Hogyan legyen trendi a szalonod?

Mire figyeljünk a szalonunk kialakításánál? Milyen színeket, formákat használjunk? Miket kell figyelembe venni a helyiség kialakításakor és milyen időközönként érdemes megújulni? Gyetvai Éva lakberendezővel beszélgettünk.

Gyetvai Éva lakberendező, közgazdász

Mi a legfontosabb egy szalon kialakításánál?

A legfontosabb egy szalon kialakításánál, hogy az illeszkedjen a teljes arculatba. Bármi, ami kézzel foghatóvá teszi azt az eszmeiséget, értékrendet, amit a szalon képvisel, jelenjen meg az enteriőrben. A cél az, hogy a belső kialakítás egy egységes, tudatos megjelenést kapjon, ami a vendégekre pozitív első benyomást gyakorol. Elősegíti, hogy az ott tartózkodása alatt olyan jól érezze magát, hogy alig várja a következő alkalmat, amikor ismét eljöhet. Mindehhez persze szükséges, hogy tisztában legyünk a célcsoportunkkal és az ő igényeikkel, elvárásaikkal. A színhasználat, a stílus legyen következetes, és a célcsoport érezze magát azonnal találva.

Milyen lépésekkel haladjunk? 

A funkcionalitás és az esztétika egyaránt fontos tényezők. A tervezés szakaszában érdemes számba venni, hogy milyen lehetőségeink vannak (az üzlethelyiség adottságai, anyagi lehetőségeink), mit szeretnénk kiemelni. Ha elég nagy az alapterület, akkor hasznos lehet egy várakozó rész, ahol kellemes atmoszféra fogadja a vendégeket egy recepcióval, ahol helyet kaphatnak akár a szolgáltatások kiegészítéseként kínált termékek, tájékoztatók, kávé-, tea bekészítések, esetleg magazinok. Használjuk a természetes fényt, hiszen egy napos, zöld növényekkel dekorált szalonban sokkal kellemesebb a várakozás, mint egy ablaktalan helyiségben. A kezelő helyiségekben fordítsunk kiemelt figyelmet az elegendő fényforrás elhelyezésére. Gondoljuk végig lépésről lépésre a vendég „útját” a kezelőszékig: hol fog levetkőzni, hova teheti a táskáját, telefonját? Ugyanígy gondoljuk végig a kolléganők tevékenységeit is: hol fognak tudni levetkőzni, ebédelni, pihenni egy-egy vendég kiszolgálása között? Kézre áll minden? Van elég tárolókapacitás? Vízvételi lehetőség? Könnyen hozzáfér a kozmetikai kartonokhoz? Takarító szerekhez?

Milyen színeket érdemes használni? Használjunk-e egyáltalán? 

A színek hatalmas erővel bírnak, ezért fontos, hogy használjuk őket! Nehéz általános tanácsot adni, hiszen a színek megválasztása függhet a kozmetika arculatától, a célcsoporttól -például a fiatalok színpreferenciája eltér az idősebbekétől – és az elérni kívánt hatástól. Jellemzően azért elmondható, hogy egy kozmetikai szalon esetében a cél, hogy olyan atmoszférát teremtsünk, ami megnyugtató, pihentető, amihez a pasztell árnyalatok vannak a leginkább a segítségünkre. Más színeket kedvelnek a hölgyek és más színeket a férfiak. Általános jó tanács, hogy válasszunk ki néhány színt, mondjuk hármat. Nem tudunk nagyot tévedni, ha betartjuk a következő arányokat: nagyjából 60%-nyi legyen neutrális szín – fehér, beige -, 30%-nyi a másodlagos szín és a maradék 10% legyen a hangsúlyos szín.

Tudunk hibázni a színek terén? 

Általános hiba teljesen natúr, szürke, fehér, bézs, illetve bármelyik szín pasztell árnyalatát választani minden nagyobb felületen, amik külön-külön mind gyönyörűek, együtt viszont élettelen hatású tereket eredményeznek. Ilyenkor támad az az érzetünk, hogy szép, szép, de valami hiányzik. Ennek ellenkezője is igaz: a szépségiparra jellemző a harmóniára való törekvés és a vendégek feltöltődése érdekében tett erőfeszítések, amit ne romboljunk le túlzó, harsány színek használatával! A fal, a padló és a bútorok visszafogottságát nagyszerűen tudja ellensúlyozni egy-egy merészebb textil, ami aztán könnyen cserélhető, frissíthető.

A mai trendeknek megfelelően milyen legyen egy kozmetikai szalon? 

Ha röviden akarnék erre a kérdésre válaszolni, akkor azt mondanám, hogy legyen egyedi és akarjon valamilyen értéket, értékrendet megjeleníteni. Ha a kozmetikai szalon célcsoportja például a környezettudatos harmincas nők, akkor a mellett, hogy a krémek mind organikusak, természetes, tiszta hatóanyagokkal készültek, a berendezés során is szem előtt tartjuk a természetes anyagok használatát, mint például a fa, a kő, a márvány, a len, a bambusz, vagy akár az ásványok. Az alapértékeket megmutatjuk az enteriőrben is például azzal, ha úgy helyezzük ki a gyógynövény tartalmú termékeket, hogy mellettük dekorációként megjelenítjük az adott gyógynövényt: az Aloe verát, körömvirágot egy-egy mutatós kaspóban, vagy akár a krémben felhasznált gyümölcsöt egy szép tálon.
A mai lakberendezési trendek az üzlet berendezéseket is az otthonosság-érzet felé terelik: legyen puha, kényelmes és hívogató. Legyen élményszerű. Legyen benne valami annyira érdekes (egy fókuszpont, ami vonzza a tekintetet), hogy magammal akarjam vinni, akár egy fotón, a telefonomban.
Ha a szalon aktív közösségi média jelenléttel bír, vagy szerepel a tervei között, akkor mindenképpen érdemes olyan „helyzeteket”
teremteni, amelyek arra csábítják a vendégeket, hogy képet készítsenek, és büszkén megmutassák, hogy épp az adott szalonban töltődnek, szépülnek, vagy mondjuk, kaptak egy új, csodás sminket.

OLVASTAD MÁR? Július 1-től kötelező online adatszolgáltatást vezetnek be, Téged is érint! KATTINTS! 

Milyen időközönként érdemes megújulni? 

A szépségszakma alapvetően egy személyre szabott, vendégközpontú szakma, így a vendégek visszajelzéseire kiemelten épít. Amint azt érzékeljük, hogy a vendégelégedettség csökken, esetleg új szolgáltatásokat, termékeket szeretnénk bevezetni, vagy komolyabb fejlesztéseket, bővítéseket hajtottunk végre, akkor mindenképpen érdemes elgondolkodni a megújuláson lakberendezési szempontból is. Egy ponton túl érezhetjük azt, hogy a berendezés, a dekoráció, összességében a harmónia megteremtése lakberendezési szempontból már túlmutat rajtunk. Ilyenkor ne féljünk szakemberhez fordulni.