Kemikáliák-e a kozmetikai peptidek?

Halmos Judit vegyészmérnök, szaktanár, több szakkönyv szerzője „Kemikáliák-e a kozmetikai peptidek” címmel tartott előadást a 2. Online Beauty Fesztiválon.
Mik is azok a peptidek?
  • nevük a görög peptos, emészthető szóból ered
  • a peptidek aminosavakból épülnek fel
  • ezek olyan karbonsavak, amelyeknek molekulájában aminocsoport és karboxil-csoport is található
Aminosavak
  • az élő szervezeteket alkotó fehérjék alfa aminosavakból épülnek fel
  • a béta aminosavak között az egyetlen élettani jelentőségű a béta alanin, ennek származéka a pantoténsav
  • a gamma aminosavak közül lényeges a gamma aminovajsav (ingerületátvivő) és a vitaminjellegű és fényvédő hatású a para-amino benzoesav (PABA)
  • az aminosavak molekulái egymás között is tudnak reakcióba lépni, ennek eredményei a peptidkötésekkel összekapcsolódó peptidek
  • a száznál több aminosavból felépült polipeptideket nevezzük fehérjéknek
  • az élő szervezetek fehérjéit 20 féle aminosav építi fel, melyek közül kilenc esszenciális, azaz az emberi szervezet nem képes magától előállítani, azaz kívülről kell bevinnünk a szervezetbe
Fehérjék fajtái táplálkozás-élettani szempontból
  • elsőrendű (komplett) fehérjék: valamennyi esszenciális aminosavat a megfelelő mennyiségben és arányban tartalmazzák. Ilyenek az állati eredetű fehérjék: hús, tojás, tej, hal. Elegendőek egyedüli fehérjeforrásként.
  • másodrendű (inkomplett) fehérjék: egyes esszenciális aminosavakban hiányosak, önmagukban elégtelen fehérjeforrások, de komplett vagy egy másik inkomplett fehérjeforrással teljessé tehetők. Ilyenek a növényi fehérjék.
  • a fehérjék szervezetünkkel, bőrünkkel rokon anyagok, nagy a vízmegkötő képességük
  • a bőrbe való bejutásuk a méretük miatt nem feltétlenül jó, nem könnyű őket a bőrbe juttatni, ezért a kozmetikai hatóanyagként általánosabb az oligopeptidek (10 alatti számú aminosavból felépülő peptidek) használata
Fehérjék a kozmetikában
  • molekulaméretük túl nagy, hogy felszívódhassanak, de bőrrokon, nagy vízmegkötő képességű anyagok, így a hiedelemmel ellentétben nem annyira tápláló, anti-aging, hanem inkább hidratáló anyagok a kozmetikában (kollagén, elasztin, elhibin)
  • hormonhatású peptidek: bőrmegújító hatásúak a kozmetikumokban
  • szállító peptidek: a nyomelemeket szállítják a szervezetben, így gyulladáscsökkentő sejtregeneráló és sebgyógyító hatásúak
  • sejtkommunikáló peptidek: a kollagéntermelést stimulálják
  • neuropeptidek: orvosi alkalmazásban ez a botoxkezelés, a kozmetikai alkalmazásban ezek a botox-utánzó, ingerületátvitelt csökkentő peptidek, melyek jól szívódnak fel és nem mérgezőek, csökkentik a mimikai ráncokat
  • egyéb peptidek a kozmetikában: pigmentációs folyamatok gátlására, melanintermelés fokozására (önbarnításra)

Kemikáliák-e a peptidek? Igen is, meg nem is.

Igen, mert többségük a kívánt célnak megfelelően szintetikus úton előállított hatóanyag, még ha a kiinduló anyagok esetenként természetesek is.

Nem, mert az egyes hatóanyag molekulák „megtervezésekor” természetes anyagok szolgálnak mintául, azokat híven „utánozzák”.

A fontosabb kérdés az, hogy hatékonyak-e vagy sem, illetve hogy ártanak-e vagy nem. A fenti peptidek olyan hatékony molekulák, melyek használnak.

OLVASD EL A CIKK SZERZŐJÉNEK EGY MÁSIK FONTOS ÍRÁSÁT IS ⇒ Bőrmegújító savas hámlasztás: fiatalságunk megőrzésének fontos eszköze