Ma, amikor az online világban a földből nőnek ki a megmondó emberek, akik a bölcsek kövét „birtokolva” a mindennapi bőrápolás terén is osztják az észt, többekben is felmerült az igény, hogy szembe menjenek ezzel az áradattal. Teszik ezt azért, hogy megvédjék a fiatalokat, hogy megvédjék a vendégeiket, és végül, de nem utolsó sorban, hogy megvédjék a szakma presztízsét. Bakos Anikóval beszélgettünk minderről.
Szerző: MG
A holnap délben kezdődő Beauty kiállításon Dankai Beátával, Gáspár Ágnessel és Nagy-Hódi Erikával a fenti címmel meghirdetett kerekasztal-beszélgetésen tárgyaljátok át ezt a vérre, azaz bőrre menő problémát. Mit gondolsz, miért alakult ez így?
Bakos Anikó kozmetikus mester, bőresztéta: Nincs rá egyértelmű válasz. Hiszen vannak cuki vendégek és fiatalok, akik elismerik a munkásságunkat és vannak olyanok, akik a szolgáltatókat más polcra helyezik. De ez egy globális probléma, és nemcsak a kozmetikusokra, hanem a legtöbb szakemberre érvényes lehet. Túlképzés jellemzi ma a szépségipart. Sorra „gyártjuk” a szakembereket anélkül, hogy felmérnénk, a piacnak szüksége van-e rá, elbír-e még a gazdaság ennyi frissen nyíló szépségszalont.
Ráadásul a tananyag mára annyira elavult, hogy ezzel a tudással egy frissen végzett kozmetikus nem igazán tud labdába rúgni a piacon. Látom, ahogy nagyon sok fiatal nulla tapasztalattal vág bele egy vállalkozásba anélkül, hogy előtte önfejlesztésbe kezdene. Ha egy kezdő kozmetikusnak nem adatott meg egy jó mester, aki mellett felkészülhetett a mai kor elvárásaira, az egyrészt esélytelen, másrészt nem növeli a szakma presztízsét.
Ha fent akarsz maradni, mint kozmetikus, akkor tudnod kell, hogy a vendéged mit használ otthon és mit nem, és meg kell tanulnod értékesíteni a megfelelő készítményeket a számára! Valamint meg kell tudnod mutatni az internet világának, hogy te mit tudsz!
Az internet térhódításával egyre több lett az online „szakember”, a virtuális tér mindent tudó bőrápolója, az ún. okoskozmetikus.
B.A.: A mai fiatalok sajnos az online térben keresik a megoldást a bőrproblémájukra (is). Ezzel párhuzamosan viszont azt is gondolom, hogy a kozmetikusok többsége nagyon nem nyitott a saját social média felületének az építésére. Szerintem minimum a 70 százalékuk!
Emellett a többségük nem foglalkozik a kozmetikumok értékesítésével, ezáltal a vendégeit szinte ösztönzi a megfelelő termékek keresgélésére, azaz elengedi a kezüket, és kiszolgáltatja a talmi dicsőségű „okosoknak”, influencereknek.
Pedig, ha ma valaki kozmetikusként szeretne fennmaradni a piacon, annak nemcsak, hogy tudnia kell, hogy a vendége milyen termékeket használ otthon, hanem azt irányítania is kell. Meg kell tanulnia értékesíteni, és meg kell mutatnia az interneten is, hogy ő mit tud. És itt visszakanyarodtunk az önfejlesztés szükségességéhez.
Az ún. okoskozmetikusok mennyiben „rombolnak”?
B.A.: Ők elsősorban a vendégek bőrét, főként a fiatalok bőrét rombolják. Másodsorban a kozmetikus szakma presztízsét, hisz arra ösztönzik az online világ „olvasóit”, hogy a segítségükkel otthon, „okosban” oldják meg a bőrproblémáikat. És a mai fiatal generáció nekik hisz: megpróbálja az internetes rutinokkal ápolni a bőrét, ami általában nem megy. Ekkor vagy mégis kozmetikushoz fordul, bár nem biztos, hogy nekünk hisz, vagy bőrgyógyászhoz, aki sokszor szteoriddal „oldja meg” a problémáját.
Többen összefogtatok a szakmában, felvettétek a kesztyűt. Érezhető már az online platformotok, például a „Bőrszemek” hatása, amellyel a nagyközönség számára üzentek?
B.A.: Elindult egy változás, elindult egy kisebb csoport összetartozása. Minden platformon jelen vagyunk, és már érezhető, hogy egy-két internetes bőrápoló felfigyelt ránk. Szerencsére írnak nekünk problémás bőrű fiatalok is, így valódi szakemberhez tudjuk őket irányítani. Célunk, hogy minden városban tudjuk, kik azok a kollégák, akik hatékonyan tudják kezelni a problémás bőröket, s akik el tudják látni a hozzájuk fordulókat otthonápolási készítményekkel – ezáltal is tovább emelve a szakmánk elismertségét.
Ha lenne egy varázspálcátok, amivel minden, a szakma presztízsét érintő dolgot meg tudnátok javítani, akkor mi lenne az?
B.A.: Elsősorban az oktatást, a tananyagot reformálnám meg. Ezzel párhuzamosan minden olyan akadályozó tényezőt eltüntetnék, ami gátolja az oktatás és a tananyag fejlődésének a lehetőségét.