirelineR, SynR-Ake, LeuphasylR, Snap 8™. Használatuk során ezek a peptidek blokkolják-csökkentik az acetilkolin felszabadulását és így gátolják az ingerület átvivő anyagok felszabadulását.
■ A vívőpeptidek közül talán az egyik legrégebbi a híres Tripepdid-1 rézzel kombinált módosulata, a Copper-Tripeptide-1. Gyulladáscsökkentő, nyugtató és antioxidáns is használják ezt a peptidet.
Figyelem: nagyon fontos a kozmetikai alkalmazásuk során, hogy a peptidek hőre és pH-ra érzékeny anyagok, ezért használatuk során ezekre kiemelten figyeljünk!
A szerző vegyészmérnök tanár, az Innoderm Kozmetikusképző és Továbbképző Központ oktatási igazgatója
Te már előfizettél?
A Beauty Forum Magyarország piacvezető szépségszakmai magazinja. Naprakész leszel a kozmetikai újdonságokban, megismerheted a hatóanyagtrendeket és kutatási eredményeket. Megtalálod a smink, pilla, arc- és testápolási módszereket is. Évi 10 alkalommal jelenik meg.