Szerző: MG
Az árak megfelelő kialakítása kulcsfontosságú egy vállalkozás sikeréhez, hiszen a nap 24 órából áll, és a vendégek száma korlátozott, így az árak meghatározzák, mennyit kereshetnek, mennyire tudnak innoválni, marad-e keret a fejlődésre – hangsúlyozza Jagodics Rita marketingszakértő, akinek a Beauty Forum Budapest szakkiállításon tartandó előadásának témája: Profitnövelő árazás a szépségiparban. Erről kérdeztük.
Lehet-e normális árazásról beszélni inflációs időkben?
Igen. Az áremelés mértékét az infláció és a versenytársak árai, valamint a piaci helyzetünk határozza meg. Ezt az előadáson részletesebben is kifejtem, de annyit most is elárulhatok, hogy alapvetően az infláció és a költségek növekedése miatt legalább minimálisan emelnünk kell az árakat. Különleges piaci előnyök esetén (pl. speciális kezelések) még magasabb árakat is elérhetünk. A folyamatos áremelés fontosságát nem győzöm hangsúlyozni. Már csak azért sem, mert ha pl. egy kozmetikai vállalkozás lemarad ezen a téren, és hirtelen nagymértékű áremelést szeretne végrehajtani, az ügyfelek megsértődhetnek, és elfordulhatnak.
Át kell-e állni havi vagy heti szintű tervezésre?
Az elmúlt évek gazdasági változásai miatt érdemes legalább havonta felülvizsgálni a költségeinket és az árainkat, mivel negyedéves időszak alatt túl nagy lehet az emelés mértéke. Jobb kisebb, havonta történő emelésekben gondolkodni, mint negyed- vagy félévente nagyobbakban.
Az infláció és a költségek jelenlegi növekedése miatt legalább minimálisan emelnünk kell az árakat, méghozzá folyamatosan, nem negyedévente, pláne nem félévente.
Anélkül, hogy lelepleznénk az előadásban elhangzó fontos információkat, mi a legkritikusabb szempont, amire egy szolgáltatónak figyelnie kell az árkalkulációjánál?
Az infláció, a költségek és a célpiac (a vendégkör társadalmi- és igényszintje, a pozicionálás szempontjai), a megkülönböztető jegyek értéke, valamint a piaci részesedés, illetve pozíció figyelembe vétele. Ezek mind meghatározóak.
A fentieken kívül mire helyezed még a hangsúlyt majd az előadásodban?
Beszélni fogok még arról is, hogy hogyan emeljenek árat– itt gyakorlati segítséget is nyújtok a hallgatóságnak, akik még email-t is kapnak tőlem ajándékba, amit hazamenve akár azonnal ki is küldhetnek a vendégeiknek. Végül pedig, de nem utolsósorban, górcső alá veszem azt is, hogy hogyan vonzhatják be az igényes vendégeket.
A mostani, rekkenő hőségben óhatatlanul felmerülő kérdés, hogy te hogyan tudsz kikapcsolódni? Röviden: jelenleg az Adrián vagyok megtalálható. Cégvezetőként eleve nagy hangsúlyt fektetek az érzelmi és fizikai feltöltődésre. Személy szerint a természet tud igazán feltölteni, legyen szó akár a tenger, akár az erdő elemeiről. Ezért is vettünk egy házat az erdő szélén.