Hogyan építsd fel hatékonyan a személyes márkádat a szépségiparban?

Ha a saját szalonodban önállóan, vállalkozóként dolgozol, előbb-utóbb tudatosan végig kell gondolnod és ki kell alakítanod az egyedi, hiteles és a vendégeid számára vonzó, személyes márkádat.

Szerző: SZABÓ GABRIELLA kozmetikusmester, gyakorlati oktató

A jelenlegi piaci helyzetben különösen aktuális a téma, hiszen a pandémia időszakában sajnos sok szalon végleg bezárta kapuit, így az új szakembert kereső vendégek száma jelentősen nőtt.

A verseny a vendégek kegyeiért pedig szoros, mivel napjainkban az online kommunikáció, főleg a social media által kínált hirdetési lehetőségek tárháza határtalan: hírlevélküldés e-mailben, Facebook-hirdetés, Instagram-sztorik a kezelésekről, élő bejelentkezések, online időpontfoglalók.

Tudod, hogy kozmetikusként TE is egy márka vagy? Olyan tulajdonságokkal (kedvesség, rugalmasság, jó humor, megnyugtató hang) és tudással bíró profi szakember, akinek a neve rögtön beugrik egy-egy vendégnek, ha bőrproblémákról, kényeztető arcmasszázsról vagy éppen szőrtelenítésről van szó.

Hogyan alakult ki az Én-márka építés?

Az elmúlt évtizedekben jelentős változás indult el a szépségiparban a szalonok elnevezését illetően. Ha visszagondolunk a kozmetikai szalonok cégtábláira, korábban jellemzően a szalonok nevében asszociációk szerepeltek, ami hangsúlyozta magát a szépséget, vagy az ott zajló tevékenységre utalt.

Például Kleopátra Szépségszalon, Vénusz Hajvágó Stúdió, Bársony Kozmetika, Harmónia Beauty Box, Levendula Szalon.

Az utóbbi években viszont egyre gyakoribb, hogy az üzlet feliratán a saját nevüket tüntetik fel a tulajdonosok: Kiss Virág Exkluzív Szépségszalon, Nagy Ágota Hair Szalon, Rózsavölgyi Pedikűr, Teller Noémi Kozmetika stb.

Így vette kezdetét a tudatos Én-márka építés, hiszen itt a szakember önmaga cégére, az a célja, hogy a szalonját önmagával, az ő személyével és szakmaiságával azonosítsák.

Ez a jelenség nem tévesztendő össze a rebranding fogalmával, ami azt jelenti, hogy egy szolgáltató „újramárkázza”, azaz teljesen átalakítja, újratervezi az addig felépített márkáját. Ez a legkülönfélébb okokból eredhet: a szalon új helyre költözik/új tulajdonos veszi át és teljesen más néven működik tovább, vagy például profilt vált, új arculattal és szolgáltatással kívánja folytatni a tevékenységét (pl. a hagyományos kozmetikán kívül sminktetováló szalonként működik tovább).

Miért elengedhetetlen, hogy kialakítsuk a saját márkánkat?

A vállalkozás egyik legfontosabb üzleti és marketingtevékenysége az, hogy létrehozzunk egy „márkát”, ami csakis ránk jellemző, és megkülönböztet minket a versenytársaktól, hiszen a vendég nem a kozmetikába megy, hanem a kozmetikushoz!

Ha ez megvan, akkor:

  • Te leszel az első, aki eszébe jut a potenciális vendégeknek.
  • Minden bizonnyal tőled fognak bőrápolási tanácsot kérni és otthonápolási termékeket vásárolni is.
  • Az ismeretségi körükben tovább fognak ajánlani –, számodra ez már egyúttal reklám is lesz!

Hogyan kezdj neki, hogy elismert brand legyél a szakmában?

A szépségipari tevékenység esetében leginkább az Én-márka építésére kell fókuszálnod, mivel a szolgáltatást mi magunk nyújtjuk, „magunkat kell eladni”, ezt kívánjuk népszerűsíteni, így minden erőforrást erre fordítsunk.

Először is ki kell tűzni a célt, mégpedig azt, hogy miben vagy te a legjobb, legprofibb, mire akarsz építkezni. Ez az alapja a hitelességnek.

Vegyünk egy példát: sminktetoválásra helyezed a hangsúlyt, ezt hirdeted, kommunikálod a különböző felületeken, de nincs megfelelő gyakorlatod, tudásod, akkor a hozzá csatolt marketing vagy a brandépítés csak meggyorsítja a bukást.

Viszont, ha precíz kézügyességgel rendelkezel, kiváló referenciamunkákkal bírsz, akkor egyértelmű, hogy a marketing vagy a brandépítés gyorsítani fogja az ismertségedet, és növekedést eredményez.

Ezért az erőforrásaid 90%-át minden esetben a szolgáltatásra fókuszáld! Minden másra (marketing, dizájn stb.) a maradék 10%-ot. Hiszen, ha a szolgáltatásod jó, át fogja venni a többi tevékenység szerepét.

MIT IS JELENT A SELF-BRANDING? MIÉRT VAN SZÜKSÉG RÁ?
A self-branding a saját magad és az általad nyújtott szolgáltatásod, azaz én-márkád tudatos építését jelenti: egy olyan önazonos, hiteles képet kell megalkotni, tudatosítani a vendégeid és a szakma számára, ami csakis rád jellemző, és ami alapján megkülönbözteted magadat másoktól.

Az Én-márka építés lépései

Az alábbiakban az Én-márka építéséhez adunk pár hasznos tippet, amivel könnyen el tudsz elindulni a biztos siker útján:

Készítsd el saját logódat (név-logó-szlogen)

A márkád legfőbb ismertetőjegye a jól megválasztott név és logó. Életre kelti a márkát, legfontosabb eleme a vállalkozásunknak. Akár egyetlen grafikai elembe összpontosulhat minden szükséges információ.

Amikor ezt meglátjuk, azonnali üzenetet kapunk, érzéseket tud kiváltani belőlünk, egyből társítani tudjuk a szolgáltatáshoz. Kiegészíthetjük néhány szavas szlogennel, ami tömören közvetíti azt az értéket és küldetést, amit a szolgáltatás képvisel.

  • A személyes márkádnál (Én-márka) adott a név: a te saját neved.
  • A következő fontos lépés a logó. Ez lesz a legerősebb asszociáció. Alapszabályként elmondható, hogy ha a márkád nevét (vagy a saját neved) használod a logódban, azzal nem nagyon tudsz mellélőni. A legjobb az, ha a nevedből kikövetkeztethető, hogy mit is csinálsz. Ha erre nincs lehetőséged, akkor lép életbe a szlogen.
    A szlogen egy nagyon rövid, 2-5 szavas szösszenet, ami megmutatja:
    – a fő tevékenységedet és
    – a hitvallásodat.

Érdemes ezt összekötni a küldetéseddel – így a szlogen a küldetés rövid összefoglalása lesz.

Legyen üzleti weboldalad vagy üzleti Facebook-profilod!

Nem kell vagyonokat költeni egy jó weboldal létrehozására, de minden márkának szüksége van rá. Az olyan weboldal-készítő oldalak, mint a Wix és a WordPress, minden eddiginél egyszerűbbé teszik a saját oldal megtervezését, előre elkészített sablonok használatával, amelyek alig igényelnek kódolási ismereteket.

A weboldaladon minden szükséges információt megtalálhatnak rólad (bemutatkozás, kezelések, árlista, időpontfoglalás stb.), és itt kommunikálhatsz is az érdeklődőkkel.

Fontos, hogy az oldalunkat mindig aktualizáljuk, frissen tartsuk! De ha érzed magadban a kreativitást és szeretnél szakértőként akár saját vlogot is indítani, akkor készíts YouTube-csatornát, hogy rendszeresen olyan edukációs tartalmakat és bőrápolással kapcsolatos videókat tölthess fel, amelyek tovább erősítenek abban, hogy profi vagy a területeden.

Ezeket a videókat könnyű összekapcsolni a weboldaladdal is, amelyek a YouTube-formátumban vannak.

Aki nem kíván weboldalt üzemeltetni, annak egy könnyebben kezelhető megoldás az üzleti Facebook vagy Instagram-profil.

Légy következetes: törekedj arra, hogy ugyanazt a képet és logót használd az összes platformon!

Ez azért szükséges, hogy a kialakított arculat (név, logó, fotók, szlogen) szó szerint beleégjen a célcsoportod fejébe, hozzád társítsák. Egy idő után tudatosul bennük, hogy ez vagy TE.

Jelöld ki, hogy mi pontosan a szakterületed, különböztesd meg magad!

Ennek az első és legfontosabb célja: megkülönböztetni a piac többi résztvevőjétől a szolgáltatásod – vagyis kiemelkedni a tömegből. Miben vagy a legprofibb? Nem feltétlenül egy dolognak kell lennie, de gyakran a legjobb egy dologgal kezdeni és onnan építkezni.

Például: te vagy a legjobb a savas hámlasztásos kezelésekben? Kezdj el képeket közzétenni a kúrák eredményeiről, amelyen előtte-utána fotók szerepelnek (természetesen a vendégek engedélyével!), vagy írd ki az oldaladra a visszajelzéseiket, tapasztalataikat, amiket megosztottak veled!

Pozicionálás: válogasd meg a vendégeidet!

Valójában azt a piaci kört célzod meg vele, amelynek a TE szolgáltatásaid és árszínvonalad lesz a megfelelő, tehát ŐK lesznek a vendégeid.

Vegyünk pár példát: luxus hatóanyagok, drága anti-aging kezelések? – ezzel a tehetősebb, középkorú vendégeket célzod meg. Sportmasszázs, testkezelések? – sportolókból áll majd a
célközönséged. Natúr és bio kozmetikumokkal dolgozol? – a környezettudatos embereket vonzod be majd, akik a tudatos bőrápolásra törekednek. Barber-szolgáltatások? – egyértelműen a férfiakat célzod meg így.

A fentiekből látható, hogy a szépségipar bármely területén is dolgozol (kéz- és lábápoló, fodrász, kozmetikus, sminktetováló), feltétlenül szükséged van a személyes márka felépítésére, hiszen ezzel tudsz kitűnni a tömegből.

Ezáltal megkönnyíted a meglévő és potenciális klienseid számára, hogy megismerhessék a szolgáltatásodat és kapcsolatba léphessenek veled. Nem utolsósorban pedig szakértőként fognak rád tekinteni, és hozzád fognak fordulni elsőként.

SZABÓ GABRIELLA kozmetikusmester, gyakorlati oktató.