Milyen pigmentet használjak? Ez a gyakorló sminktetováló visszatérő kérdése. Bár a legbiztosabb választás a már kitapasztalt színek alkalmazása, én mégis azt javaslom, hogy légy merészebb, használd ki a pigmentsorozatod által kínált lehetőség 100%-át!
Szerző: Bizinger Katalin sminktetováló, microblading oktató
Miért ne kovácsolhatnál előnyt az egyre precízebben előállított alapanyagokból és azok színkeverékeiből? Persze ehhez pontosan ismerned kell, hogy melyik alapanyag milyen színkarakterrel rendelkezik, és hogy a különböző alapanyagok egymás társaságában hogyan viselkednek a friss, valamint a gyógyult végeredményben, illetve hosszú távon a kopási folyamat alatt.
Ahhoz, hogy pontosan tudjuk, hogy az egyes pigmentszíneink (színkeverékeink) milyen bőrszínben, szájszínben mely gyógyult végeredményt tudják hozni, nemcsak a pigment-színkeveréket alkotó alapszíneket kell ismernünk. Nem elegendő azt tudni, hogy adott pigmentben dominál a sárga alapanyag, tudnunk kell azt is, hogy annak a sárga színnek milyen a fedőképessége, a színhőmérséklete, a stabilitása, a szemcséinek hozzávetőleges mérete és így tovább. Egy sminktetoválónak a véleményem szerint ugyanúgy ismernie kell a pigmentjeink összetételét, és az összetevők tulajdonságait, mint ahogy a kozmetikusok ismerik a krémalapanyagokat, emulgeátorokat, detergenseket, stb.
Pigmentanalitika
Nézzük, mit érdemes tudnunk a gyártó által felhasznált alapanyagokról! A cikk rövidsége miatt korlátozzuk figyelmünk fókuszát a színalkotókra.
- A pigment fedőképessége: ahhoz, hogy te pontosan be tudd állítani az alkalmazott technikád fedőképességét, tudnod kell mennyire opálos a színkeverék, amit a kezedben fogsz. Ha erősen fedő pigmenttel szeretnél gyengéden fedett púderes szemöldököt készíteni, akkor kevés anyagmennyiséggel kell ezt megoldanod. Illetve, ha gyengén fedett, vizes hatású szájtetoválás a cél, a gyengén fedő anyagból többet használhatsz, amit egyenletesebben tudsz eloszlatni a kötőszövetben, mint esetleg ennek opálosabb változatával.
- A pigmentszemcsék mérete és fajsúlya: a gyártók igyekeznek homogenizálni a szemcseméreteket. Ez némely esetben nehézkesen, némely poranyagnál könnyebben kivitelezhető. Számunkra legalább annyi információ kell, hogy micro- vagy nanoszemcseméret-tartományban dolgozunk, hiszen ez alapvetően befolyásolja a gépbeállításokat.
- A pigmentszemcsék alakja: befolyásolja a szemcse helyben maradását, illetve az epidermiszen való könnyű áthaladást. Ha ismerjük a szemcsék alakját, következtethetünk a pigment-depozitok helyben maradására, vagy a kopási folyamat alatt esetleg előforduló süppedésére. Mindegyikünk számára egyértelmű, hogy ez a kopási fázisban megjelenő színre is hatással lesz.
- A pigment színösszetétele: fontos, hogy milyen színkarakterű poranyagok vannak a keverékeinkben. Ahhoz hogy a kiszerelt pigment színkarakterét felismerjük, ezek aránya még fontosabb.
- A pigment-alapanyagok karaktere: ismernünk kell az egyes poranyagok pontos színkarakterét és egymáshoz viszonyított arányát.
CI 77266 fekete
Szerves keverékekben az egyetlen előforduló fekete a karbon fekete. Származhat szerves (CI 77266 6/7) és szervetlen (no.2 D&C) forrásból is, de mivel a karbon szerves pigmentje egészségkárosító, tiltott a PMU európai piacán. Ezért a gyártók szervetlen karbont használnak a fekete és a barna színek képzésére.
■ A karbon feladata a színelegy sötétítése és extrém hidegítése, magasabb bőr-pigment kontraszt létrehozása. Alkalmazása nagyobb százalékos összetételben akkor indokolt, ha átlátszó bőrökben dolgozunk, hiszen ezeknél a főleg északi bőrtípusoknál a melanociták melanintermelő hajlandósága csökkent, a felhámban kevés melanin szórodik.
■ A sminktetoválásban a színek összeadódnak.
– Ha kevés melanin adódik a választott pigmentünkhöz, az a gyógyult végeredményben kisebb kontrasztot képes létrehozni. Ilyenkor ajánlott a karbon arányát a keverékben – a páciens színmegjelenésének korlátain belül – enyhén magasabban tartani. Hétköznapi megfogalmazással azt mondanám, használj picit sötétebb színt a transzparens bőröknél, mint ahogy azt első ránézésre gondolnád.
– Azonban, ha nő a karbon mennyisége a többi színalkotóhoz képest, a keverék színhőmérséklete csökken. Ha a bőrben a feomelanin dominál az eumelaninhoz képest ez nem fog különösebb problémát okozni, de ellenkező esetben a hideg gyógyulással mindenképpen számolnunk kell.
– A szervetlen karbon fekete (szén-dioxid fekete) kimondottan stabil és időtálló pigmenttípus. Extrém UV-körülmények között vagy, amikor páciensünk nem hajlandó a megfelelő fényvédelemre, hajlamos a színét enyhén sötétíteni. Ezt a kezelés során a megfelelő pigment kiválasztásánál mérlegelni érdemes. Mivel ez az anyag akár 5 évet is képes a bőrben tölteni, és elbomlása és elszállítódása elnyújtott a többi színhez képest, a karbon feketéből mindig csak annyit érdemes használni, amennyi igazán indokolt.
Színfelfrissítő kezelésekben mindig számolnunk kell a bőrben visszamaradt fekete színnel.
Ha a kopott szemöldök elszürkült, de a szín mélysége kielégítő a vendég színtípusa szerint, színfrissítéskor érdemes csak a hiányzó sárgás, narancsos, pirosas színeket pótolni.
CI 77891 fehér
Az örök mumus. Szabad használni? Nem szabad? Ha szabad mégis mennyit és milyet? Időről időre az Európai Uniós hatóság (ECHA) előveszi a titán-dioxid témakörét, és gyakran rezgett a léc, hogy az alapanyag használatát betiltják a smink- és testtetováló iparágban. A legfőbb kételyek ezúttal nem a titán-dioxid egészségkárosító hatása vagy a bőrben ásványként viselkedő természete (víz jelenlétében duzzad és eltelíti a kötőszövetet) miatt fogalmazódtak meg, hanem jellemző szemcselakja miatt. Rendkívül éles szemcséket képez, amelyek képesek kárt okozni a tetoválótűkben. Mivel a sminktetováló moduljainkat maximum 3 órán át használjuk, és mivel a szemcse alakja modifikálható felhasználás előtt, a titán-dioxid nem esett ki az Európában alkalmazható alapanyagok sorában.
■ De nézzük mire is való? Miért kell nekünk a titán-dioxid?
– Fehér színének köszönhetően az anyag színtan szempontjából felvilágosításra, és a keverék hűsítésére képes.
– Bizonyos % felett a kiszerelt terméknek extra fedőképességet, a többi színnek pedig extra színintenzitást biztosít.
– Alkalmazása a szájtetoválás és az orvosi pigmentáció piacán indokolt, hiszen ezen a területen van szükségünk pasztelles és igazán jól fedő árnyalatokra.
– A szemöldöktetoválás vagy szemtetoválás pigmentjeiben a titán-dioxid jelenléte nem indokolt. Gondoljunk a kopás után csillogóan fénylő szemöldökökre vagy a szem körül elkopott ’highlight’-ra! A titán-dioxid kopás utáni visszamaradása nagy mértékben szemcseméret függő. Ha a gyártó odafigyel arra, hogy 1 micron alatt tartsa fehér szemcsék méretét, a titán-dioxid bizony képes lesz a kopásra.
■ De hasznosabb, ha visszatérünk a titán-dioxid előnyeire. A képen látható erősen fedett, rúzshatású sminktetoválás elsősorban 10-12% közötti fehér tartalommal hozható létre a legkisebb bőrtrauma mellett.
A képen jól látszik, hogy ekkora titán-dioxid-tartalom nem hoz a vendégek által mostanában oly sokat emlegetett pasztelles, púderes hatást. Ilyen esetekben a fehér tartalom felcsúszhat max 25%-ig. Ezekben az esetekben, ha a titán-dioxid több micronos mérettel rendelkezik, már számíthatunk a fehér szín kopására. A probléma kiküszöbölése céljából keressünk nanométer szemcseméret tartományú termékcsaládot.
200310 zöldes-sárga
A sárga szín minősége, színtan szempontjából hőmérséklete és opálossága meghatározza a teljes sorozat barna színeinek időtállóságát. Színtartó, stabil sárgával nem rendelkező sorozatok a sminktetoválás elkészítését követő első 6 hónapban lilás kopást eredményezhetnek.
Bár minden szín fontos a számomra, a sárga a legeslegfontosabb.
Éveket töltöttem annak a tanulmányozásával, hogy
– miért változtatnak színt a világos színtipusnak (szőkéknek) szánt szemöldökeim túl korán?
– És miért gyógyulnak túlságosan hidegen már első kezelést követően?
Mindkét sárgával kapcsolatos problémára megvan a megfelelő magyarázat, azonban mivel ez a cikk a pozitívumokra, ennek magyarázatára itt nem térnék ki.
- Vizsgáljuk meg közelebbről azt, mit is várnánk el egy sorozat optimális sárga színétől, színeitől?
■ Elsősorban azt, hogy a szín fedőképessége, intenzitása éppen olyan erős legyen mint a barna színt alkotó társainak a pirosnak és a feketének. Csakis ebben az esetben ígérhetünk vendégünknek színmódosulás-mentes gyógyulást és kopást.
■ Másodsorban pedig azt, hogy a kémiai stabilitása kielégítő, és a kötőszövetben való depozitképződése helyhez kötött legyen.
Mit értek ezalatt pontosan?
– Csak abban az esetben tudja megszűrni számunkra a lilásan hideg, rövid hullámhosszú fénysugarakat a sárga szín, ha a papilláris sejtmembrán alatti területeken tud maradni. Egyszerűen megfogalmazva: szinkorrekicós kezeléseknél ekkor tudja a sárga színünk a lilát színkompenzálni, vagy a korai lila elszíneződést meggátolni.
– A hideg, kékes, lilás fénysugarak nem képesek túl mélyre hatolni a bőrben. Már a felszínhez közel szóródnak és visszaverődnek, tehát a mélyben ülő sárgának nincsen haszna. A kémiai stabilitás egy adott színanyagnál alapvető, hiszen ettől pigment a pigment, és nem pedig festék. Azonban bizonyos színeknél ez kérdéses tud lenni: vannak olyan sárgák, amelyek oxidációra, ezáltali színváltozásra képesek.
■ Harmadsorban egy teljes sorozatban a felhasználónak nagyon jól jön, ha van egy hideg és egy meleg sárgája. - A fenti színkód egy relative hideg színanyagot ír le.
Mit jelent ez számunkra pontosan?
– Azt, hogy a szemöldök-sorozatokban, ha csupán fekete (pl. 77266) és neutrális piros (pl. 56110) társaságában van jelen, akkor nem képes a gyógyult verzióban meleg végeredményt hozni, még meleg bőrszín-altónusokban sem – maximum neutrális végeredményre képes.
– Hideg bőrökben kimondottan hamvasan gyógyul, de hát ugyebár egy hamvas szőke vendégnek ez kívánt gyógyulás is lehet.
– Ahhoz, hogy egy ilyen sárga színből sárgásan meleg gyógyult eredményt tudjunk készíteni, mindenképpen szükség lesz meleg piros vagy még jobb választás a melegen narancsos poranyag (pl. 567110) hozzáadására.
Narancs jelenlétében ezek a zöldesen sárgás poranyagok melegebben jelennek meg a bőrben – ez indokolt lehet egy mézszőke vagy egy vörös hajú páciens esetében.
3. Egyes terméksorozatok két sárgával, mások pedig egy hideg sárga plusz narancs kombinációjával érik el, hogy világos árnyalatban mind hideg, mind pedig meleg árnyalatot tudjanak produkálni.
- Szájszínek esetében a sárga általában melegítőszín. A gyakorlat azt mutatja, hogy mivel a szájszínek képzéséhez rengeteg, különböző piros és narancs poranyag van használtban, a sárga ezek társaságában mindig melegedik.
- Ha meleg felvilágosításra vágyik az ember a sárga adagolása szájtetováló pigmentekben indokolt lehet,
- ha pedig hideg felvilágosítás a cél a titán-dioxid (77891) jön szóba. A 200310 sárga poranyag kimondottan élénk szín, tehát ha egy szájkeverékben dominanciában van, vagy mi extra keverésével megnöveljük a mennyiségét, a gyógyult színkép vibráló, élénk színt mutat.
CI 561170 narancs
Az itt bemutatott színek között az egyetlen színalkotó, amely valódi és hosszan tartó, élénk melegséget képes kölcsönözni egy adott terméksorozatnak.
■ Narancsos melegítésre használható, ugyanakkor a CI 200310 társaságában sárgás melegítésre is alkalmas.
■ Szemöldök-, száj- és szemtetoválás területén is alkalmazott komponens, hiszen a szerves sorozatoknál mindhárom területen szükségünk van extra melegítésekre.
Az ok, amiért ezt a szerves sorozatokra ennyire kihangsúlyozom, a CI 77266 feketéjének erőteljes hidegségére és időtállóságára vezethető vissza. Szóval, extra melegítések indokoltak lehetnek, ha:
- maga a technika hideg gyógyulásra hajlamos (száltechnikák, opálosra tetovált szemkontúrok),
- az alap, amiben dolgozunk túlságosan hideg (lila száj alapok, extra hideg bőrtónusok),
- a gyógyult végeredményben kimondottan melegnek kell lennie (meleg színtípusok, vörös hajú páciensek),
- a körülmények (vendég kora, fénykárosodás, oxidatív stress, stb.) hidegítő tényezőként hatnak tetoválásainkra.
■ Ez lenne az a színanyag, amire minden szerves anyaggal dolgozó felhasználónak szüksége lenne, hiszen egészen biztosan le kellene vennie a polcról nap mint nap, mert ezek a hidegséget okozó faktorok és a CI 77266 jelenléte keverékeinkben indokolttá teszi.
■ Ugyanakkor a narancsszín a szürke jól ismert komplementere. Tehát ha a szemöldök elszürkülésekről van szó, vagy túlságosan szürke bőrszínaltónusokon dolgozunk, ez lesz az a komponens, ami a segítségünkre lehet. A matt, szürkés, élettelen színekbe képes életet (élénkséget) és melegséget lehelni. A szerves pigmentet használó szakemberek imádják ezt a színt.
■ Nézzük, szájtetoválás tekintetében mire képes a CI 561170! Az ellilult kopások vagy az erőteljesen lila szájalapokat visszairányítja a neutrális szájszín irányába. Amennyiben dominanciában van egy keverékben, enyhén lilább alapokon képes a narancsosan meleg végeredmények biztosítására. A hideg magenta (CI 73907) ellentettje, a két színkód aránya egy keverékben alapvetően meghatározza a szájtetováló pigment hőmérsékletét.
■ A szemtetoválások nagy mumusa a karbon feketéje. Hiába ez a piacon levő legfeketébb fekete poranyag, mégis nehéz vele jól dolgozni. Ha a karbon feketével nem bánsz jól, túl mélyen vagy túl sokat alkalmazod, vagy nem raksz egy-két narancs szemcsét a bőrben ülő fekete szemcsék köze, könnyen megeshet, hogy a feketéd kékesen gyógyul. Itt megint segítségünkre lehet ez a meleg színanyag, hiszen ha eléggé felületesen applikáljuk, képes lesz a hideg fénynyalábok elnyelésére. Így a tetoválásról visszaverődő fény összetétele nem tolódik el a hideg irányba.
CI 73907 magenta
A magenta, mint ahogy neve is jelzi egy klasszikus lilás-piros színösszetevő. ■ Alkalmazása indokolt lehet szemöldök és szájtetováló pigmentekben. Jelenléte az ajkak színét hideg irányba tolja el. Tehát legyen szó narancsosan elkopott szájtetoválásokról vagy a színtípussal nem harmonizáló, túlságosan meleg feomelaninos ajkakról, ez a hideg piros szín a segítségünkre lehet.
■ Természetesen keverékekben piros, sárga szín jelenlétében alkalmazandó, viszont arányában ilyen esetekben a magenta legyen túlsúlyban.
■ CI 77266 feketével ritka esetben fordul elő szájtetováló pigmentekben, hiszen mindkét színanyag csökkenti a szín hőmérsékletét, és mivel a szájtetoválásban általában hideg alapon dolgozunk, ezek a keverékek könnyen túllilulásokhoz, szürkülésekhez vezethetnek.
■ A CI 73907 enyhe, visszafogott lilás hidegséget kölcsönöz (mályva és hideg rózsás megjelenésű színkeverékek), míg
■ a CI 77266 kimondottan erős lesötétítés és erőteljes hidegséget (sötét bordó, sötét terracotta színek).
Használata során még akkor sem kell tartanunk a túllilulástól, ha igazán hideg szájalapon dolgozunk, hiszen alapvetően egy piros szín van a kezünkben, és nem lila. Tehát a legrosszabb fényviszonyok között (fényvédelem nélkül nyári hónapokban) vagy az erőteljes oxidatív stresszes, vagy idős ajkakon sem okozhat túlhidegülést vagy lilás foltosodást.
■ Keverékekben alkalmazva alapvetően egy közepesen mély szín, arányának növelésével a pigmentszín enyhén sötétedik (egy bizonyos fokig), és enyhén hidegül.
■ Tökéletesen megbízhatóan viselkedik CI 561170, CI 56110 és CI 200310, de még CI 77981 társaságában is. Csodaszép pasztelles rózsaszínek alakíthatóak titán-dioxidos és neutrális piros keverésével.
■ Szemöldök tetoválások területén a hideg piros szerepében érvényesül, mely sárgás altónusokban indokolt lehet.
■ Fokozott alkalmazása azonban más bőrszínaltónusok esetén liluláshoz vezethet. E probléma kiküszöbölésére adott esetben a CI 200310 extra keverése ajánlott.
■ Érdemes megjegyezni erről a színalkotóról, hogy ha dominanciában van egy szemöldök keverékben, akkor az a keverék általában középmély árnyalatot képvisel, és ez a pigment önmagában nem lesz a legsűrűbben alkalmazott színünk.
CI 56110 neutrális piros
Létezik a pirosnak is többféle színhőmérséklete? Igen! Ez lehet, egy kis fejtörést okoz pigmentválasztáskor, de ha jól ismered a piros különböző árnyalatait, és tudod, melyik milyen gyógyulást eredményez, bizony sokrétűvé teszi nemcsak száj-, de szemöldöktetoválásaidat is. Ez egyben azt is jelenti, ha találkozunk egy neutrális piros dominanciával bíró barna színnel, az kimondottan hidegen fog gyógyulni a hideg bőrökben.
■ Ha szeretnénk ennél melegebb hatást elérni, akkor szükségünk lesz a CI 567710-os színre kiegészítésképpen.
■ Miért jó akkor, hogy a fő piros összetevő nem túlságosan meleg és nem túlságosan hideg? Mert hosszú távon kiküszöböli a meleg kopásokat (narancs, rózsaszín és piros). Használata során nem fordulhat elő, hogy a pigment túlzott piros vagy lila elszíneződést hozzon, és stabilitása megegyezik a szénfekete időtállóságával. Színelméleti szemszögből nagy szükség van az ilyen neutrális színhőmérsékletű piros színösszetevőre.
■ Ajaktetoválás területén a jelenléte egy bombabiztos alapot biztosít.
– A CI 200310 vagy CI 73907 társaságában kimondottan hideggyógyulást eredményez, még akár melegebb szájakon is.
– Ha pedig meleg gyógyulás a cél, érdemes a CI 567710 társaságában alkalmazni, mégpedig úgy, hogy a narancsszín aránya meghaladja a neutrális pirosét.
Mi, sminktetoválók, ha ismerjük a színeinket, nagyon ügyesen tudunk játszani az arányokkal. Ha tudjuk, mennyi narancs van az adott pigmentben, és megtanultuk a pigmentológia tanfolyamokon, hogyan diagnosztizáljuk a száj filtereit (azaz a száj jellemző összszínét), akkor tudjuk mennyi melegítést igényel az adott száj a kívánt színhőmérséklet elérésére érdekében.
Ez a piros alapanyag nem kimondottan színmélységet növelő vagy csökkentő, azaz nem világosít vagy sötétít egy keverékben.
■ Nem alkalmas korrekciós narancssárga színek képzésére, hiszen a CI 200310 sárgával keverve hideg árnyalatra képes.
■ Amennyiben egy adott pigment extra melegítésére van szükség, akkor a CI 561170 elsődleges választásunk lehet, akár önmagában, akár olyan keverékekben, amelyekben ez a színkód dominál.
Ez ugye most túlságosan bonyolultnak tűnik?
Felmerülhet benned, hogy akarod-e ezt mind tudni a pigmentjeidről?
A kozmetikus iskolában bennem is felmerült ez a kérdés, amikor szembesültem azzal, hogy különböző krémalapanyagok, emulgeátorok, stabilizálók, fertőtlenítők és még plusz hatóanyagok is vannak. Nem beszélve arról, hogy ezeken a kategóriákon belül az összetevők száma szinte végtelen, legalábbis nehezen követhetően túlságosan sok 🙁
Ráadásul a kozmetikai ipar óráról órára ontja magából az újdonságokat. Mindazon innovációkat, amelyek nélkül a mi praxisunk nem eléggé ’up to date’.
Szóval kénytelenek vagyunk ismerni magukat az összetevőket, hogy el tudjunk igazodni a folyamatosan változó piacban rejlő lehetőségekkel.
A sminktetováló piac résztvevőiként ezt tesszük most is. Igyekszünk a színösszetevőinket, adalékainkat, vivőszereinket részletesen megismerni, hogy márkától teljesen függetlenül, már a termékcimkéről tudjuk, hogy az adott termék milyen színkarakterrel és milyen minőségi besorolással rendelkezik.
Bizinger Katalin
sminktetováló, PMU tréner
A témához kapcsolódó fontos cikkeink:
„Hidat képzek a kezdők és a szakma első nagyjai között”