Tényleg fizetni kell azért, ha szól a zene a szépségszalonban?

Mennyit kell fizetni, mi alapján számolják ki? Ellenőrzi ezt bárki? Már megint a szépségszakmával akarnak kibabrálni? Rakjuk rendbe ezt a kérdést!

„Kötelező az Artisjus előfizetés a rádióra? Nem lehet kikerülni?”
„Mekkora az összege, hol intézendő?”
„..Ezzel a díjjal csak a rádió szólhat, vagy bármilyen zene?”

Az ilyen és ehhez hasonló, kommentben feltett kérdések jól mutatják, hogy a szépségszakmában dolgozók előtt nem egyértelmű, hogy mi a teendő akkor, ha a szalonban szól a zene.

Mi a zenelejátszás, mik az erre alkalmas eszközök?

rádió, televízió műsorának lejátszása (hangszóróval történő megszólaltatása, illetve képernyőn való megjelenítése) rádiókészülék,  televíziókészülék vagy egyéb erre alkalmas készülék útján;
– a zenemű lejátszása magnó, lemezjátszó, music-center, videólejátszó, CD-, CD-ROM-, képlemez-, DVD-lejátszó, mp3 lejátszó, egyéb hordozható zenelejátszó készülék, számítógép, zenegép, számítógép alapú zenegép vagy egyéb erre alkalmas készülék útján;
– bármilyen módon, ideértve bármilyen számítógépes hálózat útján közönséghez közvetített zenemű lejátszása számítógéppel vagy egyéb erre alkalmas technikai eszközzel

Mennyit kell fizetni, mi alapján számolják ki?

Szépségszalon, szolárium, kozmetika, fodrászat esetén az üzlet alapterülete szerint az alábbi szerzői jogdíjat kell fizetni havonta:
1–50 m2: 2 853 Ft/hó alapdíj
51–200 m2 2 853 Ft + az 50 m2 feletti terület után m2-ként az alapdíj (2 853 Ft) 1,61%-a
201–500 m2 9 743 Ft + a 200 m2 feletti terület után m2-ként az alapdíj (2 853 Ft) 1,43%-a
501–2 000 m2 21 983 Ft + az 500 m2 feletti terület után m2-ként az alapdíj (2 853 Ft) 0,95%-a
2 001–5 000 m2 62 633 Ft + a 2 000 m2 feletti terület után m2-ként az alapdíj (2 853 Ft) 0,8%-a

Mi a helyzet a televíziókészülékkel?

A kialakult bírói gyakorlat szerint a televíziókészülék zenelejátszásra alkalmas műszaki eszköznek tekintendő.

Mi a helyzet akkor, ha van rádió, televízió, CD lejátszó a szalonban, de nem szól?

Ez sajnos nem számít, ugyanis a kialakult bírói gyakorlat szerint ha valamely közönség számára nyitva álló üzlethelyiségben zenelejátszásra alkalmas berendezések megtalálhatók, akkor a bírói gyakorlat azt akként értelmezi, hogy az elhelyezett eszközöket használják is.

Hogyan kell megfizetni az Artisjusnak a jogdíjat?

A jogdíjat előzetesen, legkésőbb a felhasználás megkezdésének napjáig kell megfizetni.

Mi történik, ha valaki nem fizeti a jogdíjat?

Ha a felhasználó a bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget és az Artisjus csak az ellenőrzés során szerez tudomást a felhasználásról, a felhasználó költségátalány fizetésére köteles, amelynek összege a fizetendő jogdíj összegével egyezik meg.

Van ellenőrzés, amikor az Artisjus bekopog a szépségszalonba?

Van bizony. Az Artisjus a szerzői jogdíjelszámolás alapjául szolgáló adatokat, a műfelhasználás módját és mértékét a helyszínen ellenőrizheti. Az ellenőrzés elsődleges célja kapcsolatfelvétel és tájékoztatásnyújtás. Az ellenőrzésnél betekinthetnek a felhasználó birtokában lévő azon okiratokba, amelyek olyan pénzügyi, illetve kereskedelmi adatokat tartalmaznak, amelyek a jogdíj megállapításához vagy mértékének ellenőrzéséhez szükségesek.

Már megint a szépségszakmával akarnak kibabrálni, vagy máshol is fizetni kell?

Igen, máshol is, a teljesség igénye nélkül többek között a bevásárlóközpontokban, áruházakban, kereskedelmi üzletekben, mélygarázsokban, parkolóházakban, munkahelyeken, spa és wellness szolgáltatásokat nyújtó üzletekben, benzinkutakon, rendelőintézetekben, kórházakban, öltözőkben, kórtermekben, kiállításokon, rendezvényeken, közterületen, mozikban, színházakban, tömegközlekedési járműveken, repülőgépen, sporteseményeken, strandon, uszodában, konditeremben, kaszinókban, de még a peepshow-kban is.

Ha ennyire macerás, érdemes egyáltalán zenét szolgáltatni egy szépségszalonban?

A válasz egyértelműen igen. A nemzetközi és magyar felmérések szerint ha egy üzlet zenét szolgáltat, az jó a fogyasztónak, és így jó az üzletnek is. A vásárló ugyanis tovább marad a boltban, jobban érzi magát, és a fogyasztói döntések nagyobb része születik meg a helyszínen.