A bőrtípusok az elmúlt évtizedek során nagyon megváltoztak – Ezért szükséges újra megvizsgálni azokat. Sorozatunkban hónapról-hónapra egy-egy bőrtípust veszünk górcső alá és jellemezzük.
Szerző: Báthory Kati, 45 éves szakmai tapasztalattal rendelkező aranykoszorús kozmetikusmester, kitüntetett gyakorlati oktató, a Piknikkör alapítója. Beauty Forum Szakmai Díjazott és Juhász Klári, kozmetikusmester, biológia– kémia szakos tanár, ALVEOLA Beauty Akadémia szakmai vezetője
A változást a megváltozott életkörülmények, táplálékok és azok adalékanyagai, az életvitel, valamint a tudatos, illetve a „félig hozzáértő”, otthoni „sufni-tuning” bőrápolási szokások következményeként az alap bőrtípusokat már nem lehet olyan mereven értelmezni. A kozmetikai piac hirdetései („fekete maszk”, ami kiszedi a „mitesszereket”, és „összehúzza” a pórusakt, stb.), az egyre szélesebb körben elterjedő „csináld magad mozgalom” nagy feladat elé állítja a kozmetikusokat. Egyre nehezebb, hogy a vendégek szemében hiteles és hozzáértő szakemberként ismerjenek el bennünket.
Véleményünk szerint már nem lehet a pár évtizeddel ezelőtti, „klasszikus” bőrtípusokhoz ragaszkodni. Természetesen szükséges külön-külön is átbeszélni az „alap bőrtípusokat”, de tapasztalataink alapján azok igen ritkán fordulnak elő önállóan. Fontos az alap bőrtípusok mellett a leggyakrabban megjelenő rendellenességekről is beszélni, hisz a kezelés céljánál, alapelveinél a bőrtípushoz társuló rendellenességek határozzák meg a kezelés lépéseinek sorrendjét és az alkalmazandó hatóanyagokat, eljárásokat.
Ebben a cikkben az alipikus bőrtípusokat tárgyaljuk, azok legfontosabb jellemzőit, majd zárásként végig vesszük a kezelés menetének egyik lehetséges változatát.
Az alap bőrtípusok
– szeborreás bőrtípusok
– alipikus bőrtípusok
– dehidratált bőrtípusok (legtöbbször kombinált bőrnél társul egy másik alap-bőrtípushoz, kivéve a felszíni vízhiányt, mert az minden más alap bőrtípushoz társulhat)
■ Keringési rendellenességek:
o Aktív vérbőség esetén: kipirulásra hajlamos; üde, kipirulásra hajlamos bőr; érzékeny; gyulladásra hajlamos, érzékeny.
o Passzív vérbőség esetén: szederjességre hajlamos bőr.
■ Szaruképzési rendellenességek:
o Hiperkeratinizáció.
o Hipokeratinizáció.
■ Pigmentáció:
o Hiperpigmentáció.
o Hipopigmentáció.
Az alipikus bőr
Az alipia a bőr felületén található lipidek hiánya. Ahhoz, hogy megértsük az alipikus bőrtípus jellemzőit, tisztában kell lennünk azzal, hogy a bőrben milyen zsíranyagok vannak.
A bőr zsíranyagai a bőralja zsírszövetében (amihez kozmetikusként nekünk nem sok közünk van), valamint a bőrfelszínen, a bőrfelszíni hidrofil lipid zsíros fázisában találhatók.
Tekintsük át, milyen anyagokból épül fel az a terület, amelyen a leginkább dolgozunk, és amelyet minden kezelés végén „tökéletesíteni” szükséges.
Az alipikus bőrtípus kialakulásának szempontjából a legfontosabb tényezők az epidermális lipidek. Ezek hozzájárulnak a permeabilitási barrier kialakításához, amelynek nagyon fontos szerepe van a bőr védelmi mechanizmusaiban. Hiányában a TEWL (láthatatlan vízleadás) fokozódik. Az alipikus bőrtípusoknál ezek az epidermális lipidek csökkent mennyiségben vannak jelen, melynek következménye, hogy az alipikus bőrtípus a leggyorsabban öregedő bőr.
Hogyan veszíthetjük el az epidermális lipidjeinket? Milyen hatásokra?
■ Nem kozmetikai tényezők: ragtapasz, erős detergensek, zsíroldó anyagok („fekete maszk”, stb.
■ Kozmetikai tényezők: hámlasztás, mikrodermabrázió, hidrodermabrázió, gyantázás
Mi a következménye?
■ Eltűnnek az epidermális lipidek
■ Könnyebben jut be a bőrbe a víz, a hatóanyagok és a mikroorganizmusok
■ Fokozódik a TEWL
Mit tehetünk?
■ Epidermális lipidek pótlása
■ Hatóanyagok bejuttatása
■ TEWL fokozódásának gátlása – aquaporin csatornák „szűkítése”
A viszketés és a húzódás kellemetlen érzése figyelmeztetés arra, hogy fogynak az epidermális lipidek a bőrünkből. A gyulladás pedig a vészjelzés, hogy elfogytak.
Miért?
– A bőr védelmi funkciójának erősítése.
– A permeabilitási barrier erősítése.
Milyen hatóanyagokkal?
– Bőrazonos.
Milyen módon?
– Folyadékkristályokkal.
– DMS szerkezettel.
Miért?
– Mindent tudunk pótolni velük.
Folyadékkristályok: ez egy különleges halmazállapot, amely megnyúlt alakú szerves molekulákból álló kristályok megolvadásakor jön létre, és részben kristályokra, részben folyadékokra jellemző tulajdonságokat mutat.
Több fajtájuk van, a kozmetikában liotróp folyadékkristályokat használnak a kozmetikai gélekben és emulziókban.
DMS („Derma membrana structure”): Bőrazonos/bőrbarát bőrvédelem – hasonló anyagok, hasonló felépítés. Szerkezetében és összetételében az emberi bőrrel kompatibilis. Védi és erősíti a bőr természetes védekező-képességét, így az kevésbé hajlamos a külső tényezők által okozott irritációra és allergiára. Összetevői: ceramodik, fitoszterinek, hidrogenizált foszfatidil-kolin (benne kémiailag kötött szterainsav és palmitinsav). Nagy előny, hogy alkalmazásukkal nem kell emulgeálószert tenni a készítménybe.
Az alipikus bőrtípusok típusai
Alapvetően kétféle alipikus bőrtípust különböztetünk meg, melyek csupán a „probléma” mértékében (zsírhiány) és ebből következően az objektív tünetekben különböznek:
■ mérsékelten zsírhiányos, felszíni vízhiányos bőr,
■ fokozottan zsírhiányos, felszíni vízhiányos bőr.
A gyakorlatban ennél sokkal árnyaltabban kell közelítenünk az alipikus bőrtípusokhoz, hiszen az sem mindegy, hogy milyen korú és milyen „előéletű” vendéggel állunk szemben.
→ Fiatal alipikus bőr jellemzése: általában az arc két oldalán vagy szemkörnyékén találkozhatunk enyhe zsírhiánnyal és az azt kísérő hiperkeratinizációval. Jellemzően az egész test bőre kicsit szárazabb, érzékenyebb, de az időjárásnak kitett területeken a legfeltűnőbb a bőr szárazsága. Könnyen irritálódik, sérül, kevésbé tűri a sminkszereket, krémben is inkább a jó minőségű hidratáló krémek nyugtatják meg. Az alipikus bőrtípus ritkán alakul ki fiatal korban, ahhoz hogy ez megtörténjen, olyan életmód (pl. rendszeres, napi szintű úszás klóros vízben, stb.), hormongyógyszer szedése szükséges.
→ Idős alipikus bőr jellemzése: Általában az egész arcra jellemző már az alipia megjelenése. A bőrön állandósulhat a bőrpír, a bőr húzódik, érzékeny, sérülékeny, fájó is lehet. Nehezen tűri az állati zsírokat, a koleszterines krémeket és az alkohol-tartalmú, valamint magas tenzid-tartalmú készítményeket és a szappant. Szélsőséges esetben a sima csapvíz is irritálja a bőrt.
Abban az esetben, amikor nem a fiatalkori alipiából alakul át, hanem a szeborreás bőrből, az öregedési folyamatok során, olyankor találhatunk rajta „üres” pórusokat. Ezek a bőrök nem annyira kipirulósak, de húzódó érzés kíséri őket. Fénykárosodásra fokozottan hajlamosabbak. Az alipikus bőrtípusok kezelése során a legjobb választás, ha a lipidek meghatározóak hatóanyagként.
Lipidek
Kozmetikai szempontból azokat az anyagokat soroljuk ebbe a csoportba, amelyek – elsősorban fizikai tulajdonságaik alapján – zsír vagy olaj jellegűek. Közös tulajdonságuk, hogy vízben nem oldódnak, csak zsíroldószerekben. A lipidek közül is a természetes zsírok, olajok a legjobb választás.
► Zsírok, olajok bőrre gyakorolt hatása:
– Bőrrokon anyagok, bőrtáplálóak. A szőrtüszőn keresztül szívódnak fel, jól oldódnak a faggyúban, jól feszívódnak és vitamin-, ásványi anyag- és víztartalmuk is bejut a bőrbe.
– Tisztító hatásúak, oldják a bőr mirigyeinek váladékát és a bőr szennyeződéseit
– Puhítanak, simává teszik a bőrt, ránctalanítanak.
– Védik a bőrt a káros környezeti hatásoktól, mert bevonatot képez(het)nek a bőrön.
– Gátolják a láthatatlan vízleadást.
– Pótolják a tisztálkodás során elveszett zsíranyagokat.
► Zsírok, olajok felszívódása függ:
– A szénatomok számától (10-18 szénatom szám között jól, 18 szénatom számtól nehezen szívódnak fel és zsíros fényt hagynak hátra)
– A zsírkísérő anyagok mennyiségétől.
– Halmazállapottól (a folyékony jobban felszívódik).
– Olvadásponttól (az alacsony olvadáspontú jobban).
– Linol-, linolén-, arachidonsav (F-vitamin) tartalmuktól (többszörösen telítetlen zsírsavak félig száradó tulajdonsága felületi filmréteget okoz)
► Kozmetikai felhasználásuk:
– Többnyire emulgeált formában, krémekben.
– Arctejekben a bőr letisztítására.
– Emulziókban táplálásra.
– Zsírban és vízben oldódó hatóanyagok vivőszereként.
– A bőr védelmére készülő krémekben.
– Kozmetikai hatóanyag-hordozó rendszerek előállítására (liposzómák, szfingoszómák, folyékony kristályok).
Természetes zsírok, olajok, mesterséges zsírok, olajok
– Természetes eredet.
– Kevesebb esély az allergiára.
– Összetételük nagyon hasonlít a faggyúéhoz.
– Romlandóak – konzerválni kell őket – allergiaveszély fokozódik.
– Tulajdonságaik kiszámíthatatlanabbak.
– Minőségük az eredettől és az előállítás módjától függ.
– A jó minőségűek viszonylag drágák.
– Mesterséges eredet.
– Esélyesebb az allergia kialakulása.
– Összetételük nem hasonlít feltétlen a faggyúéhoz.
– Kevésbé romlandóak – kevesebb konzerválószer kell.
– Tulajdonságaik kiszámíthatóak.
– Mindig egyforma minőségűek.
– Olcsóbbak.
Válasszuk a hidegen sajtolt olajokat!
A természetes zsírok, olajok esetében sem mindegy, hogy milyen kivonási mód szerint állítjuk elő. A legjobb minőségű és a bőr számára is legtöbbet adó olajok a hidegen sajtolt olajok, mert
■ a növény minden értékes alkotórésze megmarad,
■ megőrzik az eredeti vitamintartalmukat és valamennyi hatóanyag sértetlenül kerül át az olajba,
■ megőrzi illatát és ízét az eredeti termésnek,
■ hőkezeléstől, oldóanyagtól, vegyszerektől mentes,
■ biológiailag értékesebbek a melegen sajtolt vagy más kivonási eljárással készült olajokhoz képest,
■ válogatott vetőmagfajtákból termesztik az alapanyagot,
■ a betakarítás után – feldolgozás előtt – tisztítás (héjtól való), szárítás, válogatás és laborvizsgálatok után, minősített termésként zárt tárolókban tárolják a feldolgozásig – fénytől, hőtől, levegőtől elzártan.
Mely olajok összetétele hasonlít legjobban az epidermális lipidek anyagaihoz?
EPIDERMÁLIS LIPIDBEN LEGGYAKORIBB ELŐFORDULÁSA
– Sztearinsav.
– Palmitinsav.
– Gamma-linolénsav.
– Viasz.
– Szkvalén.
– Karitévaj, makadámia olaj.
– Makadámiaolaj.
– Ligetszépeolaj, gránátalma magolaj.
– Jojobaolaj.
– Olivaolaj .
Makadámia olaj
– Összetétel: telítetlen zsírsavak, lecitin, B-vitaminok.
– Hatás: bőrpuhító, nyugtató, védő, mikrokeringés-fokozó.
Ligetszépe olaj
– Összetétel: esszenciális zsírsavak.
– Hatás: nyugtató, hidratáló, revitalizáló.
Jojobaolaj
– Összetétel: folyékony viasz, faggyúhoz hasonló
– Hatás: hidratáló, puhít, selymessé teszi a bőrt, faggyúmirigy-működést szabályozó
Olívaolaj
– Összetétel: esszenciális zsírsavak, hasonlít a faggyú összetételéhez.
– Hatás: táplál, hidratál, gyulladáscsökkentő.
Karitévaj
– Összetétel: trigliceridek, szabad zsírsavak, fitoszterolok.
– Hatás: bőrmegújító, sebgyógyító, regeneráló.
Gránátalma magolaj
– Összetétel: esszenciális zsírsavak, fitoösztrogének, zsírsavak, fitoszterolok.
– Hatás: antioxidáns, rugalmassá teszi a bőrt, ránctalanító, gyulladáscsökkentő.
Aloe vera olaj
– Összetétel: vitaminok, ásványi anyagok, proteinek.
– Hatás: hidratáló, nyugtató, gyulladáscsökkentő.
Argánolaj
– Összetétel: A-, E-vitaminok.
– Hatás: sejtregeneráló, tápláló, öregedéskésleltető.
Avokádóolaj
– Összetétel: A-, E-, D-vitaminok.
– Hatás: sejtregeneráló, gyulladáscsökkentő.
Búzacsíraolaj
– Összetétel: E-vitamin, esszenciális zsírsavak, proteinek.
– Hatás: tápláló, védő, ránctalanító, rugalmasító.
Édes mandulaolaj
– Összetétel: zsírsavak, szterinek.
– Hatás: sejtregeneráló, gyulladáscsökkentő, puhító.
Fekete köménymagolaj
– Összetétel: illóolajok, fehérjék, ösztrogén.
– Hatás: antibakteriális (baktericid, fungicid), regeneráló.
Kókuszolaj
– Összetétel: telített zsírsavak, antioxidánsok.
– Hatás: antibakteriális, hidratáló, védő (UV).
Körömvirágolaj
– Összetétel: azulén, karotinoidok, flavonoidok.
– Hatás: sebgyógyító, gyulladáscsökkentő, fertőtlenítő, hámosító, hidratáló, feszesítő.
Lenmagolaj
– Összetétel: esszenciális zsírsavak.
– Hatás: táplál, regenerál.
Napraforgóolaj
– Összetétel: E-, B-, C-vitaminok, ásványi anyagok, linolsav.
– Hatás: hidratáló, antioxidáns, regeneráló.
Orbáncfűolaj
– Összetétel: hipericin, flavonoidok.
– Hatás: gyulladáscsökkentő, fájdalomcsillapító, öregedéskésleltető.
Ricinusolaj
– Összetétel: vitaminok, ásványi anyagok, proteinek.
– Hatás: védő, gyulladásgátló, fungicid.
Szezámolaj
– Összetétel: A-, E-, B-vitaminok.
– Hatás: táplál, gyulladáscsökkentő, antibakteriális, fungicid, fényvédő.
Szójaolaj
– Összetétel: omega 3 zsírsav, többszörösen telítetlen zsírsavak, E-vitamin.
– Hatás: hidratáló, sejtregeneráló, öregedésgátló.
Szőlőmagolaj
– Összetétel: E-vitamin, polifenolok.
– Hatás: antioxidáns, sejtregeneráló, öregedésgátló, tápláló, puhító, gyulladáscsökkentő, faggyúmirigy-működést szabályozó.
Alipikus – dehidratált bőrtípusokra
– Aloe vera olaj
– búzacsíraolaj
– édes mandulaolaj
– ligetszépeolaj
– olívaolaj
– orbáncfűolaj
– ricinusolaj
– szójaolaj
Minden bőrtípusra
– argánolaj
– avokádóolaj
– jojobaolaj
– kókuszolaj
– körömvirágolaj
– makadámia olaj
– napraforgóolaj
– szőlőmag olaj
Szeborreás
– fekete köménymagolaj
– szezámolaj
– jojobaolaj
– avokádóolaj
– tökmagolaj
Érzékeny – gyulladásra hajlamos, érzékeny
– olívaolaj
– orbáncfűolaj
– ricinusolaj
– lenmagolaj
ALIPIKUS BŐRTÍPUSOK KEZELÉSI MENETE – EGY LEHETSÉGES VÁLTOZAT
Források:
http://drhazi.hu/blog/a-bor-elettana-1
Báthory Kati-Juhász Klári: Kozmetikai diagnosztika
Báthory Kati-Juhász Klári: Bőrtípusok a kozmetikai gyakorlatban
Piknik Kör előadásai (Kállai Kriszti: Alipia, Juhász Klári: Alipikus bőr kezelése)
BKIK szakmai előadásai