A kozmetikai tudomány fejlődésével minden évben rengeteg új hatóanyag kerül a szépségipar piaci kínálatába. Sokat közülük mesterségesen állítanak elő, mint például az újfajta peptideket. A kozmetikusok jelentős része természetes alapanyagokat vár a kencéibe, így a gyártók errefelé is irányítják a fejlesztéseiket. Erről beszélgettünk dr. Torma Viktória kutatóvegyész, fitoterapeuta, kozmetikumtervezővel, a Házikence Tanoda és a DermAkadémia szakmai vezetőjével.
Szerző: MG
Hogyan alakíthatóak a modern igényekhez a növényi hatóanyag-kivonatok?
Dr. Torma Viktória: Erre többféle megoldás áll a rendelkezésünkre. Az egyik ilyen az, hogy minél töményebb hatóanyag-komplexet kell előállítani. Erre rendkívül sok lehetőség van, a megfelelő időben való feldolgozástól kezdve, a megfelelően kíméletes átoldási és sűrítési módszereken át (vákuumdesztilláció), egészen a megfelelő kivonat-készítésig (CO2 kivonatok).
Ezzel a módszerrel készül például a Gatuline In-Tense nevű acmella-kivonat is. Ezzel az alapanyaggal nagyon effektíven lehet csökkenteni a ráncok kialakulását. Ezt a gyártó úgy tudja elérni, hogy az adott hatóanyag koncentrációját a természetesen kinyerhető háromszázszorosára növeli.
Más esetben inkább azt szeretnék elérni, hogy a hatóanyag minél specifikusabb legyen. Ilyen például a Cytobiol Iris A2 nevű anyag, ami egy íriszgyökér-kivonatból, kevés retinolból és egy cink-sóból áll. Ezzel a kombinációval tudnak minél szélesebb skálán hatni az aknék kialakulására, és csökkenteni a bőrhiba kockázatát. Az íriszgyökér-kivonat tisztít és fertőtlenít, a cinksók bőrregeneráló hatásúak, és a retinollal együtt mérséklik a faggyú mennyiségét. Egyszóval a három anyag együtt egy komplex rendszer, ami az aknék kialakulásának minden fázisába beleszól és csökkenti a pattanások kialakulásának esélyeit.
Amikor pedig a szélesebb spektrum elérése a cél, arra a CutiBiom nevű anyag a jó példa, amelyik háromféle gyógynövény, a magnólia, a fekete bors és a manuka kivonatának összeöntésével keletkezik. Ez a három növény mind erős antibakteriális, mégis gyengéd hatású, mindannyian szinte változatlanul hagyják a bőr természetes mikroflóráját, de hatnak a patogénekre, méghozzá különböző patogénekre. Így együtt hatékonyan védik a bőr mikroflóráját, és állítják vissza a megbomlott egyensúlyt.
Ezek az ún. high-tech növényi hatóanyagok minden definíció szerint természetesnek számítanak, hiszen nem történik kémiai változás az előállításuk folyamata során
Az ilyen hatóanyag-komplexek természetes hatóanyagoknak számítanak?
Dr.T.V.: Az említett növényi kivonatok nem tiszta növényi hatóanyagok: valamennyien manipuláltak valamilyen módon. Például az acmella-kivonat olyan tömény, amilyet mi sosem tudnánk elérni természetes körülmények között. A Cytobyol Iris A2 ásványi és erős hatású, nagy koncentrációjú hatóanyaggal egészíti ki a növényi hatást. A CutiBiom pedig három olyan növényt tesz egymás mellé, amelyek természetes körülmények között sosem találkozhatnának.
De természetesen a példánkban szereplő mindhárom hatóanyag természetes vagy természetazonos komponenseket kever össze, és adagol a megfelelő módon, és mindannyian nagyon látványos hatásúak.
Az ilyen hatóanyagokat én szeretem „high-tech ősi hatóanyagoknak” hívni, hogy megkülönböztessem őket az általam „ősi hatóanyagnak” nevezett, magunk által is előállítható növényi hatóanyagoktól.
Ősi és high-tech?
Dr.T.V.: Igen, ez egy egyre erőteljesebb trend ma. Hiszen bár a gyógynövények ismerői maguk is nagyon hatékony növényi kivonatokat tudnak előállítani, és az ilyen ősi hatóanyagok kiválóan, gyorsan és látványosan hatnak az adott bőrproblémára, ám a gyógynövényes kozmetikumok nem tudnak látványos változást okozni a bőrünkben akkor, amikor az nem nagyon problémás. Egészséges bőrű emberek nem tapasztalnak kimagaslóan látványos változást, ha ősi hatóanyagokkal kezelik őket. A legtöbb kozmetikus a vendég igényeinek nyomása alatt vált high-tech növényi, azaz ősi hatóanyagokra. Ezek az egészséges bőrt (is) a modern igények elvárásrendszereinek megfelelővé teszik. Rugalmasabbá, puhábbá, bársonyosabbá, ahogy azt minden nap halljuk, látjuk a közösségi médiában és a reklámokban.