Talán magyarázatra szorul a fenti cím – engem már régóta foglalkoztat, hogy mi lenne az első lépés a vendégek felé a felkészültségünk bizonyítására.
Szerző: MERKLIKNÉ GALLAI ZSUZSA Aranykoszorús kozmetikusmester, a német Charlotte Meentzen gyógynövény alapú, professzionális kozmetikumok magyarországi forgalmazója, vezető oktatója.
Az alábbiakra gondolok:
■ Hogyan magyarázzuk el a különbséget a professzionális és a nem professzionális kozmetikumok között?
■ Hogyan tudjuk bizonyítani a hatóanyagok hatékonyságát az adott bőrnél?
■ Milyen kapcsolat van a bőrdiagnosztika és a kezelési program között?
Döntsük el közösen, és tegyünk érte, hogy bizonyítsuk, hogy jó kezekben van a vendég, mert KOZMETIKUSHOZ került.
Professzionális vagy nem professzionális?
Én, most az első kérdéssel kezdem: van e különbség a professzionális és a nem professzionális kozmetikumok között?
A rövid válsz: Bizony, hogy van.
■ A professzionális kozmetikum tartalmazza azokat a hatóanyagokat, amelyek a vendég bőrtípusára, problémájára hatásos.
A professzionális bőrápolás nem csak egy vagy két krém használatából áll, hanem magába foglalja a szakmai protokoll szerinti szalonkezelést és az otthoni ápolást.
A mi feladatunk, hogy ezeket a vendégben tudatosítsuk.
■ A NEM professzionális kozmetikumot, bőrtípus ismerete nélkül, bárki, bárhol megveheti, ezért nem tartalmazhatnak nagy mennyiségben speciális hatóanyagokat.
Hétköznapi példával, ezt úgy lehet elmagyarázni, hogy a gyógyszertárakban is vehetünk köhögés, hasfájás, stb. elleni készítményeket, de az igazán hatásos gyógyszereket csak receptre, orvos által felírva kapunk
Mit értünk szakmai protokollon?
Ha …
■ a kozmetikai kezelést megelőzően a kozmetikus az objektív és szubjektív tünetek alapján diagnosztizálja a vendég bőrét;
■ a kínálatából kiválasztja a megállapított bőrtípusnak megfelelő kezelést, néhány mondatban elmondja a kiválasztott kezelés menetét, a használt kozmetikumok jellemzőit és a kezelés várható árát, azaz tájékoztatja a vendéget;
■ megbeszéli az otthoni ápolást, ehhez a kezelés során használt kozmetikumokból mintát ad otthoni használatra;
■ szükséges és a páciensnek is igénye van rá, megtervez egy kezelési kúrát (a várható árral, esetleges kedvezményekkel) de legalább is megbeszéli a következő kezelés időpontját.
A szakmai protokoll hibái
– Ha a kezelést nem előzi meg alapos diagnosztizálás, sem kérdések, sem egyéb diagnosztikai eszköz alkalmazásával.
– Ha a megállapított bőrtípusról nem készül írásos feljegyzés.
– Ha a kezelés kiválasztása elsősorban az árkülönbség alapján történik.
– Ha a vendéget nem tájékoztatják, hogy milyen anyaggal történik a kezelés.
– Ha egy kezelésen belül több különböző termékcsaláddal dolgozik a kozmetikus
– Ha a kozmetikumok főbb összetevőiről csak akkor kap információt a vendég, ha allergiás valamire, és erre felhívja a kozmetikus figyelmét.
– Ha az otthoni ápolásra adott krémet a kozmetikus egy nagyobb tégelyből teszi be egy kisebb tégelybe, amin nincs semmilyen felírat – a vendég sokszor nem is tudja pontosan,hogy milyen krémet kapott.
Tájékoztass, adj tanácsot!
Én, mint kozmetikus szakember mindig is kíváncsi voltam arra, hogy hogyan választják ki az emberek a nem professzionális arckrémet vagy egyéb ápoló kozmetikumot – akár maguknak, akár ajándéknak szánt készítményekről is beszélünk.
Egy, a környezetemben végzett kisebb közvélemény kutatásból az derült ki, hogy a kozmetikusok ritkán adnak tanácsot a vendégnek, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venni. Ezzel egy nagyon fontos hitelességi lehetőséget veszítünk el.
A vendégek közül így vannak
■ akik a tetszetős csomagolás alapján döntenek,
■ aki a TV-ben leggyakrabban látott reklám alapján vásárolnak,
■ jobb esetben tudja, hogy melyik márkát használja a megajándékozni szándékozott.
Mindezekből is látható, hogy van mit tennünk!
A cikk elején leírt legelső lépés után kiderülhet a vendég számára is, hogy szeretjük a szakmánkat, hogy felkészültek vagyunk, hogy fontos nekünk ő, a vendég, mert MI KOZMETIKUSOK VAGYUNK.