A világ leghíresebb dizájnereinek, színésznőinek készít egyedi parfümöket a magyar származású Gábor Gábriel, okleveles parfümőr, aki nemrég Budapesten járt a Cherry Garden – ahol kaphatóak niche kreációi – különleges bemutatóján.
Szerző: BF
Hogy látod, mennyire van igény manapság a niche parfümökre?
Gábor Gábriel: Úgy látom, hogy igény az lenne rá, de sajnos felhigult a kínálat. Idén tavasszal több mint 300 niche parfümmárka képviseltette magát Milánóban az Esxence kiállításon, és a kiállító márkák termékeinek kevesebb mint 10 százaléka származik közvetlenül parfümőrtől. Sajnos leszűkült a köre az igazán jó minőségű parfümöket reprezentáló márkáknak.
Valódi niche és kreatív, képzett parfümőrökre sokkal nagyobb szükség van most, mint az előző években.
A parfümőr szakma presztízsét, az évtizedek alatt kamatoztatott szaktudást csak a legmagasabb minőségű, jól megkomponált niche parfümökkel lehet reprezentálni a tucat, 3-10 random alapanyagból álló olcsó parfümök helyett. A klasszikusnak számító francia és olasz divatcégek parfümjei már nem ugyanannak a közönségnek készülnek, mint 20 évvel ezelőtt. Az igazi, természetes alapanyagokat is tartalmazó parfümök rajongói a niche parfümök gazdag kínálatában találják meg az új boldogságukat, és az igazi újdonság élményét.
Vannak időről-időre visszatérő illatok, kedvenc alapok?
Gábor Gábriel: Minden évben karácsony előtt fellángol a szeretet lángja a meleg, fűszeres, fás, ámbrás, konfortáló illatokért.
Tavasszal a nagykabáttól történő megszabadulás vágya friss, aromatikus, mediterrán, citrusos gyümölcsös illatokban bontakozik ki.
Az elegáns chypre illatok bár klasszikusnak számítanak, megis modern kivitelben sok parfümrajongó kedvencei.
Milyen a mai kedvenc?
Gábor Gábriel: A mai kedvenc a kávés, ét-vagy tejcsokoládés, akár karamellás gurmet illatok.
Az új Fond d’Amour De Gabor a kakaós ízvilág szerelmeseinek szerez érzéki örömöket a jól harmonizált, kedvesen édes-fás alapillatjegyeknek is köszönhetően. De számos más parfümmárka is bevezeti iden ősszel és télen a meleg, fűszeres, csokoládés, vaníliás új illatokat.
Mennyire foglalkoznak az emberek azzal, hogy megtalálják a saját illatukat?
Gábor Gábriel: Egyre inkább a kívülről érkező benyomások, a social média fizetett hirdetései által próbálják megtalálni saját illataikat a tucat illatokból ahelyett, hogy a saját belső hangjukra hallgatnának. Ha végre úgy döntenének, hogy inkább ellátogatnak egy-két különleges niche parfümériába Budapesten, például a Cherry Gardenbe és rászánnak egy kicsit több időt a bőrön való parfümtesztelésekre, akkor hamarabb fognak a lelkükkel harmonizáló parfümöket nem csak látni, hanem szagolni is.
Úgy látom, hogy sokan nem csak egy saját illatot szeretnének megtalálni, hanem egyre inkább bővül a saját illatkollekcióra vágyók tábora.
Neked milyen a kedvenc parfüm-alapod, milyen illatjegyeket hordoz?
Gábor Gábriel: Illatcsaládonként más és más parfümalapok a kedvenceim. Az egyik ilyen egy érzéki, misztikus fás illat, bársonyos mohás, szantálfás, vetiveres, ámbrás jegyekkel.
Jövőre mi lesz a trend a parfümök piacán?
Gábor Gábriel: Több illattrend is mutatkozik egyszerre, akár külön generációknak ajánlva illatokat. Ilyen lesz a virágos, vizes illat, a tüzes diffúzív ámbrás illat, az extrém aromatikus illat és a krémes, selymes, pézsmás illat. Már nem beszélhetünk egyfajta trendről.
Mennyit változott az utóbbi 10 évben, költenek az emberek a drágább, minőségi parfümre?
Gábor Gábriel: Teljesen megváltozott a parfümvásárlás attitűdje az elmúlt 10 évben. Régen 1-2 parfümöt vásárolt évente a tehetősebb réteg. Manapság akár havonta vásárol 1-2 parfümöt. Régebben csak maximum Eau de parfüm töménységig lehetett parfümöt venni. Jelenleg pont a leghígabb verziójú Eau fraiche, Eau de cologne eladása szorult háttérbe, az Eau de parfum, Extrait de parfum, parfum elixír, tömény parfüm olaj előnyére. A Covid különösen kedvezett a sokáig tartó és jobban érződő Extrait de parfümök eladásának, mivel az emberek illat-érzékelése gyengült a vírusfertőzéseket követően. Ebből kifolyólag inkább drágább, tartósabb, sokáig érezhető, nagyobb koncentrációjú parfümöket keresnek. A módosult kereslet következtében számos más niche parfümmárka vezet, vezetett be új Extrait de parfümkollekciót.
Amikor illatot választunk, mire figyeljünk?
Gábor Gábriel: Az első és legfontosabb, hogy érezzük jól magunkat az új parfümünk viselésekor. Ne azért vegyük, hogy másnak megfeleljünk. Ne feledjünk, hogy egy illat a saját auránk kiterjesztése, nem pedig a mástól való függés kifejezése.
Vegyük figyelembe azt is, hogy a harmónia a parfümünkkel az egész napunkra vagy esténkre kihat.
Kerüljük a pancsolást! Ne keverjünk két külön illatot véletlenül sem! Egyszerre csak egy parfümöt válasszunk egy napra. Ha estére, esti rendezvényre más illatot szeretnénk, akkor fürödjünk le, mielőtt használuk egy másik illatot. A tusoláshoz, fürdéshez lehetőleg gyenge vagy semleges illatú tusfürdőt használjunk. Az erős illatú tisztálkodási szerek sajnos nem várt irányba módosítják a tusolást követően a parfüm hatását.
Használat előtt vegyük át, mi az apropója egy-egy parfüm viselésének. Ugyanúgy, ahogyan kiválasztjuk a megfelelő ruhát egy alkalomra, az illatot is tanácsos jól megválasztani. Ne feledjük, hogy a jól választott parfüm a csábítás egyik leghatásosabb fegyvere! A parfümviselés a belső tulajdonságaink és az önkifejezés műveszetének egyik formája, így hát vegyük észre és élvezzük a boldogságunkat kedvenc parfümünk órákon át tartó kibontakozása során.