Szakonyi Eszter: Minden nehézség fejleszt és nevel

„Ha így nézem, csak hálás lehetek minden problémáért” – hangsúlyozza Szakonyi Eszter, a Vintage Beauty szalon és márka megteremtője, tulajdonosa, aki lassan egy éve nagy lépésre szánta el magát: családostul kiköltözött Hollandiába. Erről az útról és a tapasztalatairól kérdeztük.

Szerző: MG

Nem lehetett könnyű ez a döntés. Miért Hollandiát választottátok? Milyen tervekkel, reményekkel indultatok el?
A cég otthon maradt és változatlanul működik, sőt kiválóan teljesítenek a kollégák, az eddigi „kézi vezérlés” nélkül is. Fél év kellett, hogy belerázódjanak, de sikerült. Hollandia a férjem szerint a „legmediterránabb Skandináv-szemléletű ország”, annak humánus, liberális gondolkodásmódjával, ahol az oktatás, a környezetvédelem és az egészségügy a legfőbb prioritás. Hollandia egészen különleges, semmihez nem hasonlítható nyugat-európai ország. Sármja van. Itt még maradt valami a régről ismerős, lassúbb, türelmesebb, embercentrikusabb életből. Elvileg egy évre terveztük a kint tartózkodást azért, hogy a gyerekek lássanak egy egészen más életszemléletet, és közben gyakorolhassák az angol nyelvet. Majd heteken belül evidenssé vált, hogy meg kell tanulniuk hollandul is, amihez az egyetlen út, ha eleve holland iskolába járnak. Mind a négyen állami, ingyenes iskolába nyertek felvételt, így most párhuzamosan két nyelven élik a mindennapjaikat. Az itt tartózkodásunk most már egészen bizonyosan több lesz, mint egy év. Egyelőre nem is merek találgatni.

E tervek, remények mennyiben jöttek be?
Összességében sokkal jobban, mint azt valaha is remélhettük. Ehhez azonban nagyon sok nehéz óra, nap, hét vezetett, hiszen mégiscsak otthon hagytuk a teljes egzisztenciánkat, és életünk egyik fő művét, a Vintage Beauty-t, 20-25 dolgozóval. Az első fél év ugyan nem volt zökkenőmentes, de ez nem is volt elvárható. Minden nehézség fejleszt és nevel. Minden legyőzött akadállyal többek leszünk, és a következővel szemben is felvértezettebbek. Ha így nézem, csak hálás lehetek minden problémáért.

Hogyan sikerült a beilleszkedés a családnak? Milyenek a hollandok, hogy fogadtak?
A hollandok rendkívül szociálisak és nyitottak. Egyszerre zavarba ejtően egyenesek, miközben rendkívül tapintatosak. Erre a mentalitásra meglehetősen nehéz rácsatlakozni holland nyelvtudás nélkül. Többször nekivágtunk a tanulásának, de mindahányszor elszólítottak a napi ügyek. Angolul élünk, de ennek megvannak a korlátai. Az, hogy a gyerekek holland nyelven tanulnak, az itt élők számára rendkívül szimpatikus. Azt is örömmel hallják, hogy nem egzisztenciális kényszer okán érkeztünk ide, vagy a jobb megélhetésért. A gyors üzletnyitáshoz egészen meghatóan szurkolnak és segítenek. Úgy gondolom, hogy mindenkit felkarolnak, aki jó szándékú és szorgalmas.

Befogadott az ottani szakma?
Egyelőre nincs kapcsolatom a holland szakmabeliekkel, habár kilátásban van az egyik legnagyobb holland kozmetikai iskolával való együttműködés. Boldogság, hogy ők kerestek meg. Így tehát ez a fajta „távoli idegen” szerep gyorsan változhat a közeljövőben. A nálunk ismert kozmetikai protokoll számukra új. Egyes részeit (pl. elektrokozmetika) oktatják a magasabb szintű bőrterapeuta képzéseken, de nem az alap-kozmetikusképzésben. A „kozmetikus mester” kifejezés számukra teljesen idegen. Nem is tudják értelmezni ezt a szókapcsolatot, sőt többen intettek ennek a használatától, mert hollandok számára kissé komikusan cseng. Így meglehetősen nehéz definiálni, hogy miben is vagyunk mások, mit tudunk, amiért épp hozzánk érdemes jönni, stb.

Mennyiben változott meg az életetek?
Teljesen. Végképp kiléptünk a komfortzónánkból. Ma már ez a képlékeny, változékony élet tűnik komfortosnak, és a régi, helyhez kötött budapesti mindennapok furcsának, idegennek. Nem tudom, hogy meddig tudjuk ezt négy gyerekkel vinni „jókedvvel, bőséggel”, és mit teszünk majd, ha már nem kényelmes. A közéleti eseményeket látva azonban talán a legfontosabbat erősítjük magunkban épp: az alkalmazkodási képességünket. Ez lesz a jövő legfontosabb kvalitása.

Dijak

A távolból irányítod a hazai szalonod és a gyártást is. Ez hogy működik?
A szalon működik, és a gyártások is folytatódnak. Sőt: soha nem fejlődtek ilyen dinamikusan, mint az elmúlt 1 évben. A fejlesztések mintáit postán küldik a kollégák, és a közös észrevételek mentén folytatódik a munka. Napi 3-4 órát foglalkozom az otthoni ügyekkel online és telefonon, és további 3-4 órát az itteni szalon és brandépítés kérdéseivel, és a kezelések végzésével. Mindeközben próbálom a férjemmel karöltve a hat fős család minden szükségletét megadni. Semmiféle segítségünk nincs semmilyen területen.

Néhány hete Hollandiában is szalont nyitottál. Mennyiben más volt ez, mint itthon?
A szalonnyitás folyamata lényegesen kevesebb adminisztrációval jár itt. Ami kötelező, az is online elvégezhető. A szükséges eszközöket (gépeket, bútorokat) Magyarországról szereztem be, a jól bevált forrásokból. Olcsóbb volt és egyszerűbb így. Az alkalmazottak megtalálása viszont itt sokkal nehezebb feladat, mivel szinte minden területen munkaerőhiány van. A sors összekapcsolt egy remek, 25 éve itt élő, magyar kozmetikussal, Parajdi Kingával. Remek ember, nagyszerű szakember, jól ismeri a két kultúra közötti különbségeket, és kiválóan beszél hollandul és angolul. Egyelőre Kingával és a férjemmel hárman próbáljuk vinni az üzletet Rotterdamban, a Magyarországon lévő kollégák szerves segítségével.

A tapasztalataid alapján miben másak a vendégek elvárásai?
A legjellemzőbb a hollandokra a spórolás. Ezerszer meggondolják, hogy mire adnak pénzt. Aminek bevezetett márkaneve van, azzal szemben kisebb az idegenkedés, mint egy teljesen új branddel kapcsolatban, hiába virít a kirakatban mind a 28 versenygyőzelmünk díja. A leginkább jellemző kategória a termékeinkre a „cosmeceuticals”. Ez errefelé egy jól bevezetett fogalom, ami a cosmetics (kozmetikumok) és a pharmaceuticals (gyógyszerek) szavak ötvözésével jött létre. A bőrproblémák felszámolására és enyhítésére született Vintage Beauty kozmetikumok lényegét ezzel a fogalommal tudjuk leginkább bevezetni a holland köztudatba.

Milyen az alkalmazott, illetve az otthonápolásra szánt termékekkel szembeni elvárás?
Olcsó legyen és jó. Ez nyilvánvalóan filozófiai nonszensz, így muszáj próbálgatnunk, tesztelnünk, figyelnünk, hogy mi az a csatorna, amin keresztül mégis meg tudjuk mutatni, hogy mit tudnak a termékeink. Ha már egyszer valaki kipróbálta, általában visszatér. Több marketinges és IT szakember dolgozik a kezünk alá, hogy ezek a mérések a legpontosabbak legyenek, és a hirdetések a leghatásosabb formában jussanak el a célközönséghez. Tulajdonképpen ugyanazt kell csinálnunk, mint Magyarországon a brand első 6-7 évében, de most már több tapasztalattal, sokkal több kreatív és tettre kész kollégával, és persze lényegesen rövidebb idő alatt felmutatva az eredményeket, mivel minden költségünk sokszorosa a magyaroszágiaknak.

Mi a helyzet a férfi vendégekkel?
Ugyanúgy jönnek, mint a nők. Teljes egyenjogúság van, nincs különbség az igényeikben.

Milyen az ottani kozmetikák színvonala?
Rengeteg a feketén működő szalon. Aztán léteznek az egyszerűbb, speciális, szakosodott szalonok, amelyek 1-2 nagyobb elektrokozmetikai berendezés működtetésére építik a tevékenységüket. Vannak gyors gyantázó és masszírozó szalonok az árérzékenyebbeknek. Ami rendkívül divatos bizonyos társadalmi rétegekben, az a műszempilla.
A Vintage Beauty shop&salon&showroom-ja Rotterdam „rózsadombi” részén van, Hillegersberg a neve. Több generáción átívelő, magasan kvalifikált, kiemelkedő jövedelmű emberek élnek itt, akik mindezek ellenére (vagy épp ezek miatt) nagyon árérzékenyek, és ki kell mondanom, hogy némileg bizalmatlanok is. Mindezeken túl, jellemző rájuk, ami majdnem minden hollandra: ha választaniuk kell egy biciklizés vagy egy arckezelés között, biztosan az előbbit preferálják, legfeljebb BB-krémmel az arcukon. Ha ezen a piacon meg tudjuk vetni a lábunkat, akkor tulajdonképpen bárhol.

És milyen a kozmetikusok tudása?
Alapképzésben rendkívül szerény oktatás zajlik. Emiatt a kozmetikusok ázsiója sajnos nem túl magas. Nehéz szívvel mondom ezt. Léteznek továbbképző iskolák az alapképzést követően, ahol már minimál invazív beavatkozásokra, és bizonyos elektorkozmetikai készülékek használatára is felkészítik a szakembereket. Csakis ők rendelkeznek ezekkel a jogosultságokkal. Nehéz tehát kiemelkedni ebből a mezőnyből, hiába a 12 éves tapasztalat, a saját fejlesztés és gyártás. Itt bizony gyanakvásra okot adó kelet-európai idegenek vagyunk, akiknek először bizonyítaniuk kell. Csakis a szájreklám az, ami hosszú távon markánsan kiemelhet bennünket a többi szalon közül. 

Hogy álltok a nyelvtudással?
Egyelőre angolul boldogulunk, mivel a lakosság 96%-a tud és szeret angolul beszélni. Ennél fogva azonnal váltanak, ha érzékelik, hogy nem hollanddal van dolguk. Ha holland szöveget kell fordítanunk, akkor applikációk és a gyerekeink segítsége által tudjuk megoldani, akik már közel középfokig jutottak a 10 hónap alatt a holland nyelvben, tekintve, hogy mindent hollandul tanulnak.

Mik a terveid/terveitek? Hogyan tovább?
Maradni, ameddig a gyerekek szempontjából ez a legelőnyösebb. Ezalatt nyitottan és szorgalmasan menni előre a lehetőségekben azért, hogy stabil, nyugat-európai lábat ki tudjunk építeni a Vintage Beauty számára.

Hogyan tudsz két szalont, egy hazait és egy kintit működtetni? Hogy működik a mindennapokban?
Állandó egyeztetések mentén, amikhez fontosak a felkészült kollégák, a feladatkörök és a felelősség határainak tisztázása, illetve ezek alakítása.

Milyen visszajelzéseid vannak szalonokból, a vendégektől?
A magyar szalon tekintetében többnyire a forgalmi adatokból tájékozódom, amelyek megnyugtatóan alakulnak. Ha problémás eset vagy szakmailag megfejtendő ügy van, akkor a havi kétszeri hazautazásom során ezeket szeretem személyesen kezelni. Az itteni szalon kialakítása, igényessége és komplexitása lenyűgözi az itt élőket. Szokatlan élmény ez nekik.  Emiatt rendkívül sok a betérő látogató, akik a minták kipróbálása után remélhetőleg vendégként és vásárlóként visszatérő ügyfeleinkké válnak.

Van energiád a termékfejlesztésre? Rengeteg terved volt e téren…
Itt is sikerült kiemelkedő kvalitású kollégákat találnom, így mind a bér-fejlesztések és bérgyártások, mind a saját fejlesztések szépen haladnak előre. Hamarosan egy cellulitkezelő, könnyű testápoló, egy teljes tisztálkodó sorozat, két férfi terméksor, egy BB-krém és egy gyulladáscsökkentő, zöld fedőpaszta kerül forgalomba. Ezek az idei év saját fejlesztéseinek tervei a külsős fejlesztési megrendeléseken túl. Ha a saját fejlesztések úgy sikerülnek, mint az elmúlt éviek, amelyekből szinte mind kapott már hazai és nemzetközi szakmai versenyeken kiemelkedő díjakat, akkor elmondhatjuk, hogy működik ez a fajta „távfejlesztéses” módszer.

Korábban az írással is kacérkodtál… tudsz rá időt szakítani?
A saját blogunk vezetésében élem ki egyelőre ezt a szenvedélyemet. Az éjszaka órái maradnak erre, hacsak nem a céges ügyekkel foglalkozom.

Mi volt a legnehezebb, amihez alkalmazkodni kellett?
A szeszélyes, gyorsan és szélsőségesen változó időjárás. Napszemüveg, sál és esőkabát minden elindulásnál célszerű. Bármikor, bármi megtörténhet. De hát ez is csak az alkalmazkodóképességünket fejleszti.  

Ha ma gondolkodnátok a kiköltözésen, ma is elindulnátok?
Ma már nem gondolkodnánk annyit, hamarabb elindulnánk. Viszont, amit megtennék, ha újrakezdhetném: jobban felkészíteném az otthon maradt csapatot a távozásomra. A napi 12-14 óra munka és az utazási előkészületek mellett erre nem fordítottam kellő figyelmet. Sok konfliktus megúszható lett volna. Két fő őrangyalom van: a férjem és Kundra Anna kolleginám. Ők azért mindig ott voltak/vannak a gondban, és kézen ragadnak, amikor „csúszósabb a talaj a lábam alatt”. Nem beszélve az irodában, a szalonban és a laborban dolgozókról. Mindenkinek hálával tartozom. A cég szép felívelése kiváló bizonyítéka annak, hogy jól csinálják.

Megváltoztatott-e bármilyen téren is az átélt időszak?
Lényegesen rugalmasabb és szívósabb lettem. Bárhova, bármikor 5 perc készülés mellett elindulok akárhanyadmagammal vagy egyedül. Már nincsenek félelmek, szorongások, belső bizonytalanságok, hogy meg tudok-e valamit oldani. Amikor valaki az addigi életét szinte teljesen elengedi, sokat veszít, de talán épp ugyanennyit nyer. Elszáll a birtokolni vágyás és a megszokásokhoz való ragaszkodás görcse az emberből. Ez nagy szabadság.
Egyébiránt pedig eddig sem voltam ötletekben szegény, de most annyi inspiráció ér, ami mellett nincs az a helyzet vagy probléma, amire ne lenne háromnál több megoldási képletem. Azt hiszem, hogy sokkal plasztikusabb és lazább lettem. Ezek a tulajdonságok még jól fognak jönni.

Felszámoltatok mindent, vagy bármikor visszatérhettek?
Semmit sem számoltunk fel, minden úgy van, ahogyan hagytuk, elvileg bármikor visszatérhetünk. Ennél fogva nincs bennünk sem nosztalgia, sem gyász, sem sóvárgás. Klassz kalandként éljük meg az egészet, bármeddig is tartson.