A marketing könnyen megtanulható – E mondat igazságát most bárki leellenőrizheti, aki eljön az Őszi Beauty szakkiállításra, ahol Barna Alexandra az Üzleti konferencia szervező-háziasszonyaként a kozmetikusok számára a gyakorlatban megvalósítható marketingtudást ad át a szakembereknek.
A marketing könnyen megtanulható – E mondat igazságát most bárki leellenőrizheti, aki eljön az Őszi Beauty szakkiállításra, ahol Barna Alexandra az Üzleti konferencia szervező-háziasszonyaként a kozmetikusok számára a gyakorlatban megvalósítható marketingtudást ad át a szakembereknek.
Barna Alexandra
Csillagjegye: Ikrek
Kedvenc zenéje: „Rengeteg zenét hallgatok, nincs kimondott kedvencem, minden műfajban megtalálom azt, amit közel érzek magamhoz.”
Kedvenc filmje: A „Mr. Nobody” és a „3 Idióta” – „Nem telik el úgy év, hogy ne nézném ezeket újra, mindig új gondolatokkal gazdagítanak.”
– Kozmetikusként végeztél eredetileg. Mi vonzott ehhez a pályához?
– Gimnazista voltam, amikor a család egyik közeli barátja éppen kozmetikusnak tanult, és én segítettem neki a vizsgáira felkészülni. Engem kért meg, hogy ellenőrizzem a könyvben, helyes válaszokat ad-e. Akkor tetszett meg igazán ez a világ, mert számtalan lenyűgöző dolgot tanultunk a bőrről, az emberi szervezetről, kémiáról és még sorolhatnám. Később láttam, hogy ez az ismerősünk milyen ügyesen épített saját vállalkozást, és akkor úgy éreztem, hogy a szépségiparban dolgozni, és segíteni a nőknek abban, hogy jól érezzék magukat a bőrükben, csodálatos dolog lehet.
– Ma az általad alapított Beauty Marketing Experts ügynökséget vezeted, és rendszeresen tartasz marketing rendezvényeket a szépségszakemberek számára. Mikor és miért váltottál?
– Nem a kozmetikus szakmáról váltottam erre. A kettő között eltelt közel 5 év, ami számomra az útkeresésről, a saját motivációim megtalálásáról szólt. Rengeteg területen kipróbáltam magam, több kisebb vállalkozásom is volt már egészen fiatalon. Az utolsó munkahelyem egy olasz fodrászati termékeket forgalmazó cégnél volt, ahol marketingvezetőként dolgoztam. Azért váltottam, mert szerettem volna a saját utamat járni, és úgy éreztem, hogy végre megvan az az „álom”, amit meg is tudok saját erőből valósítani. Ez volt a Beauty Marketing Experts, ami még csak egy weboldal és koncepció formájában létezett, amikor felmondtam ennél a cégnél. Kockázatos döntés volt, hiszen csak reménykedhettem benne, hogy az ötletem jól sül el, és valóban segíteni tudok majd a szépségiparban dolgozó szakembereknek. Végül úgy alakult, hogy a cég alapítása és a felmondásom után 2 hónappal már nem kellett marketingre és hirdetésekre különösebb energiát fordítanunk, és minden oktatásunk teltházas volt. Ma, másfél évvel a cég indulása után, már 6-an vagyunk, és további bővülést tervezünk, mert szerencsére elképesztő az igény arra, amit csinálunk.
– A kozmetikusok jó része ódzkodik az értékesítéstől, a marketingtől. Neked miért volt vonzó?
– Szerintem nem ódzkodnak tőle, én azt tapasztalom, hogy mindenki szeretne jó marketinget, mindenki szeretné, ha több terméket tudna eladni, csak nem ismerik ennek a módját. A „nincs rá időm/nincs rá szükségem/én ebben nem vagyok jó” típusú kifogások minden esetben abból adódnak, hogy a szakemberek nem tudják, hogyan is lehetnének ebben jobbak. Pedig a marketing egy könnyen tanulható dolog, ami minden vállalkozás alapja. Ma már nem elég, ha valaki „csak” jó szakember. Hiszen nemcsak kozmetikusok vagyunk, hanem üzletemberek is, tehát mindkét oldalnak jól kell működnie.
– A rendezvényeidre az előbbi állításom ellenére nagy a szakma érdeklődése. Mit gondolsz, miért?
– Pontosan azért, amit fent leírtam. Mert végre megtalálták a szakemberek azt a forrást, amiből tanulhatnak. Mivel az egész csapatom a szépségiparban „nőtt fel”, és nem is foglalkozunk mással, mi valóban képesek vagyunk a szakemberek nyelvén tanítani, és átlátjuk a mindennapi problémáikat.
Változást is látok, ráadásul elképesztő változást. Egy éve még arról beszéltem a videóimban, hogy miért fontos a céges facebook oldal és weboldal. Ma már arról beszélünk, hogy hogyan csináld ezeket profin. Szinte minden héten kapok személyes megkereséseket olyan szakemberektől, akik a mi tanácsaink alapján építették fel az üzletüket, és ilyenkor érzem, hogy tényleg van értelme annak, amit csinálunk.
– Milyennek látod a szakma marketing tudását, gyakorlatát, érdeklődését?
– Sokan, sok helyről kaptak téves információkat. Számtalan esetben kell helyretennem olyan hibákat, melyek abból adódnak, hogy egy szakmán kívül érkező marketinges próbálkozott az adott szalonnal, de végül kudarcot vallott. A kozmetikusok nagy része volt már valamilyen marketing vagy értékesítés képzésen ez előtt is, hiszen érdeklődés mindig is volt, viszont sok esetben tanultak „butaságokat”, ami lehet, hogy más szakmákban működik, de az övékben nem tud. Röviden: konkrét tudás kevés van, gyakorlat még kevesebb, viszont az érdeklődés és a nyitottság hatalmas. És szerintem ez a legfontosabb.
– Szerinted mi jellemzi ma a magyar szépségipart?
– Először is a szakma problémáit elemezném:
- Sokan nem merik elkérni a munkájukért járó árat, vagy nem tudják, hogyan kérhetnének többet
- A Facebook és Instagram kommunikáció a legtöbb esetben kifullad annyiban, hogy fotókat osztanak meg a szakemberek a munkáikról, bár gyakran már az is kérdés, hogy mit fotózzak, ha „csak” arckezelésekkel foglalkozom.
- Két nagyon jól elkülöníthető réteg van a kozmetikusok között: akinek nincs elég vendége, ezért görcsösen próbálkozik előrejutni – és akinek bőven van vendége, ezért idő hiányában nem tud megfelelően a vállalkozásával törődni.
- Sok a megbízhatatlan vendég, sok a lemondás, az elfelejtett időpont és egyre több a panasz is, ami néha jogos, néha egyáltalán nem. Ezeket a mindennapi konfliktusokat pedig nehezen kezelik a kozmetikusok, mert nem tudják, hogyan kellene.
- Eszméletlen konkurenciaharc folyik. Futószalagon termeljük a kozmetikusokat, akik gyakran többet ártanak a szakmának, mint amennyit hozzátesznek. Se a kezdő se a gyakorlott szakemberek nem kapnak megfelelő üzleti segítséget.
Még millió példát tudnék hozni, de arra egy egész könyv sem lenne elég. Viszont mindenre van a gyakorlatban is működő megoldásunk, ezért is imádom, amit csinálunk.
– Az Őszi Beauty szakkiállítás Üzleti konferenciájának szervezője, háziasszonya vagy. Mit üzensz a szakmabelieknek, miért érdemes eljönniük erre a programsorozatra?
– Azokat, akik már voltak a rendezvényeinken és oktatásainkon, úgy gondolom, nem kell meggyőznöm, ők tudják, hogy milyen élményt fognak kapni tőlünk. Azoknak pedig, akik még nem ismernek minket, azt üzenném, hogy itt az ideje, hogy végre ne csak a vállalkozásukBAN dolgozzanak nap-mint-nap, hanem a vállalkozásukON is. Az őszi Beauty Üzleti konferenciáján, az eddigiekhez hasonlóan, olyan előadókat vonultatunk fel, akik azonnal hasznosítható, a szépségiparra formált tanácsokkal és teljesen új szemléletmóddal vértezik fel a résztvevőket. Mivel csak 200 fős a terem, én inkább attól félek egy kicsit, hogy nem fog mindenki beférni, akit érdekel a téma.
– Milyen kozmetikai szerek találhatóak a fürdőszobádban? Mi a kedvenc kozmetikai kezelésed?
– A szakmámból adódóan rengeteg mindent kipróbálok, ezért tele van a fürdőszobám. Kedvenc kozmetikai kezelésem viszont nincs, mert saját magamra van a legkevesebb időm, nem is tudom mikor voltam utoljára kozmetikusnál úgy, hogy nem tisztítottunk vagy nem csináltunk valamit, amit „muszáj”, hanem csak az élmény miatt.
– Mivel töltöd a szabadidődet, sport, hobbi?
– Mivel imádom, amit csinálok, sokszor esem abba a hibába, hogy szabadidőmben is a csoportunkba posztolok, szakemberekkel beszélgetek, vagy új ötleteken agyalok. De ezt próbálom tudatosan visszaszorítani, mert muszáj kiszakadni a munkából ahhoz, hogy az ember ne égjen ki. Sportolni igyekszem majdnem minden nap, akkor is ha csak 40 percet, mert ez teljesen kikapcsol. Bár még küzdök azzal, hogy ne vigyek telefont magammal.
Egyébként rengeteg dolgot szeretek csinálni… Imádom a barátaimat, sokat olvasok, festek, fotózni járok és szeretem a gondolatindító filmeket. Illetve engem a vezetés teljesen kikapcsol, ezért gyakran megyek hosszabb utakra. Nemrég pl. elindultam Vácra, amiből út közben Szlovénia lett. Nem bírtam megállni, ezért levezettem egy szusszal a Bledi tóig. Csodálatos volt.
– Kire, mire vagy büszke különösebben?
– A barátaimra, mert akkor is kitartanak mellettem, ha hetekig nem vagyok elérhető, és a csapatomra. Úgy érzem, hogy a világ legjobb emberei vesznek körül. Nem is tudom kifejezni, hogy mennyire büszke vagyok ezekre a lányokra…
– Közeli, távolabbi céljaid?
– Szakmai téren mi még egy gyorsan növekedő fázisban vagyunk, ezért állandóan jönnek az új ötletek, projektek, amivel képesek vagyunk a szakemberek munkáját megkönnyíteni. Idén két nagyobb fejlesztésbe is belefogtunk, ezek közül az egyik egy szoftver, amiről egyelőre csak annyit árulnék el, hogy hatalmas segítség lesz a szalonokban az új vendégek megtartása és az értékesítés terén is. A másik egy kézzel fogható termék, ami 2020-ban a szakemberek legjobb barátja lesz…
A magánéletben pedig azon dolgozom, hogy sikerüljön megtalálni az egyensúlyt a munka és a magánélet között, ami az utóbbi időben egyre jobban is megy.
– Hogyan jellemeznéd önmagad?
– Érdekes kérdés, engem általában mások szoktak jellemezni. Talán úgy fogalmaznám meg, hogy egy olyan nő vagyok, aki egész életében az álmai után ment. Aki nagyon rossz üzletasszony, de imádja az embereket, ezért sokszor hibázik, de valami csoda folytán mindig jól alakulnak a dolgok körülötte. Hiszek a csodákban, és hiszek abban, hogy mindent meg tudunk változtatni az életünkben, amivel nem vagyunk elégedettek.
– Üzleti, szakmai filozófiád? Mit jelent a hivatásod?
– Az én hivatásom az, hogy embereket taníthassak és segíthessek nekik. Gyerekkorom óta tanítani szeretnék, csak nem találtam meg a módját egészen eddig. A filozófiám az, hogy nincs buta, alkalmatlan vagy tehetségtelen ember, csak olyan, aki még nem tudja a módját annak, hogyan változtassa meg az életét.
– Mi az a 3 dolog, ami a legfontosabb az életedben?
– Az édesanyám, a barátaim és a munkám.
Még több hír a szépségipar világából!
Júniusi lapszámunkban egyebek mellett a legújabb technológiákról és hatóanyagokról, a savas bőrmegújítás akár egész évben, valamint anti-aging hatóanyagokról is olvashatsz.
Ha most fizetsz elő a Beauty-ra, meglepetés vár!