A bőrmegújítás olyan beavatkozások összességét jelenti, amelyek a bőr állapotának javítására és fiatalosabb megjelenésének elősegítésére irányulnak, azaz hogy a bőr egészségesebb, feszesebb és ragyogóbb legyen.
Szerző: Halmos Judit, vegyészmérnök, a 12. sz. Ipari és Kereskedelmi Szakközépiskola és Szakmunkásképző anyagismeret és laboratóriumi ismeretek tanára, majd a Szépmíves Szakképző Iskola igazgatója és volt tanára. Több szakmai kiadvány szerzője
A bőrmegújítás (bőrrejuvenáció) célja tehát a bőr fiatalos megjelenésének visszaállítása, a bőr textúrájának, tónusának és rugalmasságának javítása, valamint az öregedés jeleinek minimalizálása.
A bőrmegújítás főbb lehetőségei
1. Exfoliáció (hámlasztás) – Az exfoliáció az elhalt hámsejtek eltávolítását jelenti. Serkenti az új sejtek képződését és javítja a bőr textúráját. Az exfoliáció lehet mechanikai, kémiai (savas), vagy enzimatikus:
■ Mechanikai exfoliáció: mikrodermabráziós eszközök vagy különböző bőrradírok (peelingek) használata, ezek az eljárások fizikai súrlódással távolítják el az elhalt sejteket.
Mechanikai peeling hatóanyagok: Cukorkristályok, tengeri- vagy himalájai só, szintetikus (műanyag) vagy természetes (pl. jojoba) alapanyagú mikrogyöngyök, zabpehely, kávézacc, bambuszpor, korallpor, őrölt dióhéj vagy magvak, gyümölcshéj-, gyöngyház-, rizspor stb.
■ Kémiai (savas) exfoliáció: alfa-, béta-, polihidroxi-, valamint egyéb savak segítségével végzett kémiai hámlasztás.
Kémiai (savas) peeling hatóanyagok:
– Szervetlen savak: pl. kovasav,
– alfa-hidroxisavak: pl. glikolsav, tejsav, mandulasav, piroszőlősav (pirulic sav),
– béta-hidroxisavak: pl. szalicilsav,
– polihidroxisavak: pl. aszkorbinsav, glükonolakton, laktobionsav,
– többértékű hidroxisavak: pl. borkősav, citromsav, almasav, azelainsav,
– fenol jellegű savak: pl. ellágsav, ferulasav.
■ Enzimatikus exfoliáció: gyengéd hámlasztási technika, amelyben fehérjebontó enzimeket használnak az elhalt hámsejtek lebontására és eltávolítására. Ez a technika különösen alkalmas érzékeny bőrűek számára, mivel kevésbé irritáló, mint a mechanikai vagy savas hámlasztás.
Enzim peeling hatóanyagok:
– növényi eredetű enzimek: pl. papain a papayából, bromelain az ananászból, ficin a fügéből, aktinidin a kiviből,
– fermentált növényi kivonatok: pl. rizsből, szójából, zöld teából,
– mikroorganizmusokból származóak: pl. keratináz baktériumokból, gombákból, vagy subtilizin a Bacillus subtilis baktérium kultúrájából.
2. Sejtmegújítás és kollagén-, elasztin termelés serkentése
A sejtmegújulás a bőrsejtek regenerációját és proliferációját (szaporodását) jelenti, ami fontos a bőr frissességének és egészségének biztosításában. A kollagén és elasztin pedig olyan kulcsfontosságú fehérjék, amelyeknek fontos szerepe van a bőr rugalmasságának, feszességének és fiatalos megjelenésének fenntartásában.
Sejtmegújító és kollagén-, elasztintermelést fokozó hatóanyagok: retinoidok (Retinol, Retinal, Tretinoin, Retinoic Acid), aminosavak (pl. Hydroxiprolin), peptidek (pl. Matrixyl, Argireline, Palmitoyl Tripeptide-5, Réz-peptid), vitaminok (például C-vitamin, E-vitamin, B3-vitamin azaz niacinamid), Bakuchiol, Q10 koenzim, Centella asiatica (Gotu kola) kivonat, alfa-liponsav (ALA), élesztő kivonatok, zöld tea kivonat, növekedési faktorok (pl. EGF), alga kivonatok, kurkuminoidok (Kurkuma kivonat), növényi őssejt kivonatok, Resveratrol stb.
3. Hidratálás
A hidratálás alapvető fontosságú a bőr egészségének és megújulási képességének fenntartásában. A megfelelő hidratálás segít fenntartani a bőr rugalmasságát és késlelteti a ráncok megjelenését. Az e célra alkalmazható hatóanyagok egy része a dehidratáció megakadályozásával (= TEWL-gátlás), más része a hámréteg és/vagy az irha víztartalmának fokozásával fejti ki hatását.
■ TEWL (Trans Epidermal Water Loss = epidermiszen keresztüli vízvesztés) gátló hatóanyagok: ásványi és növényi olajok, zsírok, viaszok, pl. a paraffin-származékok, avokádó-, jojobaolaj, sheavaj, méhviasz stb.
■ Hámréteget hidratáló hatóanyagok:
– többértékű alkoholok: pl.: glicerin, szorbit, propilén-glikol, dietilén-glikol, polietilén-glikolok (PEG), Aloe vera, méz, szénhidrátok pl. PentavitinR,
– zsírkísérő anyagok: koleszterin, lecitin, lipoaminosavak stb.
■ Irharéteget (is) hidratáló hatóanyagok:
– poliszacharidok: pl. hialuronsav, SymGlucanR,
– aminosavak: pl. gamma-poli-glutaminsav (gamma-PGA),
– oligopeptidek: pl. ProteasylTM,
– proteinek, proteidek: pl. krotein, szericin, elasztin, kollagén,
– mesterséges NMF-komplexek: HygroplexR, HydrovitonR stb.
4. Antioxidáns védelem
Az antioxidánsok védelmet nyújtanak a szabadgyökök által okozott károsodások ellen. A szabadgyökök jelentős mértékben hozzájárulnak többek között a bőr öregedéséhez, a bőr megújulásának hátráltatásához.
Antioxidáns hatóanyagok: C-vitamin (Aszkorbinsav), E-vitamin (Tokoferol), Resveratrol, ferulasav, niacinamid (B3-vitamin), Q10-koenzim (Ubikinon), lipoinsav (alfa-lipoic acid), asztaxantin, likopin, kávé-, zöldtea-kivonat (Epigallocatechin Gallate – EGCG), rooibostea-, áfonya-, kurkuma-, almaőssejt-kivonat stb.
5. Bőrnyugtatás és gyulladáscsökkentés
A bőrnyugtató és gyulladáscsökkentő hatóanyagok különösen fontosak a kozmetikai termékekben, mert csökkentik a bőrpírt, irritációt és gyulladást, valamint támogatják a bőr regenerálódását, és javítják a bőr általános egészségét. Ezeket a hatóanyagokat gyakran használják érzékeny bőrre szolgáló termékekben, valamint olyan kezelések után, amelyek irritálhatják a bőrt. Ilyen például a hámlasztás vagy a szőrtelenítés. Egyes bőrmegújító kezelések is okozhatnak irritációt, ezért itt is fontos a bőrnyugtatás és a gyulladás csökkentése.
Bőrnyugtató és gyulladáscsökkentő hatóanyagok: Aloe vera, kamillakivonat (Bisabolol), zabkivonat (Avenantramidok), Allantoin, Panthenol (B5-vitamin), Niacinamid (B3-vitamin), zöldtea-, édesgyökér-kivonat (Licorice extract), Centella asiatica (Gotu kola) kivonat, Resveratrol, béta-glükán, uborkakivonat, Omega-3 és Omega-6 zsírsavak, mézkivonat (Manuka méz) stb.
6. UV-védelem
Az UV-védelemre szolgáló hatóanyagok a kozmetikában segítenek megvédeni a bőrt az ultraibolya (UV) sugárzás káros hatásaitól. A Földünket elérő sugárzásban az UV-sugárzásnak két tartománya jelenik meg, az UVA- és az UVB-sugarak. Mindkét tartomány bőrkárosító hatású.
Az UVA-sugarak mélyebbre hatolnak a bőrbe, és hozzájárulnak a bőr öregedéséhez (fotóöregedés).
Az UVB-sugarak elsősorban a bőr felső rétegeit érik el, és felelősek a leégésért.
Mindkét típusú sugárzás növeli a bőrrák kialakulásának kockázatát, így az UV-védelem rendkívül fontos a bőr egészségének megőrzésében.
Az UV-védelemre szolgáló hatóanyagok két fő kategóriába sorolhatóak:
– fizikai (ásványi) és
– kémiai fényvédők.
– Ezeken kívül vannak olyan természetes anyagok is, melyeknek van némi fényvédő tulajdonságuk.
A modern fényvédő készítményekben gyakran kombinálnak többféle hatóanyagot, hogy biztosítsák a széles spektrumú UV-védelmet és növeljék a készítmények hatékonyságát, stabilitását.
A legújabb trendek között többek között szerepel a fényvédők antioxidánsokkal való kombinálása is, mint például C- és E-vitaminnal, ferulasavval, hogy további védelmet nyújtsanak a bőr számára a szabadgyökök ellen, amelyeket az UV-sugárzás generál.
Az ilyen kombinált készítmények segítenek megelőzni a bőrkárosodást, lassítják az öregedési folyamatokat és növelik a bőr védekezőképességét, ily módon segítik a bőr megújulását is, így a bőrmegújításban is szerepük van.
■ Fizikai fényvédők: finom eloszlású ásványi anyagok, pl. titán-dioxid, cink-oxid.
■ Kémiai fényvédők: Tinosorb S (Bemotrizinol), Tinosorb M (Methylene Bis-Benzotriazolyl Tetramethylbutylphenol), Uvinul A Plus (Diethylamino Hydroxybenzoyl Hexyl Benzoate), Uvinul T 150 (Ethylhexyl Triazone), Mexoryl SX (Ecamsule), Polysilicone-15 stb.
■ Természetes fényvédő hatóanyagok: bizonyos növényi kivonatok és olajok, zsírok is nyújtanak némi UV-védelmet, bár ezek többnyire teljes egészükben nem válthatják ki a fizikai és kémiai fényvédőket, különösen intenzív napsugárzás esetén nem. Ilyen a Raspberry Seed Oil (málnamagolaj), a Carrot Seed Oil (sárgarépa magolaj), a Shea Butter (Shea vaj) stb.
A fentiekből is látszik, hogy a bőr megújulása sok elemből összetevődő bonyolult folyamat, ezért a rejuvenáció elősegítésére is sokfajta és szerteágazó hatású anyagra lehet szükség. Szerencsére a modern kozmetikai ipar „szállítja” számunkra ezeket a hatóanyagokat, csak ismernünk és a célnak megfelelően használnunk kell őket, hogy vendégeinket elégedetten és fiatalos bőrrel engedhessük ki a szalonunkból.