Környezetbarát kozmetika

A kozmetikai ipar az évtizedek során hatalmas fejlődésen ment keresztül. Napjainkban már nemcsak a készítmények hatékonysága és a szép bőrt ígérő termékek számítanak. A fenntarthatóság és a környezetvédelem egyre fontosabb szerepet kap, miközben a vásárlók tudatosabban választanak. A kozmetikai termékeket gyártó márkák egyre inkább a környezetbarát megoldások felé orientálódnak. De mit is jelent ez a gyakorlatban és hogyan érinti a kozmetikai ipart?

Szerző: Támogatott tartalom - Pápai Andrea, a Biodroga magyarországi kizárólagos forgalmazója, a Dr. Szépség Kft. cégvezetője

Kulcsszó: A fenntarthatóság

A fenntarthatóság a kozmetikai iparban napjainkban nem csupán trend, hanem elvárás. Az etikus beszerzés, az ökologikus csomagolás és a vegyszermentes összetevők alapvető elvárás a modern vásárlók részéről. A globális felmelegedés és a világméretű műanyagszennyezés problémája rámutatott arra, hogy zöldíteni kell a termelést és a logisztikai folyamatokat.

Ne hagyjuk magunkat megtéveszteni! A zöldre festés (green washing) napjaink gyakori problémája. Ez a kifejezés a nagyvállalatok azon reklámstratégiáját takarja, amikor környezet- és klímakárosító üzleti tevékenységüket zöld álca mögé rejtik. Környezettudatosnak, egészségesnek állítják be magukat és/vagy termékeiket, miközben ez egyáltalán nincs így. Ezzel pedig félrevezetik a fogyasztókat.

Bárki állíthatja magáról, hogy a terméke bőrbarát, hogy azt a természet ihlette, bőrkímélő vagy hogy natúrkozmetikai márka. Tanúsítás nélkül azonban ezek üres szavak. A natúrkozmetikumokra szigorú kritériumok és szabályok vonatkoznak.  A minősített natúrkozmetikumok csomagolásán megtaláljuk az olyan emblémákat, mint például az Ecocert vagy a Natrue.

Keresd a tanúsított kozmetikumokat!

A Natrue egy nonprofit szervezet, amely csak olyan termékcsaládoknak ad bio-minősítést, amelyek szigorú auditálásukon éves rendszerességgel átmennek. Céljuk, hogy valóban természetes, a természettel összehangban megalkotott kozmetikumok kerüljenek a fogyasztók polcaira. Nem engedélyez mesterséges anyagokat, szigorúan szabályozza a színanyagokat, tartósítószereket és UV-szűrőket. A Natrue minősítést csak azok a készítmények kapják meg, amelyek igazoltan biofarmokról, megfelelő betakarítási eljárással begyűjtött alapanyagokból készülnek. A gyártás teljes folyamata alatt szigorúan szabályozzák a fenntarthatósági és környezetvédelmi előírásokat, különös tekintettel a vízhasználatra és a szennyvízkezelésre.

Fenntartható csomagolás

Az ún. zöldcsomagolás a másik kihívás, amivel a kozmetikai ipar szembesül, hiszen napjainkig a  termékek nagy része műanyagban található. Számos márka tér át azonban a műanyag tégelyek helyett az újrahasznosítható üveg- és papírcsomagolásra. A biológiailag lebomló papír és a nagyrészt újrafelhasznált műanyagok is hozzájárulnak a környezet terhelésének csökkentéséhez. A csomagolás fenntarthatósága nemcsak a környezetet védi, hanem a vásárlók számára világos üzenetet közvetít: a márka elkötelezett a környezetvédelem mellett.

Természetes összetevők fenntartható forrásból

Azonban ugyanilyen kulcsfontosságú a kozmetikai termékek összetevője. A tudatos vásárlók olyan termékek felé fordulnak, amelyek természetesek, vegánok, bio-k és állatkísérlet-mentesek. Vannak márkák, amelyek törekednek arra, hogy termékeik összetevőjét minél közelebbről, helyi termelőktől, erdőkből, mezőkről, gyógynövény-manufaktúrákból szerezzék be, ezzel is csökkentve a termék ökológiai lábnyomát. Nem beszélve arról, hogy így a szállítás is egyszerűbb és zöldebb.

Az olyan összetevők, mint a természetes olajok, a növényi alapú kivonatok és a fenntartható forrásból származó alapanyagok nagy szerepet kapnak.

Például az alpesi gyógytőzeg kitermelésekor maximálisan odafigyelnek arra, hogy a tőzegláp élővilága fennmaradjon. A kinyerés évente összesen egy alkalommal, maximum két hétig történik, amihez ideiglenes utakat, védőgyapjúkat használnak. A folyamat végén a lápot természetes forrásvízzel töltik fel, hogy a tőzeg egészséges és nedves maradjon. A kitermelés során megmaradt összes anyag visszakerül a talajba, újjáéled a mocsár, a tőzeg teljesen regenerálódik.

Ezt az így kinyert hatóanyagot 2021-ben a legjobb kozmetikai hatóanyag-díjjal jutalmazták, ahol a zsűri külön kiemelte a fenntartható beszerzési eljárást.

Új hatóanyagokat más gyártási folyamat melléktermékeiből is létrehozhatunk. Ilyen lehet például a bioalma feldolgozása során fennmaradó almavíz vagy akár a kávézacc, amely peelingek alapanyaga is lehet. Tehát, ami eddig hulladék volt, most hozzáadott értéket kap.

Fenntarthatóság a vásárlók szemszögéből

A fenntarthatóság nemcsak trend, hanem érték

Egyre többen vágynak olyan termékre, amelyek hozzájárulnak a bolygó védelméhez, miközben megfelelnek az aktuális szépségápolási igényeknek. Felmérések azt mutatják, hogy a vásárlók egyértelműen figyelembe veszik a kozmetikai márkák etikus magatartását, és hajlandóak többet fizetni azokért a termékekért, amelyek nem csak a szépségüket, de a környezetüket is óvják.

A fenntarthatóság és a környezetvédelem tehát nemcsak jövőbeli lehetőség, hanem a kozmetikai ipar jelenlegi valósága, egyfajta verseny. Akik sikeresen integrálják a környezetbarát megoldásokat a termékeik elkészítésekor, azok a vásárlók termék iránti bizalmát és lojalitását is képesek lesznek hosszú távon megtartani.