Ez a művelet történhet az letisztítás után, vagy tonizálás után. Ez leginkább attól függ, hogy mit mond a cég protokollja, illetve, hogy milyen kémhatású letisztító készítmény alkalmaztunk.
Szerző: Juhász Klári kozmetikusmester, biológia-kémia szakos tanár, az Alveola Beauty Akadémia szakmai vezetője
Amennyiben lúgos kémhatású készítménnyel tisztítottuk le a bőrt, úgy célszerű a peelingezés előtt tonizálni (eltekinthetünk ettől abban az esetben, ha kémiai peelinget alkalmazunk); mechanikai peeling alkalmazása előtt azért is célszerű tonizálni, hogy a szemcsék eltávolítását segítsük; biológiai peeling használata esetén a pH- visszaállítása miatt célszerű a tonizálás után alkalmazni a készítményt. Ha savas kémhatású letisztító kozmetikumot alkalmaztunk, akkor nem feltétlen szükséges tonizálni.
Célja: a bőr „mélytisztítása”, az elhalt szarusejtek többségének eltávolítása; hiperkeratinizáció mérséklése; hidratálás (biológiai peeling + hidroabrázió alkalmazása és tejsav tartalmú kémiai peeling alkalmazása esetén); a bőr előkészítése a hatóanyagok befogadására.
Hatásmechanizmus: a peelingek alkalmazásának lényege, hogy „vékonyítsuk” a felhám legfelső rétegét, a szaruréteget. A szaruréteg több sejtsorból épül fel, az alsó sejtsorai szorosan illeszkednek, az elhalt szarusejtek összeköttetését az epidermális lipidek biztosítják. A szarusejteket fehérje- és lipidburok veszi körül. Ahogy haladunk a felszín felé, a corneociták egyre kevésbé ragaszkodnak egymáshoz, egyre lazábban helyezkednek el, életük utolsó útjára a leválást segítő enzimek kísérik őket, amelynek az lesz az eredménye, hogy pikkelyek formájában lehámlanak a bőrfelszínről.
A mechanikai peelingek tudják a legkevesebb elhalt szarusejtet eltávolítani, hisz abrazív hatóanyagaikkal csupán „ledörzsölik” a már éppen leválásra ítélt szarusejtek többségét. Szemcseméretüktől függ a mennyiség, minél nagyobb a szemcse, annál hatékonyabban tud „koptatni”.
A biológiai peelingek már „mélyebben” hatnak, az elhalt szarusejtek körüli fehérjeburkot és a corneociták anyagát, a keratin is képesek oldani. Mivel enzimeket tartalmaznak, amelyek kémiailag fehérjék, fontos, hogy érzékenyek a hőre és leginkább nedves közegben szeretnek dolgozni. Ezért (is) nagyszerű választás az enzimpeeling alkalmazása úgy, hogy folyamatos, legyezőecsettel történő „vizezés” mellett hidroabráziós készüléket alkalmazunk. Ezzel a bőr hidratációját is tudjuk fokozni már a peelingezés során.
A kémiai peelingek nyitják meg leginkább a szaruréteg szerkezetét, hisz a corneociták körüli lipidburkot, illetve az alsó sejtsorok „tapasztóanyagát” az epidermális lipideket (leginkább a ceramidot) képesek oldani savtartalmuk miatt. Minél alacsonyabb pH-jú savat alkalmazunk, annál mélyebbre jutunk a szarurétegben.
Olvasd el a sorozat többi részét is! KATTINTS!
Jellemző kozmetikumok: gélek (elsősorban a mechanikai peelingeket szokták ilyen módon forgalomba hozni), ampullák (kémiai peelingekre jellemző), por (biológiai peelingekre jellemző) + folyadék, krém
Hatóanyagok hatásmechanizmus szerint:
- Abrazív (koptató) anyagok: mechanikai úton távolítják el az elhalt szarusejteket, „ledörzsölik” a hámlásra ítélt képviselőiket. A soft változataik finomra őrölt, nagyon kicsi szemcsemérető poranyagokat tartalmaznak. „Durvább” változataik magőrleményeket, viaszgolyócskákat tartalmazhatnak.
- Poranyagok: cink-oxid, titán-dioxid, talkum, kaolin, stb.
- Egyéb abrazív anyagok: magőrlemények, viasz-golyócskák, jojoba-golyócskák, homok, cukor, só (utóbbi kettő egyben hidratál is), stb.
- Enzimek: proteázok (fehérje-bontó enzimek), melyek annak ellenére, hogy a proteázok működését gátolja a bőrfelszín savas pH-ja, ki tudják fejteni hatásukat. A kozmetikumokat gyártók olyan enzimeket tesznek a készítményekbe, melyek savas kémhatás mellett is oldják a corneociták keratinját és az őket körülvevő fehérjeburkot.
- Leggyakrabban használt fehérjebontó enzimek: papain a papayából, bromelain az ananászból, ficin a fügéből, stb.
- Egyéb fehérjebontó anyagok: szubtilizin, bacillus ferment, stb.
- Savak: oldják a corneociták körüli lipidburkot és a ceramidot. Az „oldás” mértéke összefüggésben van az alkalmazott savak molekulaméretével (minél nagyobb a molekulaméret, annál „szelídebb” a sav) és a pH-val (minél kisebb, annál „vadabb”). Általában hidroxi-savakat alkalmaznak a kémiai peelingekben, melyekre az jellemző, hogy a savi tulajdonságokat meghatározó karboxil-csoport mellet hidroxil-csoportot is tartalmaznak a molekulájukban. Ezek elhelyezkedése és mennyisége alapján lehet őket csoportosítani.
- H.A.: a karboxil-csoport melletti, alfa helyzetű szénatomon csücsül egy hidroxil-csoport. Pl.: glikolsav (a legkisebb molekulasúlyú sav, könnyen penetrálódik), tejsav (hidratál is), gyümölcssavak (mandulasav, borkősav), A-vitaminsav, stb.
- H.A: szalicilsav (progresszív hatású, ezért vigyázni kell tartós alkalmazás esetén)
- H.A: citromsav, almasav, glükonolakton, laktobionsav, stb.
Tudj meg még többet a peelingről! KATTINTS!
Hatóanyagok bőrtípus szerint:
Szeborreás bőrtípusok: fiatal szeborreás bőrtípusnál, ahol a tisztítás az elsődleges kezelési cél, bátran alkalmazhatunk mechanikai peelinget (mivel általában ez a „legolcsóbb” peeling, a kezelés költségét is csökkenti). Természetesen csak akkor, ha nem gyulladt, illetve nem érzékeny a bőr. Ha érzékeny, vagy gyulladásra hajlamos érzékeny szeborreás bőrrel állunk szemben, akkor mindenképpen enzimeket válasszunk a mélytisztítás műveletére. A kémiai peeling alkalmazása több szempontból előnyös szeborreás bőrtípusoknál. Néhány savra jellemző, hogy a szőrtüszőben is megszünteti a hiperkeratinizációt, ezáltal „szabályozza” a faggyúmirigy működést, így aknés, szeboreeás bőrtípusoknál kifejezetten kívánatos alkalmazásuk.
Alipikus bőrtípusok: ezeknél a bőrtípusoknál hiányzik a megfelelő mennyiségű zsíranyag, ezért nagyon sokszor kipirosodásra való hajlammal, vagy érzékenységgel társulhat ez a bőrtípus. Mindenképpen az enzimeket hívjuk segítségül a peelingezés műveleténél, illetve ennél a bőrtípusnál különösen jó hidroabrázióval kiegészíteni ezt a műveletet.
Dehidratált bőrtípusok: mivel ezek a bőrtípusok jellemzően idősebb korosztálynál jelennek meg, a mechanikai peeling nem jó választás, hisz ez nyitja meg legkevésbé a bőr szerkezetét, a kezelés fő célja pedig a hatóanyag-bevitel. Ha érzékenységgel társul az alap-bőrtípus, akkor biológiai peelinget válasszunk, de ha „bírja” a bőr, a legjobb választás a kémiai peeling.
Amikor kombinált bőrtípusokkal találkozunk, akkor mindig a domináns bőrtípus és annak mértéke dönti el, milyen tonizáló készítményt alkalmazunk. A kezelés céljait figyelembe véve döntsünk.
TUDJ MEG MINDENT A BŐRTÍPUSOKRÓL!
Báthory Kati és Juhász Klári Bőrtípusok a kozmetikai gyakorlatban című könyvében összegyúrva olvashattok az elméleti ismeretekről a nélkülözhetetlen gyakorlati tapasztalatokkal, amelyek segítik a bőrtípusok felismerését, ez pedig megfelelő segítséget nyújt a kozmetikai kezelésekhez. Különlegessége, hogy a különböző bőrtípusokat korok szerint csoportosították és aszerint adnak gyakorlati és kezelési tanácsot.