Aki egy franchise-hoz tartozik, különbözni akar versenytársaitól

Komoly sikert könyvelhetett el a közelmúltban a magyar üzleti élet, amikor Lavotha Ildikót, a High Care Cosmetics ügyvezetőjét, a Magyar Franchise Szövetség alelnökét a Rockstar Franchise kategóriában beválasztották a világ 100 befolyásosabb nője közé.

Szerző: Nagy Zoltán

A High Care 28 éve van jelen a magyar piacon, 20 éve sikeresen franchise-zoznak. Ez a legnagyobb magyarországi szépségszalon franchise-hálózat, ennek ellenére Ildikó meglepődött a díjtól. „Egy franchise-hoz komoly követelményeknek kell megfelelni. A franchise egy üzleti kultúra, ahol minden a tapasztalaton alapszik, a kézikönyvekben minden le van írva.”

Ildikó szerint a franchise olyan, mint a házasság, csak ez egy üzleti házasság, ahol osztozni kell jóban és rosszban. „A franchise-ban kötelezettségek és jogok is vannak, a partnerek sok belső képzést kapnak, és sosem engedjük el a kezüket. A franchise lényege, hogy nem egyszer kell eladnunk. Ma egy brand direktben, torzítás nélkül akar eljutni a fogyasztóhoz, egy sima kereskedő ezt nem tudja kínálni, továbbadni.”

EZT IS ÉRDEMES ELOLVASNI: Komoly siker: egy magyar üzletasszony bekerült a világ legbefolyásosabbjai közé

A franchise a területi kizárólagosság miatt piackorlátozó dolog, hiszen a licenc tulajdonosa egy adott területre csak partnert enged be. „Ezt fel kell vállalnia annak, aki franchise-ban akar működni, valamint azt is, hogy royalty- és reklámdíjakat kell fizetni. A partner kontroll alatt van, a franchise gazdájának ellenőrzési joga van.”

A franchise lassabb, de átgondoltabb és kiszámíthatóbb terjeszkedésű üzleti modell. Ha a vállalkozó tud csapatban dolgozni, ha akar valahová tartozni, ha tud márkahű lenni – ami egyébként rá nézve is korlátozó – neki ideális franchise-ban dolgozni. „A partner legyen kezdeményező, hiszen az ötlete a hálózat többi tagján is segíthet. Nemrégiben például a szokásos nyílt napunkból a vírus miatt nyílt hét lett, mert ezt kérték a partnerek.”

EZT OLVASTAD MÁR? ⇒ Lavotha Ildikó: Nem lehet mindent egyedül csinálni

A partnerek között is van kapcsolat, nem csak a franchise-gazda felé, hiszen az érdekeik azonosak, a tapasztalataik is azonosak lehetnek. „Aki egy franchise-hoz tartozik, az különbözni akar versenytársaitól. A franchise partner alapvetően a saját vállalkozását viszi, csak franchise szellemben.”

Ebben a modellben azon személyek jelenléte nagyon fontos, akik hisznek az üzleti modellben és azonosulnak vele, és ez átmegy a vendégeknek is. „Egy franchise-ban nagyon erős az egyet akarás. Nem könnyű műfaj, de van létjogosultsága. Nálunk a vendég először a High Care-be jön be, a márkát keresi, majd utána már a személyt, akivel kapcsolatba került kezelés közben. Nagyon büszkék vagyunk rá, hogy a vendégek 70%-a törzsvendég.”

franchise francia eredetű angol szó, szerződéses kapcsolaton alapuló együttműködési formát jelent. Lényege egy olyan együttműködési megállapodás, amelynek során a franchise-átadó (franchisor) egy értékkel bíró név, általában bejegyzett védjegy, valamint egy hozzá tartozó, értékkel bíró üzletviteli tapasztalat használati jogát adja át, a franchise-átvevő (franchisee) pedig díj fizetésére köteles.