Növényi eredetű, tiszta és hatásos termékek – kompromisszumok nélkül

Bár látszólag minden kapható, mi szem, szájnak, azaz bőrnek és kéznek ingere, mégis sokan vágnak bele saját termékfejlesztésbe és gyártásba – köztük Szakonyi Eszter kozmetikus mester, a Vintage Beauty alapító-tulajdonosa, aki nem talált a piacon hatásos, tiszta és egyúttal kellemes, professzionális termékcsaládot. Megalkudni nem akart, ezért keresett egy vegyészmérnököt, akivel belevágott a krémkészítés kalandos, ám kihívásokkal teli világába, 2014-ben.

Szerző: MG

Szakonyi Eszter A Laborban (003)
Szakonyi Eszter a laborban

A személyes kezelési tapasztalataid mellett inspiráltak a kozmetikatörténeti ismereteid is.?
Az inspirációban segítségemre voltak az akkortájt megjelentetett könyvem előkészületei, amelyekhez rengeteg régi receptúrát, leiratot, könyvet, cikket, tudományos értekezést kellett begyűjtenem és végigolvasnom. A régi leiratokban számtalan anyagféleségre kaptam ötletet. Ahogyan a kozmetikai ipar egyre inkább törekszik a tiszta környezet és bőrbarát megoldások keresésében, úgy nyer ismét validálást a „fűben-fában orvosság” elmélete. Ma már persze ez egészen mást jelent, mint 20-30 éve. Naponta kapunk hírt nagy alapanyagfejlesztő és forgalmazó cégektől újabbnál újabb, bio minősített hatóanyagok megjelenéséről, amelyek nem a klasszikus kivonási eljárások útján, de sokszor jól ismert növények felhasználásával jönnek létre. Ezek ugyanolyan izgalmasak, mint az egzotikus, tengeri eredetű, távoli tájakról érkezett, vagy baktériumokból előállított hatóanyagok. A szemléletünkbe belefér a klasszikus és az új is, csak növényi eredetű legyen, tiszta, igazoltan bio, vagy natúr és valóban hatásos.

A kezdetektől szakemberekkel veszem magam körül, lehetőleg a legjobbakkal, akikben a fejlődés iránti vágy és a kíváncsiság épp úgy zubog, mint bennem.

 

Hogyan fért bele mindez a kozmetikai munkádba időben? Nem beszélve a költségekről?
A kicsiből épült lépésről, lépésre egy kicsit nagyobb, majd a még nagyobb. Egyik lépés finanszírozta a másikat. Soha nem vettünk ki a vállalkozásból. Mindent visszaforgattunk. Ez hosszú-hosszú tanulóutat tett lehetővé, és az egyes leckék időnként nagyon fájtak. Talán ennek szükségszerűen kellett így lennie.  Szerettük volna megtanulni ugyanis először az alapjait egy termékfejlesztési folyamatnak, és megtalálni hozzá azokat a szakmai és üzleti kapcsolatokat, amelyekre behunyt szemmel is számíthatunk. Ez idő. Az első 6 évünk ezzel telt. Sok próbálkozáson és csalódáson, valamint néhány bérgyártatással töltött éven túl aztán belevágtunk a saját labor felépítésébe négy évvel ezelőtt, mert éreztük, hogy ha hiba van, az valahogyan mindig akkor történik, ha egy pillanatra, ha csak egy lépésre is, de kiadjuk a kezünkből a folyamatokat. Nem bántuk meg. De ez a pálya kétségtelenül csakis annak való, akinek a stressz, a kudarc és a kockázattűrő képessége végtelen, és némi pénzügyi ismerettel is bír. Nagyon sok szép bankót el lehet ugyanis ezen a piacon égetni ezek nélkül és persze még mindezekkel együtt is.

Ma már a konkurencia is sokkal nagyobb, de egy tényező miatt mégsem érezzük magunkat senkivel versenyben. Ez pedig a hatóanyag-összetétel és arány. Közel 100%-os hatóanyagmennyiséggel dolgozunk, azok összeállítása pedig nem divatirányzatok alapján történik, hanem a kőkemény mindennapi munka tapasztalatai alapján: a szalonjainkban havonta 400-500 bőrelváltozással kell tudnunk mit kezdeni. Ez óriási, elvehetetlen tapasztalat. Ráadásul kimondottan a problémás bőrökben látjuk a szakmai fejlődésünk lehetőségét, ezért nem volt még bőrprobléma, amelyet ne vállaltunk volna el, sőt, minél összetettebb egy bőrprobléma, annál vonzóbb. A tapasztalatok nagyobb részét személyesen is van módom beszerezni a vendégeimen keresztül, ezért nem szállhatok ki a klasszikus kozmetikus munkából. A tapasztalatok rezüméjét megosztom a kollégáimmal (20-25 fő), akikkel aztán ennek mentén haladunk tovább a saját termékfejlesztésekben.

Hogy történik nálatok a termékfejlesztés?
A kiindulópont mindig egy bőrprobléma, amelyre megoldást keresünk. Megfogalmazzuk a termék funkcióját (hidratáljon, feszesítsen, nyugtasson, fedjen, védjen, stb.) és jellemzőit (konzisztenciája, karaktere, színe-szaga, stb.). Ezután elindul a brainstorming, hogy milyen hatóanyagok kerüljenek bele. Itt általában én kezdek egy listával, amelyhez a vegyészmérnökök tesznek további javaslatot. Ezek az első lépések. Ezután készül a laborban a mérnökök által egy „demó”, egy próba. Az evidens, hogy a segédanyagokat a vegyészek rendelik a receptúrához (ez már az ő szakterületük), pontosan ismerve, hogy ennek során a bio és natúr irányelvekre tekintettel kell lenniük.  Mire a beltartalom véglegesítésre kerül, nagyjából körvonalazódik, hogy milyen csomagolóanyagba kerülhet majd a termék. Ezután elindulnak a tesztek – ezek kötelező és nem kötelező formái. Szeretünk minden lehetséges vizsgálatot elvégeztetni minden terméken a vevők biztonsága érdekében (a dermatológiai teszt például nem kötelező, de nyugodtabban alszik az ember, ha az is 100%-os eredménnyel zárul). A tesztek sikeres lezárását követően véglegesítjük a grafikát, majd ezekkel az eredményekkel a kezünkben már elkészíthetővé válik a termékinformációs dosszié (min. 80 oldalas leirat a termékről az összes teszteredménnyel, a csomagolóanyag jellemzőivel, grafikai anyagokkal, stb.). Enélkül hivatalosan nem hozható forgalomba egy termék. A megjelenés előtti utolsó lépés a CPNP-rendszerbe történő bejelentés. Ha ez is megvan, akkor indul a nyomdai munka, a csomagolóanyagok printelése – ezzel párhuzamosan megszerkesztjük és kiküldjük külsős és belsős kozmetikusaink számára a vonatkozó ismertető anyagokat és teszteket. Ezután indulhat a termék élete.

Cikkünk folytatásában Eszter betekintést nyújt az aktuális termékfejlesztési terveikbe, és sikereikbe.