A növekvő igényeknek megfelelően a biohightech hatóanyagok egyre gyakoribbak a kozmetikában – Intenzív hatásúak, éppen ezért tudatosan és körültekintően szükséges bánni velük, mert jól alkalmazva kiváló segítőink lesznek, de helytelen használatukkal sokat árthatunk a bőrnek.
Szerző: DR. HÁZI EDINA Gyógyszerész, hightech kozmetikumfejlesztő, a DRHAZI bőrmegújítás és bio arcplasztika kidolgozója
A bőr molekuláris feltérképezése adott teret és inspirációt a biotechnológiának. Azóta is folyamatosan születnek a jobbnál jobb növényi hatóanyagok. Általuk a szépségápolásban is kamatoztathatjuk a tudományos kutatás legújabb eredményeit. A modern, új hatóanyagokat tartalmazó természetes kozmetikumok hatékonysága sokszorosa lehet az általános bőrápolókénak.
Ezek a hatóanyagok értékesek, de az előállítási költségeik magasak. Ezért jelentek meg az élő, biotechnológiai hatóanyagok olcsóbb, szintetikus, vegyi másolatai, melyeket szervetlen anyagokból állítanak elő. Sok esetben felismerni is nehéz, hogy természetes vagy vegyileg előállított eredetű-e az adott hatóanyag, pedig hatásában, hatékonyságában, tolerálhatóságában, és a kialakuló irritációk lehetőségében nagy különbségek mutatkoznak. Jó példa erre a bőrazonos hatóanyag, az urea, amely kiváló hidratáló, szintetikus verziója, az imidazol urea, azonban erősen bőrkárosító.
Ebben a közegben a bio a valódi jelentésében szerepel, természetes eredetűt jelent és nem az ellenőrzött vegyszermentességet jelöli, főképp, mert a biotechnológia alapvetően gyógyszerészi tisztaságú növényeket dolgoz fel. A biotechnológiai hatóanyagokat legkönnyebben hatásuk alapján csoportosítjuk:
⇒ bőrazonos hidratálók, simítók, ránctalanítók,
⇒ bőrazonos szerkezetépítők,
⇒ koncentrált növényi kivonatok, hatóanyagok,
⇒ nano szignálpeptidek,
⇒ kolloidkristályok,
⇒ stabil vitaminok
⇒ bőrazonos emulgensek, emoliensek
⇒ növényi lágy tenzidek.
Ebben a cikkben a bőrazonos hatóanyagok közül szemezgetünk.
Bőrazonos hatóanyagok
Mellékhatások nélkül segítik a bőr élettani folyamatait, mivel ezek maguk is a bőr szerkezetének vagy működésének természetes elemei. Legfontosabbak az urea, lecitin, l-prolin, tejsav, szabad zsírsavak, aminosavak, pirrolidin karboxilsav, kollagén és a hyaluronsav.
Ezek közöl néhány hightech biotecnológiai hatóanyagot érdemes mélyebben megismerjünk: a hyaluronsav, a kollagén és a ceramid nem hiányozhat a hightech bőrkezelésből.
1. Az állati eredetű hyaluronsav erős immunreakciókat okozhat még a leggondosabb tisztítás mellett is, ezért a modern, medikozmetikai hyaluronsavakat biotechnológiai úton, fermentációval állítják elő glükózból, szója-peptonból és élesztő-kivonatból. Maga a hyaluronsav az emberi szervezet számos részében megtalálható poliszacharid, egy glükózaminoglikán óriásmolekula, ami enzimatikus bontással darabolható kisebb mértűvé, hogy a biohasznosulás javuljon. A vizsgálatok hatástanilag is felfedtek különbözőségeket, melyek még inkább kiemelték fontosságát. Így a molekulatömege szerint megkülönböztetünk közel 10-féle típust, melyek hatástanilag 4 félék lehetnek.
Macro, medium, mikro és mikroplusz hyaluronsav – kombinációkban alkalmazva egymás hatását segítik és fokozzák.
■ Makro HS (800-1200 KDa) – a leggyakrabban alkalmazott hyaluronsav. A bőr legfelső rétegében hat, molekulái egyszerűen magukhoz vonzzák a vizet, hidratálják a kollagén és elasztin rostokat. Tömegének megfelelően 500-szoros mennyiségű vizet képes megkötni, a hatása a bőr felszíni rétegében érvényesül.
■ Medium HS (<50 kDa) – a bőr mélyebb rétegébe hatol, ahol különleges hatásával védi a bőrt a káros UV-sugaraktól. Az erős UV-sugárzás hatására egy káros szabadgyök képződik a bőrben (hidrogénperoxid). A médium hyaluronsav megemeli a bőrben a kataláz enzim szintjét, ami ezt a hidrogénperoxidot vízzé és savvá alakítja át. Emellett gátolja a gyulladáskeltő anyagok hatását a bőrben. Mély szinten hidratálja a bőrt.
■ Micro HS (<5000 Da) – a bőr legmélyebb rétegébe jut el, ahol fontos szignálpeptidek kiválasztására ösztönzi az őssejteket, amelyek a szöveti struktúrák újjáépítését segítik. Ugyanakkor fokozza a saját hyaluronsav-termelődését is a szövetekben, ezáltal a bőr tartósan feszes és rugalmas lesz. Emellett gátolja a szövetbontó enzim működését (Mátrix Metallo Proteináz), így a kollagén és elasztin életciklusát hosszabbítja meg.
■ Microplus Crosslinked HS (< 5000 Da – 50kDa) – a mikro és makro HS optimális és speciális kombinációjával a hyaluronsav még gyorsabban hatol be a bőrbe, és a bőr teljes mélységében kibontja hatásspektrumát, és ezen kombináció révén képes hosszú távú depót kialakítani a bőrben.
2. A kollagén hatékonyságáról való szakmai vélemények megosztottak. Tapasztalati véleményem, hogy az állati eredetű kollagének károsak, viszont a növényi kollagén, ami főként kukorica-, szója- és búzafehérjékből készül, kiváló bioaktív hatóanyag. Egy enzimatikus hidrolízissel előállított természetes növényi polipeptid keverék. Növeli a kollagénszintézisért felelős fibroblaszt aktivitást a bőrben, és sok nedvességet köt meg, így általa hosszabb ideig marad a bőr sima és friss.
3. A bőrazonos anyagokhoz tartoznak a bőrmátrix-építő hatóanyagok, melyek az egészséges bőr rugalmasságát a hámréteg egészséges szerkezetát biztosítják. A hámréteg anyagcsere szempontból inaktív sejtekből és több rétegben, dupla sorú lipidekől álló sejt közötti mátrixból áll. A határoló rétegei főleg ceramidból, koleszterinből és palmitinsavból állnak. A hámrétegnek megfelelő bőrazonos felépítés ceramidot, fitoszterineket (nagyon hasonlít a koleszterinre) és hidrogenizált foszfatidilkolint (speciális hightech lecithin) tartalmaz.
A sérült hámréteg regenerálása is elsősorban ceramidokkal érhető el, melyet a bőr az epidermiszben állít elő és a bőrsejt életének kb. 28. napján a hámrétegbe ad le. Mennyiségének csökkenése a bőrben egyenes arányban van a kóros bőrelváltozások növekedésével. Az új bőrsejtek születését és a Stratum corneum felé való vándorlását védeni és támogatni kell, mivel ezen az úton, a sejtek káros környezeti hatásokra (szabadgyökök, UV-sugárzás) nagyon érzékenyek. Ezért van nagy jelentőségük a bio, természetes lecitin alapú liposzómáknak és a modern antioxidáns hatóanyagoknak, mint a stabil C-vitamin, stabil E-vitamin, Ferulasav, Totarol.
Ezen téma folytatásában a következő cikk a koncentrált növényi kivonatokról, a nano szignálpeptidekről és a kolloid kristályokról ad ismereteket.