Jónás L. Lázár közel 10 éve tevékenykedik a hazai és nemzetközi szépségiparban. Bár orvos-tanár családjában igazi különcként tartották számon közgazdász pályaválasztása miatt, mára megtalálta helyét: a THESERA márkát is forgalmazó RAZAL Cosmetics alapító tulajdonosával beszélgettünk.
Szerző: BF
Nincs titok. Számomra az üzleti sikert a tudatos, szorgalmas, eredményorientált és kemény munka hozta el, a tudatosságot pedig a folyamatos kockázatelemzés: elérhető nyereség, kontra lehetséges veszteség jelenti.
Mesélj a gyermekkorodról, iskolás, egyetemi éveidről, honnan jössz?
Esztergomban születtem a 80-as években. Értelmiségi családból származom: édesanyám tanárként dolgozott, édesapám pedig orvosként, így mondhatni egyenes út vezetett engem is ebbe az irányba. Ezért a gimnáziumi éveim alatt komoly óraszámban tanultam latinul és készültem az orvosi pályára. Azonban a középiskolás évek végén tudatosult bennem, hogy materialista emberként a pénzügyi-közgazdasági irány az, amelyre inkább fókuszálni szeretnék. Így végül erre a szakra jelentkeztem és utólag már tudom, milyen jól tettem. Az egyetemi éveim alatt mindvégig dolgoztam, gyakornokoskodtam. Sok barátságot kötöttem, ezeket a kapcsolatokat pedig a mai napig ápolom és az életem meghatározó részévé váltak. Ebben az időben találkoztam a feleségemmel is, akivel már közel 20 éve alkotunk egy párt és azóta már van két csodálatos közös gyermekünk is. Szóval mindent egybevetve az ebben az időben megszerzett tapasztalatok, készségek és élmények alapjaiban határozzák meg a mai világlátásom, cégvezetésem.
Hogyan kerültél a szépségiparba?
Mielőtt a kisfiam megszületett, a feleségemmel nagyon pörgős életet éltünk. Azonban ahogy szülővé váltunk felcserélődtek a prioritások, így a munka tekintetében is stabilitásra, kiszámíthatóságra vágytam. 10 évvel ezelőtt az egyik barátom javaslatára kezdtem el a szépségiparhoz közeledni és aki miatt végül elköteleztem magam, az a Münchenben kozmetológusként dolgozó nagynéném volt. Németországban akkoriban már a hétköznapi szalonmunka részei voltak a mezós kezelések, ellenben itthon ez akkor még nagyon gyerekcipőben járt. Nekem ebben az időben már volt egy jól működő, bejáratott vendégkörrel rendelkező győri szalonom, így Mary nagynéném eljött hozzánk és személyesen mutatta meg a kollégáimnak. Ezt az emléket beárnyékolja az elvesztése, amely miatt talán még inkább a szívembe zártam őt és az emlékét: a bemutatót követően nem sokkal elhunyt, pedig mindössze 16 évvel volt nálam idősebb. Ezt hagyta nekem örökül és igazából abból az előadásból élek a mai napig. Az iránta érzett tiszteletből nem adtam fel akkor sem, amikor nehezebben jöttek az eredmények. Az évek során egyre jobban belemélyedtem és egyre inkább beleszerettem a szépségiparba. Küldetésemnek tekintem, hogy a munkánk eredményeként valódi értéket tudjunk teremteni, amivel adunk az embereknek. Ezért kebelezett be a kozmetikumok világa, mert úgy gondolom, hogy ezzel nagyon-nagyon sok boldogságot lehet közvetíteni, adni. Nyilvánvalóak erre a kereslet is örök.
Te kipróbálod a termékeket, amelyeket forgalmaztok?
Minden terméket kipróbálok, amit árulunk. Jó, az eldobható tangát nem (nevet – a szerk.), de a gyantától kezdve a krémeken át, mindent. Nem kezdünk el semmit anélkül értékesíteni, hogy az rajtam ne legyen kipróbálva. Ennek nagyon egyszerű oka van: az én bőrömet visszük a vásárra minden nap, amikor eladunk. A szívemet adom bele, a lelkemet és az én arcomat társítják elsősorban a céghez. Ha én nem merem kipróbálni, nem fogok tudni hiteles véleményt mondani róla.
Az ázsiai termékekkel szemben egy időben volt egy elég erőteljes ellenállás. Ti, hogy érzitek, fenntartással kezelik még a mai napig?
Szerencsére már nem, és ennek hátterében a K-Beauty brutálisan erőteljes fejlődése áll. A koreai termékek híresen elismertek az innovatív technológiai hátterükről, és magas minőségükről, amelyekért számos európai márka csak ácsingózik. A THESERA számomra minden kétséget eloszlatott, amelyet bizonyít az is, hogy 5 kontinensen, 55 országban van világszerte jelen és dinamikus fejlődésben van.
Mi ennek az oka?
Az ő társadalmuk nagyon minőségorientált. Ha bármit exportra bocsátanak, annak muszáj tökéletesnek lennie. Hiszen rá van írva, hogy „Made in Korea”. Aki exportál az országból, az nem teheti meg – a többiekkel szemben sem -, hogy rossz minőséget ad el, mert azzal az országát járatja le. Ők képesek társadalomban gondolkodni, míg ez Európában sajnos nem mindig sikerül.
Ennyire megismerted őket 4 év alatt?
A hobbim lett Korea, tanulok is koreaiul. A nyelvet tanulom, olvasni már tudok, voltam kint és megyek is még. A hétköznapokban angolul tartjuk a kapcsolatot, de amikor például kimentem tárgyalni, akkor vittem magammal szinkrontolmácsot, hogy semmiben ne legyen félreértés vagy tévedés. De a cél az, hogy én magam tudjak koreai nyelven tárgyalni velük.
Előbb jött a Korea-szerelem, mint a THESERA vagy a THESERA hozta a Korea-szerelmet?
A koreai cégekkel való szoros üzleti kapcsolatom jóval korábbról eredeztethető, de igazából a THESERA hozta meg az átütő „Korea szerelmet”. Elképesztő az a fejlődés, amelyen az elmúlt 50 évben keresztül mentek, szinte szó szerint az éhezéstől idáig. A köszönésük sem véletlen, hogy sokszor a szia után nem az a következő kérdés, mint például Amerikában, hogy hogy vagy? Náluk az, hogy ettél-e valamit? Számomra óriási példa, hogy egy nemzet vagy egy társadalom ilyen mélyről el tudott oda jutni, hogy most már a japán termékek szinte a kanyarban sincsenek a koreaiakhoz képest. Világuralomra törtek technológiailag, amiben én nagyon szívesen veszek részt.
Ha csak a THESERA-t veszem, mindig van valami újdonság, és nem csak az, hogy egy másik illattal jött ki egy krém. Most is van több olyan termék, amely még nincs kereskedelmi forgalomban, de mi tesztelhetjük már. Kijelenthetjük, hogy nagyon szoros, akár már barátinak is nevezhető kapcsolat alakult ki köztünk, amire nagyon büszke vagyok, és így igazán izgalmas a kulturális különbségeken átívelő együttműködésben vagyunk a THESERA gyári csapatával. Ezek a termékek mindig tudnak valami olyat, amit a korábbiak vagy mások nem. Mindig van benne valami kis varázslat, valami kis extra, valami olyan „fűszer”, ami nincsen az európai termékekben. Én ezeket is imádom kipróbálni, hihetetlen kaland.
2020 óta forgalmazzátok a THESERA termékeket, nem volt egy kissé rizikós éppen a Covid-19 idején belevágni?
2020 februárban beszéltem először a céggel és novemberben írtuk alá a szerződést, először Szlovákiára, majd idén január elsejétől kizárólagos forgalmazói vagyunk ezeknek a termékeknek Magyarországon is.
Hol találkozhatnak a kozmetikusok a THESERA-val? Hogy próbálhatják ki?
Mind megvásárolhatóak a topkozmetikus.hu-n, de van egy újdonságunk: a THESERA Start program, amelynek keretén belül szeretnénk ezt a márkát megismertetni és eljuttatni a kozmetikusok széles köréhez. Az exkluzív tagság részeként a csatlakozók a saját tempójukban próbálhatják ki a termékeinket, lehetőségük nyílik a gramm alapú elszámolásra, azaz mindenből csak annyit kell kifizetniük, amennyit valóban felhasználtak. A programban résztvevő kozmetikusok egy félmillió forint értékű professzionális termékválogatást kaphatnak meg minden további elvárás nélkül: vásárlási limit- és teljesítménykényszer nélkül. Mivel tudjuk, hogy a kolléganők többségétől nagyon sok időt és energiát kíván a közösségi média platformokon való proaktív részvétel, így ez a program másik erős lába: megnyitjuk a digitális poszttárunkat előttük. Számos kreatív képi- és videóanyaggal, szövegjavaslatokkal, amelyekkel ez a probléma kiküszöbölhető.
Ez a program kicsit pályázat jelleggel működik: a tagság és a csatlakozás nem automatikus, azoknak szánjuk a lehetőséget, akikkel van közös metszéspontunk. Szeretnénk segíteni például a gyermekvállalás után visszatérőket abban, hogy újra stabil vendégkört tudjanak kiépíteni, valamint a kezdő kozmetikusokat is: legyen szó például árképzésről, amelyről tudjuk, hogy kulcskérdés minden szalonban.
Hogy látod, milyen irányba tart a kozmetika jövője?
Személyes meggyőződésem, hogy a kozmetikákban elérhető kezelések csupán 30%-a szól a szépségipari termékekről, azok hatásáról, azonban – szerintem – a lényeg nem ebben van. A nők énidőre, törődésre, figyelemre és nyugalomra vágynak, egy olyan légkörre, amelyben feloldódhatnak és mentesülhetnek a lelküket nyomó terhektől legalább egy rövid időre. Az csak növel a hozzáadott értéken, hogy a felhasznált kozmetikumok valóban kiváló hatóanyagtartalommal bírnak és azonnali, látványos eredményekkel kecsegtetnek, így lesz kerek egész, teljes a terápia. A kezelések során használt THESERA termékek otthonra is megvásárolhatóak. De azt a pluszt, amitől valóban nagyszerű lesz az a termék, azt a kozmetikus személyiségének egyedi varázsa adja. Az otthoni használat során elég a krém illata például és felidéződik a szalonban töltött másfél órás kellemes emlék és megjelenik a visszavágyódás érzése.
Missziómnak és hitvallásomnak érzem, hogy a kozmetikákban végezhető kezeléseket a minőségi wellness élményével azonosítsuk: a kozmetika legyen akár egy titkos búvóhely, ahol nemcsak szépülni, de regenerálódni, pihenni is lehet.