Ne tukmálj! Értékesíts!

„A kozmetikus keze a vendég fürdőszobapolcáig ér” – mondogatta mindig a mesterem, Szalma Beáta. Megfogadtam a tanácsát, az első munkanaptól kezdve ennek szellemében dolgozom. Hiszem, hogy a vendég csak a mi iránymutatásunkkal és az általunk javasolt termékekkel tudja hatékonyan ápolni a bőrét.

Szerző: RADICS ZSUZSANNA kozmetikus, gyakorlati oktató

Rengetegen félnek, ódzkodnak az otthoni bőrápoláshoz szükséges termékek értékesítésétől. Pedig nem kellene. Sokaktól hallom, hogy ő nem tud „tukmálni”.
A fő gond itt kezdődik, mert ez nem tukmálás! Tukmálás az ha, valami olyat akarunk eladni, amire a másiknak nincs szüksége, vagy ha az adott dolog nem megfelelő minőségű. De itt nem erről van szó: mi, kozmetikus szakemberek megfelelő bőrdiagnosztika után, célzottan olyan termékeket javasolunk, amire szüksége van a vendégnek.

Én az első perctől kezdve értékesítem a kezelések mellé a megfelelő termékeket, ezért az én vendégeim 100%-ban azt használják, amit tőlem vásárolnak. Új vendég esetén elmondom, hogy vagy azt használja, amit én javasolok, vagy nem tudom őt a továbbiakban fogadni.

Ha konkrét problémamegoldásról van szó, akkor szigorúan, csak a mi termékeink azok, amelyek a kezelési tervünkbe is beleillenek.
Külön szoktam választani a bőrápoló és a problémamegoldó otthoni rutint, hisz a kettő nem ugyanaz, bár nagyon jól átjárható. Ezért érdemes több termékcsaláddal is dolgozni.
Ha problémamegoldásról van szó, akkor én mindig orvos-kozmetológiai termékeket adok. Ezek extra magas hatóanyag-tartalma lehetővé teszi, hogy nagyon gyorsan látható javulás történjen, ezáltal a szalonkezelésem eredményesebb lesz. Hiszen ezek a termékek elő- és utókezelőként is funkcionálnak.
■ Miután helyrehoztuk a konkrét bőrproblémát, akkor jöhetnek a bőrápoló termékek. Ha pl. egy súlyos, aknés bőrprobléma helyre állt, már nem szükséges otthon sem az erős hatóanyagbombák használata, mint a probléma tetőzésekor. Ilyenkor váltok a bőrápoló termékekre, amelyek a felhám hidratáltságát, a bőrfelszíni emulzió egyensúlyának fenntartását, és az enyhébb esztétikai problémák megoldását célozzák meg. Többek között ezért is kell állandóan felülvizsgálni az alkalmazott otthoni rutint. Ezt egy állandóan  karbantartott, viszonylag normál állapotú bőr esetén is meg kell tennünk: évszakonként vagy legalább félévente változtatnunk kell a kiajánlott termékeken. Hiszen a vendég folyamatosan öregszik, változó környezeti hatások érik, romolhat az egészsége stb. Az otthoni rutin kialakítása során természetesen meghatározó a vendég pénztárcája és bőrápolásra szánt ideje is. De vannak termékek, amelyeket feltétlenül használnia kell: lemosó, tonik, probléma-specikfikus szérum, éjszakai krém, nappali, fényvédőt tartalmazó krém.

Hamis és valódi rutin

A karantén időszak alatt divatba jött a „kozmetikai észosztás” a különböző platformokon, amivel nem is lenne baj, mert végre nem nekünk kellene hangoztatni pl. a fényvédelem fontosságát. A gond az, hogy sokan tényleges tudás és bőrdiagnosztika nélkül osztogatták/osztogatják az észt – mindezt gyakran úgy, hogy a szakmánkat gyalázzák közben.

Azok a kolléganők, akik félnek értékesíteni, ebből is láthatják, mennyire nem tukmálás az értékesítés, és hogy mekkora igény van a tényleges bőrápolási iránymutatásra.
Persze néha nehéz az ilyen „kiokosított” vendéggel.

Jókat szoktam mosolyogni, amikor az új vendégtől hallom, hogy ő már egy ideje „rutinozik” otthon: két tisztítóval is lemossa a bőrét, használ tonikot, retinol-, niaciamid-, C-vitamin-, hialuronsav-tartalmú krémet, és még hámlaszt is… És hogy ezt a nagyon személyre szabott rutint neki állították össze drogériás termékekből.
Ilyenkor megkérdezem, hogy  szerinte azóta minden úgy működik, mint kellene? Mert ha így lenne, akkor nem ülne nálam. El szoktam magyarázni, hogy ez annyira személyre szabott bőrápolás, mint a fast fashion boltban kosztümöt venni. Nagy átlagban jó lesz (elmegy kategória), mert a legtöbb embernek csak itt-ott nem fog stimmelni. Viszont lesznek, akiknek sehogy sem fog passzolni.

Ettől nagyon meg szoktak lepődni, de irányíthatóvá válnak. Aki nem, attól búcsút veszek – 20-ból 1 ilyen fordul elő. Ebből nem szabad engedni: én vagyok a szakember, én irányítók.

Az értékesítés a második lábunk

Nem szégyen, nyugodtan ki lehet mondani, hogy a pénzért dolgozunk! Nagyon sokan lelkiismereti kérdést csinálnak az eladott termékek általi haszonszerzéséből. Ez butaság.
Amikor terméket értékesítünk, akkor nem „csak” krémet adunk el.
Előtte diagnosztizálunk, problémát oldunk meg, és prevenciós tevékenységet is végzünk. Ráadásul az eladott termékekbe anyagi tőkét is invesztálunk. Tehát az, hogy haszonnal értékesítjük, az azt jelenti, hogy az értékesítői munkánkért „fizetést” kapunk.
A vállalkozásunk komoly bevétel- és profitszerzési része lehet az értékesítés. Az a kozmetikus, aki nem értékesít terméket, az a vállalkozását csak 50%-ban üzemelteti. Azaz pénzt húz ki a saját zsebéből. Mert a vendége vásárolni fog otthoni készítményeket, csak nem nála.
Az átlagbevételünket, ami a kezelésekből és a rendszeresen otthonra vásárolt termékekből adódik össze, időszakos termékértékesítéssel extrán tudjuk növelni. Hiszen az évszakok és az ünnepek egy-egy extra termékvásárlására ösztönzik a vendégeket.
Ilyen pl. a közelgő karácsony is, érdemes ajándékcsomagokból betárazni, mert ilyenkor könnyebben nyílik a vendég pénztárcája. Biztosan fog a szeretteinek vásárolni, ezt miért ne nálunk tegye? Ugyanez érvényes a Valentin/anyáknapjára is. Én mindig extrán készülök ünnepi csomagokkal, hogy legyen mit vinnie ajándékul a szerettei számára a kedves vendégnek.
Tavasszal az alakformáló, nyáron a napozó/fényvédő, ősszel az otthoni hámlasztó termékek hozhatnak extra bevételt a konyhára. Ezeken kívül mindig jó, ha vannak a polcunkon alap sminktermékek és -eszközök, mert a hölgyek 70%-a használ valamit – és miért ne szerezné be ezeket nálunk?